Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 21 juli 2015, 10:54:44 AM

Titel: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2015, 10:54:44 AM
www.bussmagasinet.se/2015/07/ludvika-planerar-for-nolltaxa/

Så sent som 2006 när Swebus tog över busstrafiken i Dalarna, då halverade Ludvika sin stadstrafik pga ekonomiska skäl, och nu talar man alltså om nolltaxa, antingen har kommunen blivit nyrik, eller också är det ett exempel på att politiker inte tänker så långt fram i tiden.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 11:59:02 AM
Vet inte vilka som styr i Ludvika, men skattehöjningar är poppis i vissa grupperingar.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2015, 13:10:56 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 11:59:02 AM
Vet inte vilka som styr i Ludvika, men skattehöjningar är poppis i vissa grupperingar.

Ja, och andra grupperingar lever i egoismens underbara värld.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2015, 19:45:17 PM
www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/vill-ha-gratisbussar-i-ludvika

Längst ned i artikeln nämns att det vore bäst om det införs i hela länet. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, politiker talar allt mer om detta, och snart är det garanterat nolltaxa i hela landet.  :)
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Walter skrivet 21 juli 2015, 20:38:43 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2015, 19:45:17 PM
www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/vill-ha-gratisbussar-i-ludvika

Längst ned i artikeln nämns att det vore bäst om det införs i hela länet. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, politiker talar allt mer om detta, och snart är det garanterat nolltaxa i hela landet.  :)

Nolltaxa i hela landet lär det inte bli. För dyrt och fyller inte syftet i förhållande till nytta/kostnad.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 20:50:36 PM
Det provades ju i någon stad, men drogs in eftersom det ledde till ordningsproblem på bussarna.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 juli 2015, 20:54:03 PM
Ja i Örebro.

I Västra Götaland har man räknat på skattehöjningarna, för att kompensera bortfallet av biljettintäkterna måste skatten höjas med 94 öre, dessutom anses det troligt att resandet ökar med ca 30% vilket innebär att skatten måste höjas med 100 öre ytterligare.

En skattehöjning på nästan 2 kr lär knappast vara genomförbar, då får man istället skära i något annat.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 21:00:04 PM
Har man då räknat med att vissa linjer kommer att behöva väktare ombord?
Om resandet med kollektivtrafik ökar på bekostnad av antalet bilresor får det väl ses som positivt både för miljö och framkomlighet.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 juli 2015, 21:09:51 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 21:00:04 PM
Har man då räknat med att vissa linjer kommer att behöva väktare ombord?
Om resandet med kollektivtrafik ökar på bekostnad av antalet bilresor får det väl ses som positivt både för miljö och framkomlighet.

I huvudsak räknar man med att det är korta resor i tätorten som ökar, där man idag promenerar eller cyklar + att värmestugemodellen tar fart
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 juli 2015, 22:37:24 PM
Avundsjuka?
Undrar varför man kan ha det i Avesta(och Ockelbo)då?/Ulf
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 juli 2015, 23:33:59 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 juli 2015, 22:37:24 PM
Avundsjuka?
Undrar varför man kan ha det i Avesta(och Ockelbo)då?/Ulf

Tätortstrafiken i Avesta är väl av mindre omfattning kombinerat med ett fåtal presumtiva kunder i jämförelse med stora tätorter, kompletteringstrafiken "Kuxabussarna" i Ockelbo betjänar ju heller inga stora mängder med möjliga kunder.

Att införa på andra håll är ju enbart en kostnadsfråga, vill man höja skatten så pass mycket och vill man ha de oundvikliga ordningsproblemen?
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: j-a skrivet 21 juli 2015, 23:46:06 PM
Står ju ganska ofta i dalatidningarna om ordningsproblem i och runt resecentrum i Ludvika,då flyttas väl dom problemen till bussarna nu då ???
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Ersa skrivet 22 juli 2015, 01:55:19 AM
Det är väl bara för någon kunnig att raskt kasta ihop alla olika ökade utgifter (skadegörelse, bråk, förseningar, väktare mm) och tydligt presentera hur mycket mer alla kommuninvånare förväntas börja betala för projektet via skattsedeln varje månad. Om dessa kostnader dessutom börjar närma sig dagens biljettpriser lär många som idag skriker "gratis" även de kanske börja få lite distans.
Idag finansieras i genomsnitt hälften av kostnaden för kollektivtrafiken av skattemedel. Även de som inte bor nära busslinjerna och därför inte kan åka lika ofta betalar lika mycket via skatten som de som åker varje dag. Jag tycker personligen inte alls att det förekommer någon "egoism" i den uppdelningen. Snarare blir det väl mera "egoism" om tätortsinvånarna får mer "gratis" service än de busslösa som bor ute i skogen, trots att alla betalat exakt lika mycket till trafiken?

