Uffes inscannade bilder Del 12 - Göteborgs Spårvägar

Startat av Ulf Rådeström, 14 januari 2008, 20:17:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
I juni 1990 verkar jag ha varit runt lite varstans, bland annat i Göteborg.
Fick korn på den här bussen....som efter GS haft hemvist hos Swebus i Uppsala ett tag som invnr 0690.


Oskar A

Trevlig bild! 967 (Swebus 0690) kom aldrig till Uppsala. De 900-vagnar som Swebus köpte för Uppsala fick nummer i serien 0559-0564.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

AL

Alldeles riktigt.  Swebus övertagna B43:or, (688-693), fortsatte rulla i Göteborg.  Det var väl ett antal B44:or som hamnade i Uppsala, bortsett från 686 och 687 som även dessa fortsatte sin karriär i Göteborg, dock i GL's tjänst.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jona

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 januari 2008, 20:17:27 PM
Hej!
I juni 1990 verkar jag ha varit runt lite varstans, bland annat i Göteborg.
Fick korn på den här bussen....som efter GS haft hemvist hos Swebus i Uppsala ett tag som invnr 0690.



Nu i årskiftet 07/08 var jag i Göteborg, Baslägret på 5000 meter fanns i Gårdsten, Angered. Nu till frågan. Jag åkte Linje 40 från Centralen till Angered C alltså hela nuvarande linjelängden. 45 minuters trevlig tur som gjorde man fick se Hisingen och Klaraberg osv. Men enligt dom jag bodde hos så har linje 40 varit riktigt lång en gång i tiden. Den kunde då konkurera med Linje 58 som idag är stadstrafiken i Göteborgs längsta linje.

Vill någon berätta lite mer om gamla linje 40. Vart gick den, ungefärlig antalet avgångar i timmen osv. När kortades den av till Centralstationen? Har den fortsatt längre en till Angered C. Jag hörde rykten om att den ska ha gått ända till Rannebergen en gång i tiden.

Tack för att ni rätar ut mina frågetecken.

PS fin bild på fin bussmodell. Någon sådan fin bussmodell, eller någon annan höggolvare för den delen lyckades jag inte fota vid mitt besök. Inte på stadslinjerna då alltså. Någon av expresslinjerna kördes med höggolvbuss. Men det handlar ju inte denna tråd om.

/J
MVH Filosofen Jona

Zella


Jonas Gustafsson

#6
Citat från: Jona skrivet 14 januari 2008, 22:27:33 PM
Nu i årskiftet 07/08 var jag i Göteborg, Baslägret på 5000 meter fanns i Gårdsten, Angered. Nu till frågan. Jag åkte Linje 40 från Centralen till Angered C alltså hela nuvarande linjelängden. 45 minuters trevlig tur som gjorde man fick se Hisingen och Klaraberg osv. Men enligt dom jag bodde hos så har linje 40 varit riktigt lång en gång i tiden. Den kunde då konkurera med Linje 58 som idag är stadstrafiken i Göteborgs längsta linje.

Vill någon berätta lite mer om gamla linje 40. Vart gick den, ungefärlig antalet avgångar i timmen osv. När kortades den av till Centralstationen? Har den fortsatt längre en till Angered C. Jag hörde rykten om att den ska ha gått ända till Rannebergen en gång i tiden.

Tack för att ni rätar ut mina frågetecken.

PS fin bild på fin bussmodell. Någon sådan fin bussmodell, eller någon annan höggolvare för den delen lyckades jag inte fota vid mitt besök. Inte på stadslinjerna då alltså. Någon av expresslinjerna kördes med höggolvbuss. Men det handlar ju inte denna tråd om.

/J

Linje 40 i nya versionen (det finns en gammal linje 40 som motsvarar östra delen av dagens linje 60) gick ursprungligen mellan Johanneberg (Pilbågsgatan) och Körkarlens Gata, vissa turer till Klareberg.

Sent 1987 eller tidigt 1988 förlängdes den i norr till Angered C.

2004 (tror jag, är bäst att tillägga)förlängdes den i söder till Fredriksdal (Sörgårdsskolan). Jag kan för närvarande inte kolla om det var samtidigt den lades om från Avenyn-Viktor Rydbergsgatan till Domkyrkan-Vasaplatsen-Gibraltargatan eller om det skedde något senare.
Detta är den längsta utsträckningen av linjen.
Den kördes några år i 2000-talets början av Swebus, men sedan 2004 är det åter en GS-linje.
Förkortningen till Centralstationen skedde i somras när linje 19 "tog över" södra delen.

Till Rannebergen har linje 40 aldrig gått, men jag har för mig att linje 76 Angered C-Rannebergen ett tag alldeles innan Swebustiden var i ständigt gemensamt omlopp med 40 så att bussarna i praktiken gick Rannebergen-Pilbågsgatan fast med olika linjenummer.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.