Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredde skrivet 11 oktober 2022, 05:39:40 AM

Titel: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Fredde skrivet 11 oktober 2022, 05:39:40 AM
Arbetsförmedlingen har beslutat att inte förlänga avtal om yrkesutbildning till buss- och lastbilschaufförer på flera orter och i början av nästa år läggs de utbildningarna ner.


https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-nedlagda-utbildningar-till-bussforare

Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2022, 08:40:26 AM
Det är väl ingen större brist på förare utan det är brist på bra förhållanden för förare. Långa dagar och mycket stress på grund av för lite tid före bussen ska ut i tjänst och allt mer pressade tider i tidtabeller .
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 11 oktober 2022, 10:41:15 AM
Lite bra. Då kanske företagen tvingas börja ta ansvar för sina anställda och deras arbetsmiljö? Istället för att spara in på dom i upphandlingsbuden?
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2022, 11:39:06 AM
Om man en gång i tiden kört buss, men i många år/decennier därefter jobbat med helt andra yrken, kan man knappast kallas för bussförare. Därför är det visst förarbrist.
Dessutom finns det ingenting som tyder på att bussbranschen på något sätt börjat satsa på att få tillbaka fd förare till yrket igen. Alla är fortfarande helt inriktade på att nyutbilda och nyutbilda. Istället för att ta hand om personalen, och få dem att stanna i yrket.
Se på vården och restaurangbranschen som har samma problem med att folk helt enkelt inte vill arbeta i yrket. Än mindre byta tillbaka dit, om de en gång lyckats hitta ett bättre arbete i en annan bransch.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Nico skrivet 11 oktober 2022, 12:03:32 PM
Klart bolagen är sura, för nu får de ju betala ur egen ficka. Förr i världen utbildade man ju i stor utsträckning själva, men då såg ju bolagen även till att behålla sina förare. Dvs. förare och annan personal utgjorde en investering som man ville behålla. Nu verkar man mest se egen utbildning som påverkar ev. vinst negativt.

Idag är det mestadels bara "slit-å-släng-anställningar" med ständigt nya förare som kommer in i köttkvarnen och som sticker så fort de får en chans. När bolagen har den inställningen till förare och deras utbildning så är det klart att branschen vill att staten betalar. I sak ett j-kla hyckleri om jag får säga så.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: mittlinje skrivet 11 oktober 2022, 13:16:58 PM
Delvis lätt att skylla på företagen, det är vi (samhället) som skapat det vi lever i, oavsett det handlar om bussar eller annat. Om vi rannsakar oss själv så tar vi gärna del av de fördelar vi kan få, varför skulle företagsvärlden vara annorlunda. Vi kommer aldrig tillbaks till den dag då upphandlingen bestod av ett handslag mellan kommun och den lokala bussåkaren (vi kör väl som förra året!), tittar vi på det med dagens ögon var det säkert mer korruption och därmed ganska dyrt på den tiden.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2022, 13:53:27 PM
Frågan är sist och slutligen vem som ska betala för utbildningarna. Det offentliga i form av stat/region, eller de privata trafikföretagen som utför trafiken? En sak är säker, och det är att privatpersoner aldrig lär börja betala en D-behörighet och ett helt nytt YKB helt från egen ficka.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 oktober 2022, 14:27:55 PM
https://sverigesradio.se/p4extra
kl 14.20 11 okt diskuteras bussförarutbildning i P4 extra. Hoppas länken går fram. Det är ett intressant inslag med bl a uppgift om upphandling av utbildning och för höga krav på blivande förare !
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Nico skrivet 11 oktober 2022, 17:08:49 PM
Citat från: mittlinje skrivet 11 oktober 2022, 13:16:58 PMDelvis lätt att skylla på företagen, det är vi (samhället) som skapat det vi lever i, oavsett det handlar om bussar eller annat. Om vi rannsakar oss själv så tar vi gärna del av de fördelar vi kan få, varför skulle företagsvärlden vara annorlunda.

Egentligen är det som nu uppstått en variant på det som brukar kallas för allmänningens dilemma (en. tragedy of the commons) (https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nningens_dilemma) då bolagen tar samhällets resurser i anspråk för att maximera sina individuella behov och därmed ge avkastning till sina ägare.