Dessutom ska turister och invånare som är skrivna i andra kommuner åka gratis, trots att de inte tillför något till kommunkassan? Nej, då tror jag mera på Tallinns modell där man behåller biljettmaskiner och busskort, men ger kraftiga taxerabatter (neråt nollnivå?) på busskort till de som bor och skattar i kommunen. Resten får betala vanlig taxa. Då behåller man dessutom den viktiga resestatistiken.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Patrik skrivet 22 juli 2015, 04:30:58 AM
Och i Kiruna kommun åker alla som är skrivna i kommunen "gratis" (100kr per år) medan turister och andra betalar fullt pris.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 22 juli 2015, 11:21:27 AM
Det kanske är intressant i sammanhanget att landstinget i Dalarna nyss har klubbat ett sparpaket på 350 miljoner, och det är sagt att man ska ta ställning till ytterligare besparingar på 300 miljoner till hösten. Så lite motsägelsefullt är det.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 juli 2015, 12:02:51 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 juli 2015, 23:33:59 PM
Tätortstrafiken i Avesta är väl av mindre omfattning kombinerat med ett fåtal presumtiva kunder i jämförelse med stora tätorter, kompletteringstrafiken "Kuxabussarna" i Ockelbo betjänar ju heller inga stora mängder med möjliga kunder.

Att införa på andra håll är ju enbart en kostnadsfråga, vill man höja skatten så pass mycket och vill man ha de oundvikliga ordningsproblemen?
Därför borde ju trafiken i Avesta(och Ockelbo)bli/vara mycket dyrare att köra då inte så många åker...
Att det dessutom ska vara såå svårt att kombinera ihop så att"landsortslinjerna"kan köra vissa delar av"stadsbusslinjerna"
och på så sätt minska kostnaderna automatiskt.../Ulf
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2015, 15:29:59 PM
Ju fler möjliga kunder som tillkommer desto dyrare blir det med nolltaxa.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 23 juli 2015, 18:12:00 PM
Huvudsyftet med att införa nolltaxa är väl att fler ska åka, om man då tvingas att utöka trafiken för att man har lyckats få fler att åka, det är ju smällar man får ta. Och det där med ordningsproblem, det är väl ändå så att den stora massan sköter sig, sedan får man kanske brottas med lite problem innan nyordningen blir vardag och folk lär sig hur det förväntas att fungera.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2015, 18:57:21 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2015, 18:12:00 PM
Huvudsyftet med att införa nolltaxa är väl att fler ska åka, om man då tvingas att utöka trafiken för att man har lyckats få fler att åka, det är ju smällar man får ta. Och det där med ordningsproblem, det är väl ändå så att den stora massan sköter sig, sedan får man kanske brottas med lite problem innan nyordningen blir vardag och folk lär sig hur det förväntas att fungera.

Se hur det gick i Örebro med ordningen....
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 23 juli 2015, 19:37:50 PM
Citat från: Walter skrivet 23 juli 2015, 18:57:21 PM
Se hur det gick i Örebro med ordningen....

Jag är inte insatt i Örebro, men man måste ha tålamod med människor, och om man gett upp nolltaxe försök i Örebro pga ordnings problem, då har man inte haft något tålamod.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2015, 19:58:02 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2015, 19:37:50 PM
Jag är inte insatt i Örebro, men man måste ha tålamod med människor, och om man gett upp nolltaxe försök i Örebro pga ordnings problem, då har man inte haft något tålamod.

Man måste väl ändå i första hand ta hänsyn till den del av befolkningen som vill ha en trygg resa mellan t ex hem och jobb. Även om de råkar jobba sena kvällar. Att hålla fast vid  att relativt få bråkstakar skall få ha bussen som gratis värmestuga och därtill utgöra ett hot med vanliga passagerare är inte tålamod. Det är ren och skär dumhet.

Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 23 juli 2015, 20:33:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2015, 19:58:02 PM
Man måste väl ändå i första hand ta hänsyn till den del av befolkningen som vill ha en trygg resa mellan t ex hem och jobb. Även om de råkar jobba sena kvällar. Att hålla fast vid  att relativt få bråkstakar skall få ha bussen som gratis värmestuga och därtill utgöra ett hot med vanliga passagerare är inte tålamod. Det är ren och skär dumhet.



Givetvis måste man lösa problem som uppstår, men man får ju absolut inte låta en minoritet rasera hela projektet.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 24 juli 2015, 20:11:21 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2015, 15:29:59 PM
Ju fler möjliga kunder som tillkommer desto dyrare blir det med nolltaxa.
Fast bara om nolltaxan kräver mer fordon och tätare trafik. Om dom nytillkomna passagerarna bara tar upp platser som annars skulle ha gått tomma är kostnaden i stort sett obefintlig. Skall man locka bilister att ställa bilen så misstänker jag dock att utökad trafik är viktigare än nolltaxa.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 juli 2015, 20:48:13 PM
Men det är just det som gör att detta med nolltaxa fungerar bäst i glesbygd eller liknande där antalet möjliga kunder är mindre, i en storstad får man ett stort antal nya kunder som annars hade gått eller cyklat vilket kräver extra kapacitet, dessutom värmestugefolket som förutom kapacitet även ger ordningsproblem.

Man såg ju i Örebro med nolltaxan och i Stockholm med enhetstaxan vad som hände och vilka kostnader som uppstod.

Det finns ju exempel från andra håll där vissa kundgrupper fått fria resor men där detta har avslutats då kapaciteten inte räckt till och ordningsproblem har uppstått, Gotland är ett län där alla barn-ungdomar upp till 20 år har fria resor, sedan några år dock inte i tätortstrafiken av kapacitets- och ordningsskäl, annars är det ett av länen med absolut minst kostnadstäckning och störst skattesubvention, en nolltaxa skulle med bibehållen kapacitet inte innebär speciellt stor påverkan på skatteuttaget, men det kräver att inga extrabussar sätts in och att trafiken bibehålls på dagens nivå, någon som skulle fungera september-maj men innebära en katastrof juni-augusti.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 25 juli 2015, 16:01:46 PM
Kapacitets brist tycker jag är ett oerhört dåligt argument för att inte införa nolltaxa, politiker har ju redan som det är oerhört svårt för att släppa till pengar för utökningar av befintlig busstrafik, om man då beslutar sig för att införa nolltaxa, då måste man ju inse att det kanske kommer att krävas diverse utökningar av trafikutbudet, och som jag skrev tidigare, det är smällar man måste ta.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: bowlingjocke skrivet 03 augusti 2015, 18:40:09 PM
Inte många som åker i Avesta?

Åh jodå. Det är fullsatta stadsbussar även nu under sommaren.
En dubbleringsbuss på stan går ca 1 timme på morgonen samt mellan kl 12-16. Den på morgonen går förstås inte nu.
Sedan går det dubblering på Horndalsbussarna. En tur ner på morgonen och 3 turer på eftermiddagen upp.

Jovisst, det positiva är ju förstås att man slipper hantera med biljetter och pengar. Det går snabbt att fylla en buss.
Att räkna statistiken exakt är omöjligt, där är det bara att höfta. Folk kliver in både fram och bak.
Att säga till att man kliver på bussen i framdörren är totalt meningslöst. Det orkar man inte göra i längden. Respektlösheten mot förare har blivit avsevärt större. Dock måste jag säga att de allra flesta äldre och invandrare hejar faktiskt och tittar på en.. men ungdomar. Det är blicken rakt in som gäller.

Vid föraravlösningar på stan är man tvungen att hålla framdörren stängd tills man själv ska ut ur bussen, annars trycker sig folk in hela tiden.. det är helt sjukt.

Folk utnyttjar bussåkandet till max. Du kan se samma personer sitta och åka fram och tillbaka till stan 5-6 gånger på en dag.
Stopp på varje hållplats. Mellan Avesta och Krylbo är det 17 hållplatser. Nu är väl en på väg bort har jag sett, då de placerat en kur mellan två hållplatser.
70 meter mellan två stopp är ju lite väl lite. Oklart när den ska tas i bruk.. det blir väl över natten så ingen hinner få informationen.  ;D

Det vet man redan med sig nu att det kommer ju bli livat om det, hur tidigt man än sätter upp lappar. Folk kommer stå på alla tre.. haha.
- Kan du inte stanna vid gamla hållplatsen.. där har bussen stannat ända sedan 1963 när jag var barn.. åh jag får så långt att gå från den nya.

