(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H2_6468_Solna_stn_19880226.jpg)
Här kommer två bilder på SL H2 6468. Först på Råstalinje 509 våren 1988. Bussen var då tillfälligt stationerad i Råsta. Numera ser det lite annorlunda ut vid Solna stn.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H2_6468_Universitetet_19960403.jpg)
Lite senare flyttades bussen tillbaka till Hornsberg och innerstaden igen. Här ser vi bussen på linje 40E som gick mellan Universitetet norra och Odenplan. Senare bytte linjen namn till 40X och fick en snabbare körväg till Odenplan. Även Täby trafikerade linje 40X. Ännu senare omnumrerades linje 40X till 70. Hornsberg, Täby och Norrtälje hade turer på linje 70. Numera är det nog endast Hornsberg som trafikerar linjen.
http://fotobus.msk.ru/photo/55678/ (http://fotobus.msk.ru/photo/55678/)
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 21 mars 2010, 22:21:32 PM
http://fotobus.msk.ru/photo/55678/ (http://fotobus.msk.ru/photo/55678/)
Kul! Tack för länken!
Vilken H2:a var det som hade automatiskt hållplats utrop?
Vet att den provades på olika garage.
Det var lite pinsamt tyckte en del manliga förare då rösten var kvinnlig.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 23 mars 2010, 00:19:48 AM
Vilken H2:a var det som hade automatiskt hållplats utrop?
Vet att den provades på olika garage.
Det var lite pinsamt tyckte en del manliga förare då rösten var kvinnlig.
/Lennart
Det var väl alla bussar utrustade med "linje 54-systemet", eller fanns det något tidigare försök. H2:or med automatiskt utrop var 6467-6470, 6473-6483 och 6485-6489. Utöver dessa var H109 4381-4385 och H17 6801-6803, 6831-6837,6839,6840,6862 och 6889.
Om man går tillbaka ännu tidigare hade 5720 ett sytem som hette Astrid som ropade ut hållplatser.
// Niclas
var 5720 på Råsta?
Nu hittar jag inte mina gamla kalendrar men hittade istället vagnsbeskrivningar med inventarienummer.
/Lennart
Jag var på Råsta -83 till början av -88
Astrid lät bekant så det kan vara den som jag provade,
Sen kom det flera olika system på hållplatsutrop efter att jag hade slutat.
Det sista systemet som jag provade sitter i 6587 jag och mina passagerare döpte det till
"Ullabella" för den gjorde som den själv ville Med låg volym så viskade den för att nästa hållplats skrika utan att ha rört systemet.
/Lennart
Astrid provades i Hornsberg och endast på linje 62