Ännu en kvällsbild från Borås

Startat av Svemicke, 08 februari 2008, 01:43:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 17 februari 2008, 02:45:12 AM
MAN och deras antispinn får du stänga av om det är lite småhalt annars kommer du ju ingen vart.
Jaså, är det möjligt? Kul att man kan stänga av något i de j***a bussarna, för det som vore nödvändigt att stänga av går inte. - Läs dörrautomatiken.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Hagri skrivet 08 februari 2008, 03:15:21 AM
Vadan denna svindlande höga hastighet?
En förklaring som jag nog har efter att ha åkt med en förare som växlat bussen manuellt är att växellådan växlar upp för tidigt och då får inte bussen kraft att ta sig upp för backarna. Dessutom "hostar" den något otroligt. Den förare som jag åkte med lät motorn ge mer på varje växel innan han själv lät den växla upp. etta resulterade i att bussen gick mycket bättre och blev mycket piggare. Dessutom "hostade" den inte. Kanske en omkalibrering av växellådan på BL070-078 där växellådan låter bussen ge mer på varje växel innan uppväxling kan göra att bussarna får bättre gångegenskap?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

MAN kör man ju som regel manuellt om du vill ut på motorväg eller upp för en backe....

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 13 mars 2008, 23:12:49 PM
MAN kör man ju som regel manuellt om du vill ut på motorväg eller upp för en backe....
Då håller Du med mig om att växellådan inte låter motorn ge tillräckligt på varje växel?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Alla automatare är väl ställde för att gå så snålt som möjligt... Våra A78er drar ju till 1800 varv på ettan 1500 på tvåan och 1200 på trean så det är nog lite snålställt... brukar använda hela varvområdet om möjligt.... hade en A23a ikväll som smiskade upp till 58 innan den kastade i sista växeln det är bra.... då kunde man ligga i 50 i uppförsbackar med gott vrid i maskin... det var faktiskt en skönbuss att dra med men ibland visste den inte om den skulle växla upp eller växla ner så då blev det juckigt...

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 13 mars 2008, 23:40:36 PM
Alla automatare är väl ställde för att gå så snålt som möjligt... Våra A78er drar ju till 1800 varv på ettan 1500 på tvåan och 1200 på trean så det är nog lite snålställt... brukar använda hela varvområdet om möjligt.... hade en A23a ikväll som smiskade upp till 58 innan den kastade i sista växeln det är bra.... då kunde man ligga i 50 i uppförsbackar med gott vrid i maskin... det var faktiskt en skönbuss att dra med men ibland visste den inte om den skulle växla upp eller växla ner så då blev det juckigt...
Har ni varvräknare i era MAN? Det har inte vi.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 23:43:01 PM
Har ni varvräknare i era MAN? Det har inte vi.

I A78orna ja i A23orna nej.... men med den nya panelen har väl alla det.... 

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 13 mars 2008, 23:49:13 PM
I A78orna ja i A23orna nej.... men med den nya panelen har väl alla det.... 
En A78 har jag nog aldrig sett. A26 är väl Lion's City?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 23:52:05 PM
En A78 har jag nog aldrig sett. A26 är väl Lion's City?

Alla MANs stadsbussar heter numera Lion's City om man ska vara petig. A26 är väl boggievarianten med låggolv om jag inte misstar mig, A23 är ledvarianten sedan är jag osäker på om det är A21 som 12-meterslåggolvaren heter. En A78 är lågentrévarianten som GS Majorna har en drös av i 100-serien. Bussmicke har bilder om du vill kika.

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 14 mars 2008, 12:00:25 PM
Alla MANs stadsbussar heter numera Lion's City om man ska vara petig. A26 är väl boggievarianten med låggolv om jag inte misstar mig, A23 är ledvarianten sedan är jag osäker på om det är A21 som 12-meterslåggolvaren heter. En A78 är lågentrévarianten som GS Majorna har en drös av i 100-serien. Bussmicke har bilder om du vill kika.
Fick bilder i min mail. :)

A21 har vi i Borås, det vet jag, för det namnet har jag hört figurera.

Swebus landsvägsbussar i Skåne heter ju också Lion's City. Är de egentligen stadsbussar som byggts lite mer bekväma? MAN gör väl även regionbussar? MAN Lion's Regio?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -