Ängelholms DAB:ar [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 20 februari 2011, 22:18:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I onsdags den 16 februari tog jag mig en liten runda i Skåne. Det blev bl a besök i min gamla studieort Ängelholm där DAB:ar, tillhörande Arriva, fortfarande rullar på stadsbusslinje 1. Är det bara Ängelholm och Ulricehamn som har dessa kvar i trafik nu? På båda ställena börjar ju tiden f ö rinna ut för dem.


6488 vid stationen.


6493 vid hållplatsen mot Ängavången vid stationen. Denna får det bli en tur med.


Interiörbild från 6493.


Hållplatsen Willans servicehus passar bra att stiga av vid...


...för att göra ett besök på Nisses Konditori. :)


Här kommer 6488 längs Åsbogatan och ska strax stanna vid ovannämnda hållplats, fast i motsatt riktning då.


6488 (närmast) och 6493 vid stationen.


6493 igen.


6488 på Industrigatan för ännu en tur till Ängavången.

IngemarJ

Hej!

Vet inte om din fråga om möjligheten att det finns fler platser dessa bussar finns i trafik begränsar sig till Sverige, om inte tror jag mig kunna berätta att den så kallade "Bybusen" i Grenaa körs med sådana, linjen går en ronda genom staden och försvinner sedan iväg ner mot Havnen som dessvärre i fallet Grenaa ligger närmare två kilometer från Byen.

Hälsar

Ingemar

Bernt Talbrant

#2
Citat från: IngemarJ skrivet 20 februari 2011, 22:23:07 PM
Hej!

Vet inte om din fråga om möjligheten att det finns fler platser dessa bussar finns i trafik begränsar sig till Sverige, om inte tror jag mig kunna berätta att den så kallade "Bybusen" i Grenaa körs med sådana, linjen går en ronda genom staden och försvinner sedan iväg ner mot Havnen som dessvärre i fallet Grenaa ligger närmare två kilometer från Byen.

Hälsar

Ingemar

Jo jag tänkte förstås på Sverige i första hand - annars kan jag lägga till exempelvis Køge, där gick det åtminstone en sådan här DAB på någon slags servicelinje när jag var där senast. En titt i tidtabellen säger att det bör vara det som idag är linje 103, ska leta fram bilder vid tillfälle. Men det kan ju i och för sig ha hunnit förändras - inte minst efter Østtrafiks konkurs.

Möllers

Himla vacka bilder på den fin buss mer sånt tack  8)

Bernt Talbrant

Citat från: IngemarJ skrivet 20 februari 2011, 22:23:07 PM
Hej!

Vet inte om din fråga om möjligheten att det finns fler platser dessa bussar finns i trafik begränsar sig till Sverige, om inte tror jag mig kunna berätta att den så kallade "Bybusen" i Grenaa körs med sådana, linjen går en ronda genom staden och försvinner sedan iväg ner mot Havnen som dessvärre i fallet Grenaa ligger närmare två kilometer från Byen.

Hälsar

Ingemar

När såg, eller åkte du, med denna senast? Ser att Todbjerg Busser har haft en DAB 11-0860S av årsmodell 1992 men även en Mercedes-Benz O.520 Cito årsmodell 2001 - frågan är om inte den sistnämnda kan ha ersatt DAB:en? Man verkar ju klara "bytrafiken" där, tre linjer, med en buss.

bisquit

I lilla vackra Kumla, Så rullar fortfarande Weidermans buss 14 på. Den går nästan dagligen på linje 780 m.m.
Det är en liten Dab servicebuss. "Janne G" kanske vet hur länge till den kommer behöva rulla?

Jan

Som sagt innan i tråden är det på sista versen. Den 17 juni i år är det sista dagen för trafik för DAB bussarna i Ängelholm.
I branschen 37 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 21 februari 2011, 06:34:18 AM
Som sagt innan i tråden är det på sista versen. Den 17 juni i år är det sista dagen för trafik för DAB bussarna i Ängelholm.

Vad ersätter man dessa små bussar som kör linje 1 med? Blir det en 10-meters variant typ de i Landskrona eller Hässleholm?

Möllers

Kan gissa det blir MAN bussar som kommer köras i Ängelholm kanske volvo 7700 vem vet.

Jan

Citat från: Peter L skrivet 21 februari 2011, 08:34:47 AM
Vad ersätter man dessa små bussar som kör linje 1 med? Blir det en 10-meters variant typ de i Landskrona eller Hässleholm?


Det blir 6238 och 6239 som kommer att köra på linje 1. På linje 2 kommer nya Volvo 7700 med CNG drift.
I branschen 37 år

IngemarJ

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 februari 2011, 00:01:59 AM
När såg, eller åkte du, med denna senast? Ser att Todbjerg Busser har haft en DAB 11-0860S av årsmodell 1992 men även en Mercedes-Benz O.520 Cito årsmodell 2001 - frågan är om inte den sistnämnda kan ha ersatt DAB:en? Man verkar ju klara "bytrafiken" där, tre linjer, med en buss.

Hej!
Jag har ännu aldrig lyckats med att åka buss i Grenaa, bara sett dem vara på väg "någonannanstans" än dit jag just nu ville.
Framför allt retar jag mig på att man inte har en avgång 1,5 h före färjeavgångarna från "Banegaarden".
Hälsar

Ingemar

Möllers

Mennar du att nobina 6238 6239 ska bort ifrån Landskrona vilka komma ersätta dom då i Landskrona ???

danneh

Vad är Nobina 6238 och 6239 för modell?

Möllers

Sån här buss är det som ska till Ängelholm,då lär vi få 3 bussar ifrån Malmö då ner 3 ska bort ifrån Landskrona.
Har inget imot dom ska bort ifrån Landskrona åker hellre med A21or än 22orna.





Bernt Talbrant

Citat från: bisquit skrivet 21 februari 2011, 01:32:31 AM
I lilla vackra Kumla, Så rullar fortfarande Weidermans buss 14 på. Den går nästan dagligen på linje 780 m.m.
Det är en liten Dab servicebuss. "Janne G" kanske vet hur länge till den kommer behöva rulla?

Efter din komplettering samt en titt i SBH så kan det nog slås fast att det är i Kumla, Ulricehamn och Ängelholm som det fortfarande körs med små DAB:ar.