Ännu en bild från bussmässa 1992

Startat av Janne Rickman, 20 september 2007, 18:56:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman


Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 20 september 2007, 18:56:33 PM


En Staffan buss........

Janne

Tack för den. År 1995 fick den nummer 116 och ännu 2004 var den kvar i aktiv trafik. Då tog jag min andra digitala bild i historien på just denna:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

2004? Det var inte längesedan. När försvann dessa?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Esbjörn


BL 116, PUM601 står med ett antal systervagnar och väntar på export vid Seawindterminalen i Värtan den 31 juli 2005.

fd SL BUSSMECK

på bilderna är det en wiima buss men det är carrus reklam framför,båda är väl karosstillverkare eller? är månne wiima och carrus samma sak? är det någon som kan förklara? ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: fd  SL BUSSMECK skrivet 23 september 2007, 20:48:28 PM
på bilderna är det en wiima buss men det är carrus reklam framför,båda är väl karosstillverkare eller? är månne wiima och carrus samma sak? är det någon som kan förklara? ;)

Ajokki, Deltaplan och Wiima (samt ytterligare någon, som dock inte är kvar) gick i slutet av 1980-talet samman till Carrus. I början behöll dock karosserna sina gamla namn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

fd SL BUSSMECK


Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2007, 21:32:42 PM
Ajokki, Deltaplan och Wiima (samt ytterligare någon, som dock inte är kvar) gick i slutet av 1980-talet samman till Carrus. I början behöll dock karosserna sina gamla namn.
Var det inte ända in på -93 som bussägare sa att de köpt t.ex en Ajokki fast det i själva verket var en Carrus?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 september 2007, 22:01:27 PM
Var det inte ända in på -93 som bussägare sa att de köpt t.ex en Ajokki fast det i själva verket var en Carrus?

Det förekom nog längre än så. Jag har hört det till och med för nyinköpta Carrus-bussar på 2000-talet. Det var väl först sedan Volvo började kalla Carrusarna för 7700, 8700 och 9700 som detta försvann.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

#9
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2007, 19:03:53 PM
Tack för den. År 1995 fick den nummer 116 och ännu 2004 var den kvar i aktiv trafik. Då tog jag min andra digitala bild i historien på just denna:

Citat från: Janne Rickman skrivet 20 september 2007, 18:56:33 PM


En Staffan buss........

Janne

Detta var den sista leveransen av bussar i BL egen design . Som alla Wiima trevlig att köra. SEn kom ju tyvärr låggolvsbussar.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 september 2007, 03:43:41 AM
Detta var den sista leveransen av bussar i BL egen design . Som alla Wiima trevlig att köra. SEn kom ju tyvärr låggolvsbussar.


Mja, det är en sanning med modifikation. Även Carrus City-bussarna 258 och 259 (sedan 006 och 007) levererades 1993 i BL-lack, men i en ny sådan med mycket cremevitt och lite rött. Bussarna från 1995 levererades i Älvsborgslack.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag får nog hålla med dig.. minnet inte det bästa  :) men iaf var dessa sista B10m stadsbuss.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 september 2007, 22:00:56 PM
Jag får nog hålla med dig.. minnet inte det bästa  :) men iaf var dessa sista B10m stadsbuss.

Jo, det stämmer. De tjänstgjorde faktiskt som stadsbussar när de var nya och fick sedan gå över till att bli regionbussar 1995 med bakplattformen igensatt. Kanske inte en helt ovanlig befordringsgång för stadsbussarna i Borås.
Borås var en av de få städer som använde B10M för stadsbussar och var väldigt noga med att undvika bakmotorchassier. Den enda stadsbuss i Borås som hade bakmotor var en Scania-Vabis CR76 nr 65, men den blev här bara några år innan den såldes till Malmö.
Så mycket tidigare var man med mittmotorbussar. De första kom 1956 och då började avlösningen av frontmotorbussar. Dock rullade sådana kvar fram till högertrafiken i stadstrafiken och så fick vissa av dem några års respit därutöver som regionbussar.
Inte undra på att Berndt Carlsson, BL:s dåvarande trafikchef, var mäkta stolt när han kunde visa upp 258 på SLTF:s utställning i Kalmar. Det var ju något nytt för Borås, vilket väl också den ändrade designen var avsedd att visa. BL hade ju lite dålig tajming där, då det redan året efter bestämdes att bussarna skulle ha Älvsborgstrafikens färgsättning.
Kommer du, Yngrot, i håg när 258/006 och 259/007 blev omlackerade? Jag har för mig att det var ganska tidigt, kanske rent av 1995.
Detta kräver en bild på en av bussarna i nya BL-designen. Den som vill kan jämföra med Jannes bild från utställningen.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej jag minns inte när dessa blev omlackade. Däremot kommer jag ihåg att Säfflefabriken inte var så där himmla glada när det var Wiima som fick bygga dessa första låggentrebussar. Volvo ansåg nämligen att Säffle byggde alldeles för slarvigt. Vilket verkligen inte var någon överdrift. Tyvärr köptes Säffle  1994 och det visade sig rätt snabbt att de inte var bättre än de vi hade sen tidigare. Underligt att Säffle har kunnat överleva..hm kanske att SL inte brydde sig om att ställa krav?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2007, 22:40:43 PM
Jo, det stämmer. De tjänstgjorde faktiskt som stadsbussar när de var nya och fick sedan gå över till att bli regionbussar 1995 med bakplattformen igensatt. Kanske inte en helt ovanlig befordringsgång för stadsbussarna i Borås.
Borås var en av de få städer som använde B10M för stadsbussar och var väldigt noga med att undvika bakmotorchassier. Den enda stadsbuss i Borås som hade bakmotor var en Scania-Vabis CR76 nr 65, men den blev här bara några år innan den såldes till Malmö.
Så mycket tidigare var man med mittmotorbussar. De första kom 1956 och då började avlösningen av frontmotorbussar. Dock rullade sådana kvar fram till högertrafiken i stadstrafiken och så fick vissa av dem några års respit därutöver som regionbussar.
Inte undra på att Berndt Carlsson, BL:s dåvarande trafikchef, var mäkta stolt när han kunde visa upp 258 på SLTF:s utställning i Kalmar. Det var ju något nytt för Borås, vilket väl också den ändrade designen var avsedd att visa. BL hade ju lite dålig tajming där, då det redan året efter bestämdes att bussarna skulle ha Älvsborgstrafikens färgsättning.
Kommer du, Yngrot, i håg när 258/006 och 259/007 blev omlackerade? Jag har för mig att det var ganska tidigt, kanske rent av 1995.
Detta kräver en bild på en av bussarna i nya BL-designen. Den som vill kan jämföra med Jannes bild från utställningen.




Linjebuss i Lund hade samma taskiga tajming i 1992. Man införde en helt ny design med mer vitt. Då bestämde Lunds kommun att bussarna skulle bli grå med Lund S på sidan. En design som höll i sig fram till 2005 då Skånetrafiken tog över helt.

Dock är jag av åsikten att Älvsborgslacken var mycket snyggare än BL:s egen och den nuvarande som Västtrafik använder.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -