Ännu en nykomling på linje 100 mellan Borås och Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 maj 2011, 22:44:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så har jag då lyckats fånga alla van Hool-dubbeldäckarna i Göteborg/Borås på bild. Med 70886 skall alla vara levererade och det finns nu 16 van Hool dubbeldäckare till 14 omlopp. Men det går också åt en buss till förstärkning. Det är den som syns bakom 70886.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nice  de gånger jag kommer till Borås ser jag bara Van Hool kör de inte med Beulas på linje 100??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 maj 2011, 16:37:35 PM
Nice  de gånger jag kommer till Borås ser jag bara Van Hool kör de inte med Beulas på linje 100??

Nu när de har 16 van Hool till 14 omlopp (plus en förstärkningstur med avgång Borås 16.10) klarar de sig normalt utan Beulas. Men det har hänt att någon sådan dykt upp också.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Tanken var ju att köra med Beulas och Van Hool på 100 för att jämföra driftskostnaden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 maj 2011, 17:01:00 PM
Tanken var ju att köra med Beulas och Van Hool på 100 för att jämföra driftskostnaden..

Det tror jag knappast. Någon större skillnad kan det ju inte vara eftersom det är samma motor och chassi. Hade man nu kommit fram till att Beulas är tre procent billigare hade man ju ändå stått där med sin tvättade hals eftersom det bara finns fem Beulas. Den förklaring jag har hört är att det var brist på van Hool till en början. En blev ju skadad under färjetransporten så det fanns bara 13 stycken till 14 omlopp.

Redan i mars talade jag i alla fall med projektledaren för linje 100 och man räknade med att inte längre behöva köra Beulas då det skulle finnas tillräckligt med van Hool. Resenärerna lär också föredra van Hool. Dock inte jag men jag är kanske part i målet, Beulas-fantast som jag är.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2011, 17:21:31 PM
Redan i mars talade jag i alla fall med projektledaren för linje 100 och man räknade med att inte längre behöva köra Beulas då det skulle finnas tillräckligt med van Hool. Resenärerna lär också föredra van Hool. Dock inte jag men jag är kanske part i målet, Beulas-fantast som jag är.

Senast jag åkte Beulas på linje 100 var väl ca 2 veckor sedan men då var det en väldigt ovanlig syn får man nog säga.

Jag skulle nog också tro att de flesta resenärer föredrar van Hool, men skillnaderna är ganska små. Beulas har lite hårdare säten och saknar trådlöst Internet. Dessutom brukar eluttagen av någon anledning sällan fungera på Beulas enligt mina erfarenheter. Annars är skillnaderna mest estetiska, Beulas har lite trevligare ledbelysning som är grön och sticker inte lika mycket i ögonen som van Hools blåa diodljus. Trappor och räcken har också lite "mjukare" design i Beulas, medan alltså sätena är lite hårdare och inte riktigt lika behagliga.

Jag fick tillfälle att jämföra ordentligt i fredags då jag åkte Borås Resecentrum-Hönö Hotell med byte vid Nils Ericsonsterminalen. Det var intressant att åka hela vägen med båda linjerna och alltså båda typerna av dubbeldäckare (ungefär samma restid) och jämföra komforten.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-