I och med den mängden folk som åker, så kommer det ju folk hela tiden när man står och väntar på sin avgång vid busstn. Trots att du står där 2-3 minuter efter avgångstid. j***ar om du åker ifrån någon kompis till någon som redan sitter i bussen.
Där har man blivit riktigt strikt. Ja, ser jag någon skynda sig så står jag väl kvar och väntar 20-30 sekunder. Men folk som lunkar på efter avgångstiden.. och de som står och vinkar i korsningen ut från busstn släpper jag inte på.

En stor novell om hur avgiftsfria trafiken i Avesta fungerar.  ;D
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: homer skrivet 04 augusti 2015, 00:11:32 AM
Citat från: bowlingjocke skrivet 03 augusti 2015, 18:40:09 PM

En stor novell om hur avgiftsfria trafiken i Avesta fungerar.  ;D

En skräckläsning för varje bussförare :-X
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Nico skrivet 04 augusti 2015, 06:19:18 AM
I stort sett på alla håll där man provat detta verkar man ha ungefär samma negativa erfarenheter. Kostar det inget momentant så får man ofta detta problem med överutnyttjande samtidigt som föraren, genom att inte kunna använda viseringen som ett sätt att sålla, helt berövats möjligheten till myndighet ombord.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Lars_L skrivet 04 augusti 2015, 08:02:37 AM
Är väl som sagt bara på mycket små orter som det kan vara lämpligt. Ockelbo är väl ett bra exempel. I Mariehamn fungerade det väl också rätt bra, även om man nu avskaffat nolltaxan där. I båda fallen har ju dock stadstrafiken varit skild från Länstrafiken. I Ockelbo var det väl också så att man ville utnyttja skolbussarna på dagtid på sträckor där det inte varit aktuellt med busstrafik från Länstrafikens sida. Då var det ju inte tidigare ens möjligt att ta betalt. I Vadstena (om den är kvar) var väl skälet något liknande. Finns ju då inte heller någon vits att ta betalt. Kostnaderna är så små för driften (liksom inkomsterna från det fåtal resenärer som inte är skolelever och ändå skulle åka gratis) att ett eget betalsystem skulle ha kostat mer - eller  för den delen att gå via Länstrafiken. Man utnyttjar ju ledig skolbusskapacitet och kör inte ens på kvällar, vilket  även innebär begränsade kostnader.

Det har ju då rört sig om orter där gångavstånden är så korta och turtätheten så dålig att det ändå nästan bara lockar resenärer med rörelseproblem.







Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: bowlingjocke skrivet 04 augusti 2015, 21:20:33 PM
Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2015, 06:19:18 AM
I stort sett på alla håll där man provat detta verkar man ha ungefär samma negativa erfarenheter. Kostar det inget momentant så får man ofta detta problem med överutnyttjande samtidigt som föraren, genom att inte kunna använda viseringen som ett sätt att sålla, helt berövats möjligheten till myndighet ombord.
Javisst är det så.
Får se hur länge de kör på med detta. Verkar åtminstone som att det iaf inte ökar så mycket mer nu. Men det är klart.. det är sen när kylan kommer igen som vi får märka om de dubbleringarna som vi har ens räcker.

Ja, man ses ju som en robot. Och nåååde om du är försenad (det är ganska lätt faktiskt på vintern med 17 stopp på 20 min körning.. vi är ju över 10 min sen på vissa turer vid högtrafik på stan så..)

Nääe.. avgiftsfria bussar får inget bra betyg från mig. Jag är absolut för att det ska vara billigt att åka buss. Hade gärna sett att alla hade ett kort att avisera med.. som typ kostade en hundring i månaden. En tia för en enkelresa.

Övergången från gratis till att det ska börja kosta igen kommer ju bli kul.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Nico skrivet 04 augusti 2015, 21:28:45 PM
Fast det får inte heller vara för billigt.