Frågan blir då hur långt man ska hårdra det hela vad gäller ansvar och annat? Vissa företag utnyttjar dock det faktum att samhället styrs av politiker m.fl. som kanske är lite för naiva i sin inställning samtidigt som den offentliga förvaltningen inte heller alltid fungerar direkt optimalt. När det sedan saknas tydliga ramar så blir det lätt så att de som ser sin chans även utnyttjar den. I sak kanske man inte kan säga så mycket om det, just för att samhället inte vidtagit åtgärder, men lite snett är det.

Sedan har samhället givetvis ett ansvar att tillse att avarter stävjas. Det som dock blir direkt skrattretande är när de som [över]utnyttjat möjligheterna börjar att klaga på att de inte längre kan hala på det allmänna när resurserna tryter. I sak är det inte det allmännas uppgift att t.ex. pumpa ut nya förare i all oändlighet och tillhandahålla förarresurser som inte tas om hand och t.o.m. nästan missbrukas ibland. 
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2022, 18:23:08 PM
Jag lyssnade på P4 inslaget och blir mörkrädd. För höga krav på svenska men hur tänker de ansvariga???  Jisses det blir bara värre och värre. Enda sättet få folk blir kvar är förbättrade villkor för förarna inte sänka kraven på utbildning.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 11 oktober 2022, 18:26:50 PM
Hörde också det där om höga krav. Skulle det bli bättre av att förarna inte pratar förståelig svenska?
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 12 oktober 2022, 05:21:21 AM
Givetvis ställdes inga motfrågor eller argument mot att kraven på de sökande kunde sänkas. Det finns uppenbarligen inte många som i debatten försöker argumentera för kvalitet och långsiktighet.
Det är ju en liknande debatt angående polishögskolan också, att man "måste" sänka intagningskraven, för att fylla utbildningsplatserna. Även detta sker utan större motargument.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: B10M skrivet 12 oktober 2022, 12:26:27 PM
Första gången som LOU har lett till något positivt ;D
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: BSB101 skrivet 12 oktober 2022, 17:27:17 PM
LOU har lett till positiva saker me gånger än du kan tänka dig. Att sedan många upphandlare är dåligt inlästa på LOU är inte lagstiftningens fel.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2022, 13:57:22 PM
Är det positivt att nuvarande utbildning läggs ner, så man kan inleda en ny upphandling som ska leda till en framtida utbildning med lägre intagningskrav än idag?
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 14 oktober 2022, 12:40:48 PM
Det måste ju finnas förare till bussarna, om inte branschen kan lösa detta själv så får väl arbetsförmedlingen ändra på det som behöver ändras på!

Jag vet att det är många här som är bussförare och då hoppas på att det här ska leda till bättre villkor o.s.v men jag tror inte att det blir så mycket bättre, det kostar för mycket och huvudmännen vill inte betala för det. De vill säkert gärna ha bra trafik men helst av allt vill de ha billig trafik, det kan betyda att man måste sänka kraven, eller så får man dra in avgångar och lägga ner linjer.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2022, 17:29:58 PM
Det går såklart alltid att sänka kraven, och därmed kvaliteten. Anställa förare som varken kan språket eller behöver kunna hantera fordonet på ett fullgott sätt. Vi kan även hålla ner lönerna och göra yrket rent allmänt riktigt oattraktivt för tänkbara seriösa kandidater och aktörer. Vi kan göra så att passagerarna verkligen avskyr hela kollektivtrafiken. Det är fullt genomförbart om branschen bara vill.

Frågan är ändå: Vill vi ha det så?
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2022, 17:48:09 PM
Frågan är hur långt man är villig att gå för billig trafik? Hur många resenärer/mycket intäkter är man villig att tappa? Hur låga NKI är man villig att ta? Självklart vill man ha billig trafik och det får man nu. Och med billig trafik, ingår brist på chaufförer. Kanske får politikerna vänja sig vid tanken att billigt inte alltid är gott?

Och om företagen får problem med att anatälla nya, billigare förare, höjs troligen också buden vilket tvingar politikerna att betala det det kostar. Ju färre förare det finns att tillgå, desto färre bolag kan lägga billiga bud.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 14 oktober 2022, 18:45:48 PM
Är inte det där lite önsketänkande? Jag har liksom svårt att se en upphandling framför mig där inte åtminstone något bussbolag lägger ett lågt anbud där de har räknat lite optimistiskt på personalkostnaderna. Sen går det säkert lite sådär med produktionen och man får betala viten till huvudmannen = billigare för huvudmannen, dåligt för personalen, klagomålen väller in och huvudmannen samt entreprenören får stå i lokaltidningen och lova bättring men skadan är redan skedd och kontraktet gäller så egentligen blir det ingen bättring, sen hoppas man att allting ska lösa sig vid nästa upphandling vilket givetvis inte hjälper någon de närmaste åtta åren.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2022, 19:41:20 PM
Även om man räknat lite fel, så kan de lägsta buden bli högre  än om alla bolagen räknar med att bli serverade förare för halva priset. Blir de inte längre serverade billiga förare, får ju bolagen vackert hitta på nått för att lösa situationen. Det är bolagen själva som satt sig i den här sitsen. Nu får de också välja om de vill ta ansvaret. Ingen tvingar dom.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 15 oktober 2022, 05:18:36 AM
Men om det nu blir som du tänker dig, Assar, med fortsatta låga anbud, och missnöje hos personalen, då är ju saken rätt klar: Då kommer yrket aldrig att bli attraktivt för nya tilltänkta förare, som istället kommer söka sig till andra branscher. Bussföraryrket kommer att ha så låg status att inga ungdomar frivilligt kommer att söka sig till utbildningarna, och om de ger sig in i branschen kommer de att säga upp sig efter några få år. Storbolagen kommer heller aldrig med kunna tvinga människor att börja köra buss under dåliga villkor, och bristande förarkvalitet kommer oundvikligen att leda till högre fordonsskador och andra onödiga utgifter. Till slut tröttnar storbolagens ägare förhoppningsvis på underbud och förluster, oavsett om de består av riskkapitalister eller utländska stater. Så roligt att bedriva trafik med förlust kan det inte vara år efter år, för ägarna.

Att detta leder till förbättringar under en överskådlig framtid tror jag inte heller på. Men jag är tämligen övertygad om att nuvarande personalbrist pga alldeles för hög personalomsättning kommer fortsätta årtiondet ut, med fortsatta inställda avgångar som följd. Om färre nya söker sig till yrket än de som lämnar yrket, kommer nedgången dessutom gå fort.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 15 oktober 2022, 12:22:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 oktober 2022, 05:18:36 AM
Men om det nu blir som du tänker dig, Assar, med fortsatta låga anbud, och missnöje hos personalen, då är ju saken rätt klar: Då kommer yrket aldrig att bli attraktivt för nya tilltänkta förare, som istället kommer söka sig till andra branscher. Bussföraryrket kommer att ha så låg status att inga ungdomar frivilligt kommer att söka sig till utbildningarna, och om de ger sig in i branschen kommer de att säga upp sig efter några få år.

Jag har i.o.f.s inte skrivit något om att personalen ska bli missnöjd, bara att det blir sämre för personalen. Man kan vara nöjd med något som är lite sämre också. Många lär ju stanna kvar ändå, särskilt när det är lite sådär med andra jobberbjudanden.

Tjatet om att locka ungdomar passar inte riktigt in i ditt övriga resonemang, det låter mer som nåt sånt som bussbolagen har sagt. Klart att det är bra för branschen om man kan få in ungdomar och vänja dem vid att ha en inkomst, innan de hinner börja plugga. Om det är det bästa för ungdomarna själva är jag inte lika säker på...

Vilka är förresten de där ungdomarna som du tjatar om att man borde locka? Studenter som kör extra och kommer efter med studierna så att de snart tackar ja till fast jobb? Bilintresserade ungdomar från radhusområden? Eller ungdomar från betongförorter med ambition att skaffa familj när de är 25? När jag sitter här och tittar på bussarna som kör förbi så ser det ut att till väldigt stor del vara killar mellan 20 och 30 som kör. Duger inte det? Är det fel ungdomar? Fler tjejer vore ju bra förstås. Men de verkar av någon anledning föredra underbetalda café- och vårdjobb. Borde inte nån locka dom? Eller är det möjligen så att det inte alls handlar om att locka folk, utan mera att ta vad man kan få?

