Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 31 augusti 2014, 14:07:46 PM

Titel: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 31 augusti 2014, 14:07:46 PM
http://www.expressen.se/nyheter/buss-nara-att-storta-ner-till-tunnelbanan/

Kanske inte riktigt rätt eftersom nedgången varken är ett väntrum eller går ner till tunnelbanan. Men i alla fall. Har ingen info om hur det gick för föraren än.
Så här ser bussen ut efter smällen.

(http://i1251.photobucket.com/albums/hh559/MissFideli/Bussar/10672081_707358022663101_5510499067436471617_n_zps19f99357.jpg)

7727, en buss som få av oss kommer sakna om den inte fixas  :P
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Kvarne skrivet 31 augusti 2014, 15:26:57 PM
.....Ouch!
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: P.Ek skrivet 31 augusti 2014, 19:36:37 PM
Varför hade inte 7727 diodskylt liksom resten av de fd Nederlänningarna?
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: robbanswe skrivet 31 augusti 2014, 23:26:09 PM
Nu snackar vi plåtjobb!!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: virtual1 skrivet 31 augusti 2014, 23:56:03 PM
Citat från: P.Ek skrivet 31 augusti 2014, 19:36:37 PM
Varför hade inte 7727 diodskylt liksom resten av de fd Nederlänningarna?

Skumt, har en bild på den från i mars, då hade den diodskylt!
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2014, 00:50:47 AM
Citat från: virtual1 skrivet 31 augusti 2014, 23:56:03 PM
Skumt, har en bild på den från i mars, då hade den diodskylt!

Många av holländarna har ju haft skyltproblem, dom skyltar inte alls t.ex. Kanske var nått fel och dom bytte hela alltet?
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2014, 00:55:29 AM
Citat från: robbanswe skrivet 31 augusti 2014, 23:26:09 PM
Nu snackar vi plåtjobb!!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Känns (utan nån som helst kunskap) som att det blir för mycket att göra på den. Med tanke på hur taket och allt sånt ser ut. Det är ju inga ungdomar heller, dessa holländare.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: homer skrivet 01 september 2014, 11:37:37 AM
Citat från: robbanswe skrivet 31 augusti 2014, 23:26:09 PM
Nu snackar vi plåtjobb!!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Du menar plastjobb ::)

för övrigt lär de väl ta hårt på arrivas ekonomi, hur som den lagas eller inte
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2014, 12:20:09 PM
Citat från: homer skrivet 01 september 2014, 11:37:37 AM
Du menar plastjobb ::)

för övrigt lär de väl ta hårt på arrivas ekonomi, hur som den lagas eller inte

Vi får väl hoppas att taxiföraren anses vållande, så försäkringsbolaget täcker.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2014, 15:13:42 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 12:20:09 PM
Vi får väl hoppas att taxiföraren anses vållande, så försäkringsbolaget täcker.

Ja, för att ha något mer än trafikförsäkring på SL-bussar verkar det ju inte gå att ha. Tyvärr.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2014, 15:32:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 15:13:42 PM
Ja, för att ha något mer än trafikförsäkring på SL-bussar verkar det ju inte gå att ha. Tyvärr.

Visst går det. Men för ett bussbolag med omfattande verksamhet så lönar det sig inte att teckna vagnskadeförsäkring. En försäkring är ju en riskfördelning så att om 100 företag har 200 bussar så blir det inte så ekonomiskt kännbart för ett enskilt företag skulle bli drabbat av en olycka. Är det däremot ett enda företag som har 200 bussar så jämnar det hela så att säga ut sig. Det blir dyrt om något händer men de spar å andra sidan in en rejäl slant på att inte behöva betala försäkringspremier.

Jag antar att Arriva räknat fram vilket som är mest förmånligt för dem. Och rimligen kalkylerat med att det kommer att uppstå vagnskador.


Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Björn Ax skrivet 01 september 2014, 19:07:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 15:13:42 PM
Ja, för att ha något mer än trafikförsäkring på SL-bussar verkar det ju inte gå att ha. Tyvärr.

Många försäkringsbolag som inte vill ha bussbolag som kunder heller. Dom är för dyra.

Antingen säger dom nej eller sätter väldigt höga självrisker. :(

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 01 september 2014, 19:07:25 PM
Många försäkringsbolag som inte vill ha bussbolag som kunder heller. Dom är för dyra.

Antingen säger dom nej eller sätter väldigt höga självrisker. :(

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Jo skrivet 01 september 2014, 20:34:17 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Att ha låga självrisker innebär ju administrativt merarbete för både åkare och försäkringsbolaget(vilket även detta i slutändan hamnar på åkarens försäkringskostnad) jämfört med att laga skadan i den egna verkstaden.

Fördelen med att ha försäkringen är ju att man förhoppningsvis får en bättre dokumentation av skadorna. Annars finns ju annars en viss risk att man inte redovisar skadekostnaden korrekt och att man inte skiljer på underhållet och skadereparationer.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2014, 23:16:16 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Visst finns det många större företag med bra försäkrade fordon. Helt klart. Men just innanför Stockholms län faller statistiken snabbt, i varje fall när det gäller linjevagnar i rött och blått. Kanske beror det på en alltför hög skadestatistik inom detta län?
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2014, 23:24:31 PM
Enligt uppgift mår föraren okej, inget brutet. H*n kom uppifrån Mörby och i rondellen precis innan DAS kom det en taxi och körde ut rakt framför bussen. Hur bussen sen hamnade där den hamnade vet jag inte.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 23:28:16 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 23:24:31 PM
Enligt uppgift mår föraren okej, inget brutet. H*n kom uppifrån Mörby och i rondellen precis innan DAS kom det en taxi och körde ut rakt framför bussen. Hur bussen sen hamnade där den hamnade vet jag inte.