Minns när vi hade 10-kronan i SL-trafiken. Det var nästan som att köra gratis, ja det vart ju billigare att åka kollektivt än att köpa en glass. Man gjorde slut på biljettblocken i samma takt som växelkassan. Ofta fick man ägna både pauser och lunchraster till att fixa växel och nya biljetter. Inte var folk speciellt trevliga heller.

Devisen om att det som inte kostat en något, det sätter man inget värde på... stämmer i de flesta fall nog alldeles för bra.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Ersa skrivet 04 augusti 2015, 21:50:00 PM
Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2015, 21:28:45 PM
Fast det får inte heller vara för billigt.

Minns när vi hade 10-kronan i SL-trafiken. Det var nästan som att köra gratis, ja det vart ju billigare att åka kollektivt än att köpa en glass. Man gjorde slut på biljettblocken i samma takt som växelkassan. Ofta fick man ägna både pauser och lunchraster till att fixa växel och nya biljetter. Inte var folk speciellt trevliga heller.

Devisen om att det som inte kostat en något, det sätter man inget värde på... stämmer i de flesta fall nog alldeles för bra.

Problemet med den låga SL-taxan var ju främst att ombordköpen var enormt billiga. 20/18 kr för helt pris ombord/förköp resp 10/9 kr för halvt pris vill jag minnas att det var. Resultatet blev att ingen köpte förköp.

"Var har du varit någonstans?" frågade arga resenärer längs vägen, då man dök upp med 7-15 minuters försening, och man svarade lika surt tillbaka att jag numera är pengaväxlare i första hand, men kör bussen mellan hållplatserna då och då, om det blir tid över!

Dvs samma sura svar som förarna gav Umeborna då deras ombordköp av kontanta enkelbiljetter (gärna med 100- och 500-lappar) var skyhögt, strax innan det välbehövliga kontantstoppet 2009.

Slutsats: Jag har personligen inget mot billiga taxor, men då ska de enbart gälla förköp.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 06 augusti 2015, 15:24:36 PM
Fast som det var på -50 talet när alla såg upp till bussföraren, och då bussföraren var samhällets medelpunkt, den tiden lär aldrig komma tillbaka, än mindre den status yrket hade då, tyvärr. Sedan var det väl länge sedan skolungdomar, vare sig de åker "gratis" eller på skolkort, slutade med att respektera bussföraren ? Fakta är ändå att politiker överlag har börjat att intressera sig allt mer för detta med nolltaxa, sedan kan man tycka vad man vill om det. Tiderna förändras, och nya problem uppstår, och med de nya problemen följer nya sätt att tackla dessa.   
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Nico skrivet 06 augusti 2015, 20:36:57 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2015, 15:24:36 PMFakta är ändå att politiker överlag har börjat att intressera sig allt mer för detta med nolltaxa, sedan kan man tycka vad man vill om det.

Vad har du för källa som stödjer det påståendet?
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 07 augusti 2015, 07:56:05 AM
Citat från: Nico skrivet 06 augusti 2015, 20:36:57 PM
Vad har du för källa som stödjer det påståendet?

Det är väl bara att följa vad som skrivs i media.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2015, 19:08:34 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2015, 07:56:05 AM
Det är väl bara att följa vad som skrivs i media.

Vilka media då? Kan i alla fall inte påminna mig om att jag sett att det förekommit annat än från enstaka och enskilda håll. Att då hävda "att politiker överlag har börjat att intressera sig allt mer för detta med nolltaxa" känns då som ett mera subjektivt antagande från din sida.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: bowlingjocke skrivet 07 augusti 2015, 23:35:49 PM
Örebro har det väl varit på tal om. I Dalarna har väl mig veterligen Ludvika och Falun som diskuterat om nolltaxa.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2015, 23:51:24 PM
Visst förekommer det enstaka diskussioner här och var, men därifrån tycker jag nog ändå steget är ganska långt till att hävda att politiker överlag (dvs. i hela Sverige) intresserar sig mera för nolltaxa.
Titel: SV: Ludvika vill ha nolltaxa
Skrivet av: 1896 skrivet 08 augusti 2015, 09:00:42 AM
Jag tycker mig följa ett antal olika medier, och enligt min uppfattning har det blivit vanligare att politiker diskuterar detta, sedan får man väl utgå ifrån att det finns underlag innan politikerna skickar ut ett pressmeddelande ang vad de har för planer.