Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen

Startat av Ulf Rådeström, 23 december 2008, 08:46:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Såhär såg den ut då...2008-12-18 såld till AB Demonteringar, Hölö.
//Uffe






Mikael T Nilsson

Tack för dessa intressanta bilder! Det gäller att plocka reservdelar så långt det går innan vagnen skickas till skrot.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Richard1250

Undrar om det finns en Busshimmel efter skrotning  :)

Johan Hansson

Hade varit kul och veta vad det stod på den lappen som sitter på bakstamen på bussen på första bilden.

Man blir lite tårögd när man ser en buss som denna plockas på delar för att sedan skrotas :-X
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svoca

5012 och 5046 äges sedan 2008-12-18 av AB Demonteringar, Hölö. Bärgades bort från Söderhallen
2008-12-22.

michael k


Börje

Citat från: michael k skrivet 23 december 2008, 11:43:03 AM
dessa bussar hamnar i h*****et

Hur tänker du nu? Har du åkt/kört en bättre stadsbuss än dessa sedan Cr111:ornas tid? Vilken då?  ???


Rickard

 :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Om de i alla fall fått nytt liv någon annanstans... vad är det för fel på de här bussarna?

Ersa

Inga fel alls. Det finns ingen modern vagn som slår Scania MaxCi i kvalitet, prestanda och förarbekvämlighet.

Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 23 december 2008, 18:11:42 PM
Inga fel alls. Det finns ingen modern vagn som slår Scania MaxCi i kvalitet, prestanda och förarbekvämlighet.
Jag håller med.
I Halmstad så valde de att byta motor på swebus 3930 efter att den haverierade ute i Vilshärald.
I början på hösten så rev swebus verkstan ut gamla motorn och och i slutet av november satte de in en ny motor. Nu är den oslagbart den bästa bussen rullar i Halmstads tätort. ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

M224

Jag hade mycket hellre sett Omnicity hänga där och bli "slaktad" på delar.

Och det är min åsikt som trafikant! Hur Omnicity är att köra kan jag inte uttala mig om men ur trafikantsynvinkel är det rena skiten!


Optimal

Citat från: M224 skrivet 23 december 2008, 19:43:59 PM
Jag hade mycket hellre sett Omnicity hänga där och bli "slaktad" på delar.

Och det är min åsikt som trafikant! Hur Omnicity är att köra kan jag inte uttala mig om men ur trafikantsynvinkel är det rena skiten!



Trafiktantmässigt och motormässigt finns det ju både starkare och bekvämare bussar. Men som förare är dom rymliga. Maxci är bara lite trängre. Medans 52XX Sc Cn113CLB  5201- 52xx är trånga, då ligger omni hästlängder före när det gäller förarergonomi.

Cero

Citat från: Optimal skrivet 23 december 2008, 19:53:17 PM
Trafiktantmässigt och motormässigt finns det ju både starkare och bekvämare bussar. Men som förare är dom rymliga. Maxci är bara lite trängre. Medans 52XX Sc Cn113CLB  5201- 52xx är trånga, då ligger omni hästlängder före när det gäller förarergonomi.

Omnicity kanske inte är de bästa bussarna att åka i men jag tycker de har en viss brutal charm ändå. Omnilinken är helt OK, speciellt med bättre stolar med höga ryggar. Dessutom är de snygga att se på och det kan man inte säga om många moderna bussar. Tycker dock att det gnälls väldigt mycket på Scanias bussar på detta forum. Är de verkligen så dåliga? Många verkar föredra Volvo, men är de så bra att de alltid är bäst? Personligen tycker jag inte övriga tillverkare har så särskilt mycket bättre produkter än Scania alla gånger även om det givetvis är så att alla bussar har sina för- och nackdelar.

För min del får gärna MaxCi rulla några år till. Tråkig design för att vara Scania men de verkar pålitliga och hyfsat stryktåliga. Finns annat jag skulle rangera ut före, även av betydligt nyare konstruktioner.