Sen det där att folk bara stannar "några få år". Är det något stort problem egentligen? En bussförarutbildning är inte gratis men det är ändå ganska lätt att fylla på med nya, och många huvudmän bryr sig ju inte om att kräva verksamhetsövergång vid entreprenörsbyten, d.v.s de har inget problem med att hela personalstyrkan byts ut med några års mellanrum.

Resten av ditt inlägg har jag inte tänkt ut några kommentarer på än så länge  :-)
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 15 oktober 2022, 13:30:00 PM
De flesta branscher ser hög personalomsättning som ett problem. Märkligt att samma ska ska vara normalt i just bussbranschen. Är det vettigt att hela tiden utbilda nytt folk som slutar i branschen redan efter ett par år?
Dock trevligt att just du ur din synvinkel anser att det inte finns någrs direkta problem med yrket, samtidigt som det är inställda avgångar pga personalbrist på flera håll i landet.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 15 oktober 2022, 14:25:15 PM
Hög personalomsättning behöver inte vara ett problem.  Det som är problem är när det är FÖR hög personalomsättning. Vad som är det är olika i olika branscher, det beror ju bl.a på hur lång utbildningstid det behövs för ny personal. Bussbranschen tål ganska hög personalomsättning eftersom det finns en standardiserad utbildning som inte är särskilt lång, sen om man håller den i egen regi, köper in den från trafikskolor eller får det sponsrat av myndigheterna spelar egentligen ingen roll. Om inte statens arbetslöshetsmyndigheter vill bekosta utbildningen får ju trafikhuvudmännen göra det, någon annan finns det inte för bussbolagen att skicka fakturorna till. Och trafikhuvudmännen är som sagt måttligt entusiastiska till prishöjningar, så de kommer nog knappast att passa på att höja kraven i det här läget liksom...
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: yngrot skrivet 15 oktober 2022, 16:38:01 PM
Sorlig utveckling .. BBA går ut 2023 och kan inte Kommunal få till någon förbättring är det kört. Ännu fler lär gå ur och facket får i princip omöjligt att förbättra avtal.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Mussebuss skrivet 15 oktober 2022, 18:55:40 PM
Citat från: yngrot skrivet 15 oktober 2022, 16:38:01 PM
Sorlig utveckling .. BBA går ut 2023 och kan inte Kommunal få till någon förbättring är det kört. Ännu fler lär gå ur och facket får i princip omöjligt att förbättra avtal.
Hmm.. Verkar vara lite av den ständiga frågan "Hönan eller ägget?"
Förmodligen kommer Kommunal inte lyckas med någon häpnadsväckande förändring så länge man inte vill vara med som medlem och verka för att den ena parten i ett avtal blir starkt i förhandlingarna. Den andra sidan av avtalet har närmare 100% anslutningsgrad.
Men erfarenheten säger mig att "expertisen" som vet allting och ser sanningarna i sin kristallkula oftast inte är en medlem. Det skulle kunna vara en energi att dra nytta av istället för predikandet om "kärringförbund" och andra smidigheter som jag hört genom åren i fikarummen.
Vill samtidigt passa på att påminna om att MEDLEMMAR I KOMMUNAL, fram till den 30:e November kan passa på att bidra med avtalsförslag till nya BBA-avtalet, vilket görs genom Mina Sidor på https://www.kommunal.se/ (https://www.kommunal.se/)
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Nico skrivet 15 oktober 2022, 20:11:22 PM
Citat från: Mussebuss skrivet 15 oktober 2022, 18:55:40 PMFörmodligen kommer Kommunal inte lyckas med någon häpnadsväckande förändring så länge man inte vill vara med som medlem och verka för att den ena parten i ett avtal blir starkt i förhandlingarna. Den andra sidan av avtalet har närmare 100% anslutningsgrad.

