Ännu fler nya ledbussar på SL linje 73 (nu 100%?)

Startat av Mikael T Nilsson, 16 augusti 2017, 17:13:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Inspirerad av Hasses (Hobgoblins) och Ulf Berlins bilder på de nya 72xx-ledvagnarna i Frihamnen kompletterar jag med ytterligare vagnar som hittills inte visats på Bussnack.
Först Keolis 7208...



...sedan systervagn 7209, båda på linje 73 som idag helt och hållet trafikeras av de nya ledvagnarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin



Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 augusti 2017, 17:13:53 PM

Inspirerad av Hasses (Hobgoblins) och Ulf Berlins bilder på de nya 72xx-ledvagnarna i Frihamnen kompletterar jag med ytterligare vagnar som hittills inte visats på Bussnack.

...sedan systervagn 7209, båda på linje 73 som idag helt och hållet trafikeras av de nya ledvagnarna.
Hybriderna har flyttat till Hornsberg och kommer sannolikt att ses även på andra linjer från och med 21/8.
Eftersom boggibussarna huvudsakligen sysselsätts på Lidingö blir den logiska konsekvensen att 73:an får gå med ledbussar.
I december blir 73:an blå och får linjenummer 6 och då lär det nog inte bli så mycket annat än ledbussar på linjen.
Kapacitetsökningen blir nog välkommen då det klagats på både turtäthet och kapacitet från de boende i de nya husen i Norra Djurgårdsstaden.


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Jimmy

Betyder detta med ledbussarna på 73an att den sista laddhybriden har körts på den linjen?
Och när gick i så fall den sista avgången på 73an?

Jimmy'

AO

Blir konsekvensen av att linje 73 blir linje 6 i december att flera av dessa helt nya ledbussar kommer att lackas om till blåa efter 4 månader i trafik?

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 augusti 2017, 17:37:49 PM
Hybriderna har flyttat till Hornsberg och kommer sannolikt att ses även på andra linjer från och med 21/8.
Eftersom boggibussarna huvudsakligen sysselsätts på Lidingö blir den logiska konsekvensen att 73:an får gå med ledbussar.
I december blir 73:an blå och får linjenummer 6 och då lär det nog inte bli så mycket annat än ledbussar på linjen.
Kapacitetsökningen blir nog välkommen då det klagats på både turtäthet och kapacitet från de boende i de nya husen i Norra Djurgårdsstaden.


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Hej,

Intressant! Tack för informationen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jimmy skrivet 16 augusti 2017, 21:30:15 PM
Betyder detta med ledbussarna på 73an att den sista laddhybriden har körts på den linjen?
Och när gick i så fall den sista avgången på 73an?

Jimmy'

Det verkar som att trafikstart med ledvagnar på 73:-an var i måndags, 14 augusti, men vet inte om det innebär att man helt slutat med tursättning av 12-metersvagnar på linjen. Det är möjligt att sista turen med laddhybrid på linjen var veckan innan, v32.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MaxCi


Mikael T Nilsson

Citat från: MaxCi skrivet 17 augusti 2017, 07:22:51 AM
Såg 4901 ute på linjen i tisdags, den 15:e

Då är det nog så med 73:an som med övriga ledbusslinjer att 12-meters kan förekomma då och då. Det låter rimligt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.