OmniCity Dubbeldäckare i Storbritannien

Startat av Ulf Rådeström, 27 januari 2008, 14:31:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
För den som är nyfiken och undrar hur många det egentligen finns, så ligger det för närvarande följande beställningar till Storbritannien (tyvärr kan jag i nuläget inte säga i vilka städer dom kommer att rulla):

Solent Blue Line = 7
Southern Vectis = 26
Wilts & Dorset = 28
Metrobus = 2
Transdev London United = 13
East London = 38
Reading = 14
Anglian = 4
Travel West Midlands = 5

För övrigt finns det 40 levererade bussar i trafik:
Scania har 4 testvagnar, varav en är den nya faceliftade karossen (CN 270 UD4x2)

Travel West Midlands i Birmingham har 1.
Lothian Buses i Edinburgh har 11
London United (Transdev) har 15

//Uffe

Ersa

Frågan är om vi någonsin kommer att få se en OmniCity-dubbeldäckare i svensk linjetrafik?

Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2008, 15:18:19 PM
Frågan är om vi någonsin kommer att få se en OmniCity-dubbeldäckare i svensk linjetrafik?

Den frågan är ganska lätt att svara på: NEJ!

Alltså...det ligger så långt ifrån verkligheten och kulturen vad gäller transporter i Sverige med en sån tanke.

M224

Yes!!!

Såg att det finns 11 st i Edinburgh! Jag och min sidekick har planerat en resa dit i höst, ser fram emot att få fota dom!

homer


Hasse L

OmniDekkorna har engelska (East Lancs) karosser.

Ersa

Hur höga är dessa tingestar? Både OmniCity-DD och OmniDekka då.

Ulf Rådeström

hmm...jag vet inte riktigt..men jag kan tänka mig att höjden ligger på närmare fyra meter. En vanlig turistbuss-DD som Setra är ju 4.10, och kan tänka mig att det är ungefär samma höjd på en stadsbuss.

London har vissa speciella måttkrav vet jag, som ståhöjd i nedre delen, och en viss höjd på övervåningen. Jag kan ta reda på detta om det är intressant.

bjalle

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 januari 2008, 14:07:48 PM
hmm...jag vet inte riktigt..men jag kan tänka mig att höjden ligger på närmare fyra meter. En vanlig turistbuss-DD som Setra är ju 4.10, och kan tänka mig att det är ungefär samma höjd på en stadsbuss.

London har vissa speciella måttkrav vet jag, som ståhöjd i nedre delen, och en viss höjd på övervåningen. Jag kan ta reda på detta om det är intressant.
Vore faktiskt ganska intressant

Cero

I väntan på att Ulf hittar moderna mått kan vi ju gotta oss i motsvarande för den femtioåriga klenoden Routemaster. Den är 4,4 meter hög, nedervåningen är 1,8 meter och övervåningen 1,7. Kanske ger detta viss vägledning även för nyare skapelser.