Men erfarenheten säger mig att "expertisen" som vet allting och ser sanningarna i sin kristallkula oftast inte är en medlem. Det skulle kunna vara en energi att dra nytta av istället för predikandet om "kärringförbund" och andra smidigheter som jag hört genom åren i fikarummen.

Rent generellt så förekommer ju medlemstapp inom flera fackförbund. Det här börjar sedan tangera till att vara OT, men här har nog Kommunal (och LO) lite sig själva att skylla vad gäller det att de lockar allt färre medlemmar. Att de därmed tappar i betydelse och inte kan fungera som en övertygande förhandlingsmotpart är alltså ganska självförvållat.

Man kan iofs. även rent konkret konstatera att dels är ju Kommunal ett väldigt diversifierat fackförbund, som företräder allt från personal inom förskolan, hälso- och sjukvården vidare till restauranger, räddningstjänsten, fastighetsunderhåll, viss yrkestrafik etc. så att de haltar i sina prioriteringar redan från början är ganska förståeligt. Att sedan företräda hela detta mischmasch av olika yrkesinriktningar, ofta då kanske även med folk som inte har sakkunskap, måste vara svårt.

Sedan försvann visserligen den kollektiva tvångsanslutningen till SAP från 1991, men LO-förbunden är fortfarande inte ens i närheten av att vara partipolitisk obundna (vilket jag personligen anser att ett fackförbund ska vara då fokus ska vara på dess medlemmar). Det kan sannolikt medföra att många inte vill vara medlemmar då de helt enkelt inte håller med om den politiska inriktningen.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Mussebuss skrivet 16 oktober 2022, 15:57:07 PM
Citat från: Nico skrivet 15 oktober 2022, 20:11:22 PM
Rent generellt så förekommer ju medlemstapp inom flera fackförbund. Det här börjar sedan tangera till att vara OT, men här har nog Kommunal (och LO) lite sig själva att skylla vad gäller det att de lockar allt färre medlemmar. Att de därmed tappar i betydelse och inte kan fungera som en övertygande förhandlingsmotpart är alltså ganska självförvållat.

Man kan iofs. även rent konkret konstatera att dels är ju Kommunal ett väldigt diversifierat fackförbund, som företräder allt från personal inom förskolan, hälso- och sjukvården vidare till restauranger, räddningstjänsten, fastighetsunderhåll, viss yrkestrafik etc. så att de haltar i sina prioriteringar redan från början är ganska förståeligt. Att sedan företräda hela detta mischmasch av olika yrkesinriktningar, ofta då kanske även med folk som inte har sakkunskap, måste vara svårt.

Sedan försvann visserligen den kollektiva tvångsanslutningen till SAP från 1991, men LO-förbunden är fortfarande inte ens i närheten av att vara partipolitisk obundna (vilket jag personligen anser att ett fackförbund ska vara då fokus ska vara på dess medlemmar). Det kan sannolikt medföra att många inte vill vara medlemmar då de helt enkelt inte håller med om den politiska inriktningen.

Jag håller med dig i princip allt du nämner, tyvärr. Men jag tillhör nog en lite naiv skara individer som trots allt försöker kämpa på i den förtroendevalda roll jag innehar. Att bara sitta utanför, högljutt tyckande och samtidigt vara helt oengagerad i det vi KAN påverka löser ju defacto ingenting. Det är ju faktiskt två parter i ett avtal och att den ena parten i avtalet skiter i eller ger upp redan innan kanske inte är en framgångsfaktor. Så fram tills alternativ erbjuds som lyfter problematiken på ett bättre sätt än som sker idag (annan arbetstagarorganisation), så väljer jag denna väg att försöka påverka för att kunna se mina kollegor i ögonen med ett leende.
Vad gäller den politiska inriktningen så har jag gjort klart för mig att mitt engagemang sträcker sig till att göra detta helt utan politiskt intresse. Facket är och förblir för mig ett stöd för kollegor i en yrkesroll, i hela spannet från V till SD. När någon ber mig tänka partipolitiskt i mina insatser så kastar jag in handduken, direkt. Försöker helt enkelt bortse från bakgrund, även om jag vet att du har rätt när du nämner detta.

För att inte bli helt OT efter mitt svar, så ser inte jag att lösningen är att sänka språkkraven eller på annat sätt sänka ribban för att öka intresset för yrket. Arbetsförhållandena måste helt enkelt bli bättre för att fler ska bli intresserade oavsett ålder eller härkomst.
Det är enligt mig ett säkerhetsyrke där du åläggs ett stort ansvar både på arbetstid och fritid så att resenärer kan känna sig trygga att färdas kollektivt oavsett årstid eller tidpunkt på dygnet. Trots detta kan olika incidenter ske i yrkesrollen, från allvarliga till bagatellartade, och då är det oftast av yttersta vikt att man kan göra sig förstådd och förstår vad som sägs. Redan nu utan att utbildningarna har lagts ner kommer signaler om att det är svårt att förstå en körorder, klockan är en sekundär detalj som man inte kan hantera, tala i kommunikationsradio blir i princip en omöjlighet för andra att förstå, därtill en del andra faktorer som spelar in. Detta sammantaget kommer leda till en dålig social och organisatorisk arbetsmiljö, samt ökade kostnader både för entreprenören och samhället, samt inte minst kommer tredje part att drabbas värst.. Dvs resenären/kunden.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: BSB101 skrivet 17 oktober 2022, 20:09:38 PM
Detta med hög personalomsättning innebär inte bara en kostnad för utbildning utan även en kostnad för att rekrytera personal. Att rekrytera personal kostar pengar speciellt om man jämför med att lyckas behålla den man har.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 18 oktober 2022, 04:35:34 AM
Kostnaden för skador på bussar är troligen också högre för företag med hög personalomsättning. Tror jag i alla fall.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2022, 07:19:04 AM
Det tror jag också. Fordonsskador glöms av nån anledning ofta helt bort i debatten.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 18 oktober 2022, 08:56:29 AM
Jag får känslan av att eftersom det är "en annan plånbok", försvinner det även för företagen.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 oktober 2022, 19:02:34 PM
Vem försöker ni övertyga egentligen? Jag tror inte att det kommer att bli några direkta förändringar av hur bussbolagen jobbar. Marknadens logik är som den är ...
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Nico skrivet 18 oktober 2022, 19:47:41 PM
Citat från: Mussebuss skrivet 16 oktober 2022, 15:57:07 PMJag håller med dig i princip allt du nämner, tyvärr. Men jag tillhör nog en lite naiv skara individer som trots allt försöker kämpa på i den förtroendevalda roll jag innehar. Att bara sitta utanför, högljutt tyckande och samtidigt vara helt oengagerad i det vi KAN påverka löser ju de facto ingenting. Det är ju faktiskt två parter i ett avtal och att den ena parten i avtalet skiter i eller ger upp redan innan kanske inte är en framgångsfaktor. Så fram tills alternativ erbjuds som lyfter problematiken på ett bättre sätt än som sker idag (annan arbetstagarorganisation), så väljer jag denna väg att försöka påverka för att kunna se mina kollegor i ögonen med ett leende.

Ska inte heller dra detta OT för långt, men jag tycker inte att du är naiv utan mera att du har en uppriktig vilja att förändra. Tyvärr är det inte det lättaste som allting ligger till numera. Sedan är ett problem att de flesta förändringar tar lång tid och många förare har ofta varit engagerade initialt, men nog blivit lite brända vilket även det tyvärr kan bidra till en viss bitterhet och ett avståndstagande. Det är tyvärr nog ofta även så att många fackliga företrädare tar på sig uppdrag mera för att slippa sitt vanliga jobb än för att de är så engagerade.




Citat från: Mussebuss skrivet 16 oktober 2022, 15:57:07 PMFör att inte bli helt OT efter mitt svar, så ser inte jag att lösningen är att sänka språkkraven eller på annat sätt sänka ribban för att öka intresset för yrket. Arbetsförhållandena måste helt enkelt bli bättre för att fler ska bli intresserade oavsett ålder eller härkomst.