Där har jag smällt med en taxi 1985 :-(, då blev det rättssak som inte slutade till motpartens fördel.

Man kan tänka sig att styrningen skadats vid smällen eller att föraren chockats, allt är möjligt
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 02 september 2014, 00:06:54 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 23:28:16 PM
Där har jag smällt med en taxi 1985 :-(, då blev det rättssak som inte slutade till motpartens fördel.

Man kan tänka sig att styrningen skadats vid smällen eller att föraren chockats, allt är möjligt

Vet inte om det blev en kollision mellan bil-buss. Men chock i ett sånt läge låter ju inte helt omöjligt.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: igel skrivet 02 september 2014, 10:34:08 AM
Även om det visar sig att det var taxibilen som körde ut framför, kommer bussföraren att "komma undan" med det. Med tanke på skadorna på bussen och på nergången. Det var ju krocken med nergången som de flesta skador på bussen härrör ifrån. Och avståndet från rondellen till nergången är runt 50m och då går vägen över två refuger. Hur hög fart måste bussen ha hållit för att åstadkomma detta.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 02 september 2014, 10:50:14 AM
Citat från: igel skrivet 02 september 2014, 10:34:08 AM
Även om det visar sig att det var taxibilen som körde ut framför, kommer bussföraren att "komma undan" med det. Med tanke på skadorna på bussen och på nergången. Det var ju krocken med nergången som de flesta skador på bussen härrör ifrån. Och avståndet från rondellen till nergången är runt 50m och då går vägen över två refuger. Hur hög fart måste bussen ha hållit för att åstadkomma detta.

Menar du att om jag som bilist måste väja för en annan bil och kör i mitträcket så får jag stå för mina egna skador? Så är det knappast.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: igel skrivet 02 september 2014, 11:41:12 AM
Citat från: buskörare skrivet 02 september 2014, 10:50:14 AM
Menar du att om jag som bilist måste väja för en annan bil och kör i mitträcket så får jag stå för mina egna skador? Så är det knappast.

Nä så menar jag inte, men bussens hastighet när den kom in i rondellen kan ha haft betydande inverkan till; 1 att olyckan inträffade, 2 utgången för olyckan.

Jag påstår inte att bussen körde för fort. 
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2014, 11:53:30 AM
Citat från: igel skrivet 02 september 2014, 11:41:12 AM
Nä så menar jag inte, men bussens hastighet när den kom in i rondellen kan ha haft betydande inverkan till; 1 att olyckan inträffade, 2 utgången för olyckan.

Jag påstår inte att bussen körde för fort.

Hur fort tror du det går att köra en buss i en rondell?

Låt dem som kan det här sköta olycksutredningen.  >:(
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: igel skrivet 02 september 2014, 12:33:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2014, 11:53:30 AM
Hur fort tror du det går att köra en buss i en rondell?
I den rondellen från det hållet bussen kom, går det att hålla 50km/h eller mera utan problem om man kör in i rondellen i bussfilen (högerfilen) byter till den vanliga filen (genar) i rondellen (följer innerkanten) går ut ur rondellen i bussfilen.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2014, 11:53:30 AM
Låt dem som kan det här sköta olycksutredningen.  >:(
Jag tänker inte spekulera.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 02 september 2014, 15:33:22 PM
Citat från: igel skrivet 02 september 2014, 11:41:12 AM
Nä så menar jag inte, men bussens hastighet när den kom in i rondellen kan ha haft betydande inverkan till; 1 att olyckan inträffade, 2 utgången för olyckan.

Jag påstår inte att bussen körde för fort.

Bussen körde lugnt och fint enligt uppgift.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: ichessy skrivet 03 september 2014, 08:24:21 AM
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 00:50:47 AM
Många av holländarna har ju haft skyltproblem, dom skyltar inte alls t.ex. Kanske var nått fel och dom bytte hela alltet?

Ibland visas det "myrornas krig"  ;D
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Fredde skrivet 03 september 2014, 08:36:02 AM
Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 00:50:47 AM
Många av holländarna har ju haft skyltproblem, dom skyltar inte alls t.ex. Kanske var nått fel och dom bytte hela alltet?

Det är väl färre ljuspunkter på de som sitter i "Holland-bussarna" än de som sitter i övriga med LED-skyltar, därav den avvikande skyltningen (i de fall den fungerar).
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 04 september 2014, 12:42:42 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Fast Arriva har ju inte några hundra bussar utan några tusen. Bara försäkringspremierna lär bli enorma då.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 oktober 2014, 21:56:17 PM
Citat från: buskörare skrivet 02 september 2014, 15:33:22 PM
Bussen körde lugnt och fint enligt uppgift.

Förundersökningen är nu avslutad och förundersökningsledaren informerade media i förrgår att utredningen visar att taxichauffören var ensam vållande till olyckan vars kostnader uppgår till mångmiljonbelopp.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 22:43:14 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 oktober 2014, 21:56:17 PM
Förundersökningen är nu avslutad och förundersökningsledaren informerade media i förrgår att utredningen visar att taxichauffören var ensam vållande till olyckan vars kostnader uppgår till mångmiljonbelopp.

http://www.mitti.se/taxiforare-orsakade-busskrasch/

Fast de som följt den här tråden har ju sett rätt tvärsäkra slutsatser om att det var bussförarens fel trots allt. Kanske kan vara bra att avvakta lite ibland innan man drar sådana.
Titel: SV: "Buss nära störta ner till tunnelbanan"
Skrivet av: buskörare skrivet 10 oktober 2014, 10:23:30 AM
Ja, det är lätt att beskylla nån. Trist. Men bra att det är löst!