Det är enligt mig ett säkerhetsyrke där du åläggs ett stort ansvar både på arbetstid och fritid så att resenärer kan känna sig trygga att färdas kollektivt oavsett årstid eller tidpunkt på dygnet. Trots detta kan olika incidenter ske i yrkesrollen, från allvarliga till bagatellartade, och då är det oftast av yttersta vikt att man kan göra sig förstådd och förstår vad som sägs. Redan nu utan att utbildningarna har lagts ner kommer signaler om att det är svårt att förstå en körorder, klockan är en sekundär detalj som man inte kan hantera, tala i kommunikationsradio blir i princip en omöjlighet för andra att förstå, därtill en del andra faktorer som spelar in.

Här håller jag med dig fullständigt. För fanns t.ex. utbildningar i radiosamtal mm. just för att säkerställa att rätt kompetens fanns i.o.m. att bra språkkunskaper var och är en säkerhetsfråga vid kommunikation. Vissa krav finns sedan faktiskt kvar i avtal mm. men det är ofta oklart vem som har uppföljnings- och tillsynsansvar. Har sedan oxå sett diverse avarter under åren – bl.a. en händelse mellan en trafikledare och en förare som nästan fick Hassan och "Pizzeria Zorba" att framstå som ett under av god kommunikation. Varken trafikledaren eller föraren förstod ett jota av vad motparten sade vilket ledde till ett tillbud. I vissa fall kan det som sagt bli så att vissa berörda inte förmår att läsa säkerhetsrelaterade meddelanden eller ens ta till sig att lagtext ändrats... typ förstå när en ny trafikregel kommer till eller en äldre regel får ändrad tillämpning etc. Ett exempel på det inom vägtrafiken är att många nuvarande yrkesförare inte förmått ta till sig de förändringar och skillnader som för cykelpassager resp. cykelöverfarter (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/) på senare år... Om man tycker detta är lite krångligt på svenska så kan man ju föreställa vad det är för något som inte är hemma i svenska språket.

Tyvärr verkar sedan ett genomgående tema i många branscher vara att istället för att göra ett arbete eller liknande mera attraktivt genom att förbättra villkoren så försöker man att runda problemet genom att istället sänka just de speciella krav som kan finnas. De må sedan vara för att det finns en brist på personal, för att öka jämställdheten, för att uppfylla något slags överordnade normer à la Bullerbyn osv. Oavsett vad så blir det ofta fel då kraven normalt sett har tillkommit för att de fyller en viktig [och ibland rentav vital] funktion, men sedan går klåfingriga politiker och tjänstemän (ofta tyvärr utan egen sakkunskap) in och ska styra och ställa efter den pk-modell som just då råder i samhället. Detta maskeras sedan bakom floskler och ointresse då de antagligen ofta inte har något direkt aning om vad de egentligen beslutar om. För den som är intresserad så kan man ju alltid läsa speciellt det näst sista stycket i förordet i denna publikation (https://rib.msb.se/filer/pdf/26244.pdf). Nu är det inte mitt sakområde, men jag blir i alla fall personligen ganska fundersam över det som skrivs och hur man kommit fram till det som anges. 
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 oktober 2022, 21:38:58 PM
Utbildningarna på att prata i radio hade man framförallt för att radion var så dålig förr. Det var viktigt att prata en i taget, långsamt och tydligt, det var därför man hade alla dessa hjälp-ord som kom, klart slut o.s.v . Ljudet var så dåligt att man kunde bli totalt missförstådd även när alla pratade och förstod svenska perfekt. Det var inte alls någon kontroll av att man kunde svenska, det var inget problem på 60-talet när radion kom, det blev det senare.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Nico skrivet 18 oktober 2022, 22:17:31 PM
Initialt var det givetvis till stor del så att mycket gjordes tydligare för att man överhuvudtaget skulle förstå över ev. knaster och brus samt inte klippa ord. Behovet var dock redan från start till stor del kopplat till säkerhet, dvs. hörde eller förstod parterna inte varandra så uppstod risker. Det var inte heller enbart inom busstrafiken det fanns problem med hörbarhet osv. utan det förekom även på andra håll... t.ex. inom taxi inledde man alltid sina svar med "Taxi" och sedan drosknumret. Detta då första delen ofta försvann/klipptes, men på detta vis fick man i alla fall med numret normalt och det var det relevanta. Här är vi dock delvis till stor del inne på komradions barndom från 1950-talet osv. och detta med radiokommunikation utvecklades ändå ganska rappt.

Sedan kom detta med kompetens i radiotrafik ganska snabbt även att bli till en etablerad säkerhetsstandard - sannolikt för att det både var ett ganska enkelt och smidigt test för att avgöra om den anställdes svenskkunskaper (eller motsvarande i andra länder) var tillräckliga och dels för att det blev högre krav på att de anställda skulle kunna tillgodogöra sig säkerhetsrelaterad information på egen hand. Enligt hörsägen blev ibland de som inte klarade t.ex. SL:s radiokurs istället ivägskeppade till tjänster som spärrvakter etc. Att detta med radiotrafik definitivt även är en säkerhetsfråga kan man annars fråga både det internationella civilflyget om samt diverse militär verksamhet... minns bara "Repmånad - Hörbarhet nolla, klart slut!"  ;)
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2022, 05:28:16 AM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 18 oktober 2022, 19:02:34 PM
Vem försöker ni övertyga egentligen? Jag tror inte att det kommer att bli några direkta förändringar av hur bussbolagen jobbar. Marknadens logik är som den är ...

Det handlar inte om att övertyga någon. Det handlar om att beskriva verkligheten så som den faktiskt ser ut idag, med alla nuvarande problem, och vara tillåten att få hoppas på olika lösningar i framtiden. Att förneka att dagens problem finns, löser ingenting.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2022, 09:05:56 AM
En insändare i ämnet.
https://ka.se/2022/10/18/hurra-for-att-arbetsformedlingen-stoppar-yrkesutbildningar/
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 19 oktober 2022, 18:37:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2022, 05:28:16 AM
Det handlar inte om att övertyga någon. Det handlar om att beskriva verkligheten så som den faktiskt ser ut idag, med alla nuvarande problem, och vara tillåten att få hoppas på olika lösningar i framtiden. Att förneka att dagens problem finns, löser ingenting.

Jag har inte påstått att det inte finns något problem. Bara att man inte bör hoppas på för mycket. Den fördyring som detta innebär blir ju en ytterligare kostnad för huvudmännens redan hårt ansträngda budgetar.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: BSB101 skrivet 23 oktober 2022, 13:57:08 PM
Detta med att kostnaden för fordonsskador "försvinner" beror nog mer på att den är svår att uppskatta och inte att ansvariga är ovetande. 
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2022, 15:10:23 PM
Man har ju alltid sagt att 10% av förarna står för 90% av skadorna eller liknande. Då borde det vara ganske enkelt attbse samband.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 27 oktober 2022, 16:20:37 PM
Just den fördelningen säger ju ingenting om varken hur bra förare man har, hur många skador de gör eller vad det kostar. Även om det kostar en hel del så är det ju inte precis säkert att man sparar någonting på att göra en massa dyra grejer för att förbättra yrkets status och allt vad ni nu skriver...
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 27 oktober 2022, 19:50:56 PM
Jag är tvärtom rätt säker på att företagen har bra koll på vilka de 10% är, vilka skador de gjort och kostnaden för dom.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 27 oktober 2022, 20:42:07 PM
Ja, det får man förutsätta! Men det har väl ingenting med den här tråden att göra egentligen. När du sa att det borde vara enkelt att se samband så menade du väl sambandet mellan fordonsskadorna och nånting som vi diskuterade i tråden, t.ex förarnas antal tjänsteår eller något i den stilen. Och då är det ju det man vill höra mer om hur du tänker kring !
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: buskörare skrivet 28 oktober 2022, 03:59:01 AM
Nej, jag förstår att du inte ser det. Och du kommer inte se det heller, hur mycket jag än förklarar. Eftersom det inte följer dina åsikter.
Så vi får lämna det där, tro du på ditt, så tror jag på mitt.
Titel: SV: Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 29 oktober 2022, 11:53:49 AM
Tror och tror. Jag tycker mera att det verkar som att du skriver utifrån vad du vill ska hända i branschen och med yrket. Men jag kan ha fel, skriv gärna vad du tror är en realistisk utveckling om du inte får bestämma, det är det jag är intresserad av!