Huvudmeny

Ännu en dag...

Startat av Jonas Strömblad, 10 juli 2007, 11:22:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

...bakom bussratten!



Började med några timmar i denna. 610, 604H och 613. Ännu rullar H27'orna.  :)




Denna ledsna buss stod i Täby




Efter att ha kört 6626 från Täbygaraget till Täby Centrum, fått i mig lite mat och tagit mig till Danderyd blev det några timmar med 5626. Åter igen 610 och 604.




Kvällen skulle avslutas i denna. Drygt ett varv på 617 med H9 4421. F.d Dalaröbuss, eller har jag fått det om bakfoten?
Dimmigt var det i alla fall på Djursholmsvägen i Viggbyholm (mellan motorvägen och vattnet).




När jag satt mig i bilen och precis kommit ut på motorvägen för att åka hem och sova ringde telefonen! Tydligen urspårning på Roslagsbanan, och behov av ersättningsbuss från Ensta in till stan. Bara att vända och åka tillbaka till garaget. 3466 tycker jag var ett bra val för denna körningen  :) Bild från Stockholm Östra när alla (de var inte så många, det hade räckt att köra med lilla Neoplanen 7713  :D ) klivit av.
/J

Anders Lundén

Trevligt!

4421 kom ju ny till Täby för ungeför 10 år sedan.
Hamnade sedan i Ösmo några år, därefter Handen o sedan åter Täby.
Speciell Dalaröbuss har den aldrig varit, men den har nog rullat en o annan tur på 839an :)

3466 är den inte längre på Ljusterö?

// Anders

Jonas Strömblad

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 juli 2007, 11:47:06 AM
Trevligt!

4421 kom ju ny till Täby för ungeför 10 år sedan.
Hamnade sedan i Ösmo några år, därefter Handen o sedan åter Täby.
Speciell Dalaröbuss har den aldrig varit, men den har nog rullat en o annan tur på 839an :)

3466 är den inte längre på Ljusterö?

// Anders

Aha, så det var så det var med 4421! Har det funnits några vagnar placerade i Dalarö (motsvarande Rindö eller Ljusterö)?

Ljusterö verkar ha fått samtliga boggievagnarna nu. Såg 4310 där när jag var ute och körde 626 senast. 3466 är numera placerad i Täby. Rullar en del på kortvagnsomloppen i Danderyd (främst 601 och 602) har jag sett.
/J

Anders Lundén

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 juli 2007, 11:51:48 AM
Aha, så det var så det var med 4421! Har det funnits några vagnar placerade i Dalarö (motsvarande Rindö eller Ljusterö)?

Ljusterö verkar ha fått samtliga boggievagnarna nu. Såg 4310 där när jag var ute och körde 626 senast. 3466 är numera placerad i Täby. Rullar en del på kortvagnsomloppen i Danderyd (främst 601 och 602) har jag sett.
/J

På Dalarö bodde på 70-talet(kanske redan 60-talet?) några CFar.
Sedan har Volvo Säffle H1 5144-5145 stationerats där och de sista åren innan nedläggningen hörde H3orna 6304-6305 hemma där. Bussarna stod vid Dalarö torg. Minns inte exakt när "depån" las ner men det var tidigt 90-tal.
I dag delas 839an mellan Handen o Håga. 869 körs från Handen, Håga(från hösten) och Jordbro.
// Anders

Fredde

Vad har egentligen hänt med 6605? Ser mindre körduglig ut...

/Fredde

Kvarne

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 juli 2007, 11:22:46 AM
...bakom bussratten!



Började med några timmar i denna. 610, 604H och 613. Ännu rullar H27'orna.  :)




Denna ledsna buss stod i Täby




Efter att ha kört 6626 från Täbygaraget till Täby Centrum, fått i mig lite mat och tagit mig till Danderyd blev det några timmar med 5626. Åter igen 610 och 604.




Kvällen skulle avslutas i denna. Drygt ett varv på 617 med H9 4421. F.d Dalaröbuss, eller har jag fått det om bakfoten?
Dimmigt var det i alla fall på Djursholmsvägen i Viggbyholm (mellan motorvägen och vattnet).




När jag satt mig i bilen och precis kommit ut på motorvägen för att åka hem och sova ringde telefonen! Tydligen urspårning på Roslagsbanan, och behov av ersättningsbuss från Ensta in till stan. Bara att vända och åka tillbaka till garaget. 3466 tycker jag var ett bra val för denna körningen  :) Bild från Stockholm Östra när alla (de var inte så många, det hade räckt att köra med lilla Neoplanen 7713  :D ) klivit av.
/J

Hallå!! Skulle inte du ringa mig...?! ::) :-\ :D ;)
Fina bilder f.ö....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 juli 2007, 11:22:46 AM




När jag satt mig i bilen och precis kommit ut på motorvägen för att åka hem och sova ringde telefonen! Tydligen urspårning på Roslagsbanan, och behov av ersättningsbuss från Ensta in till stan. Bara att vända och åka tillbaka till garaget. 3466 tycker jag var ett bra val för denna körningen  :) Bild från Stockholm Östra när alla (de var inte så många, det hade räckt att köra med lilla Neoplanen 7713  :D ) klivit av.
/J


Jag får en känsla av att du gärna medvetet väljer just att köra Säffle av den här trevliga generationen och att du kanske föredrar dessa mot att köra en modernare buss :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Dan Henriksson

Trevligt reportage och fina bilder, med avslutningsbilden från Östra som kronan på verket! Tur att det fortfarande går att ta ut en och annan gammal "hederlig" buss!  :)
/Danne

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2007, 13:43:04 PM

Jag får en känsla av att du gärna medvetet väljer just att köra Säffle av den här trevliga generationen och att du kanske föredrar dessa mot att köra en modernare buss :)

Kanske...  :D


Citat från: Dan Henriksson skrivet 10 juli 2007, 18:21:26 PM
Trevligt reportage och fina bilder, med avslutningsbilden från Östra som kronan på verket! Tur att det fortfarande går att ta ut en och annan gammal "hederlig" buss!  :)
/Danne

Ja, jag är himla glad över att köra där jag kör! Vill samtidigt ge en eloge och ett stort tack till alla på Tx i Täby för allt de gör.
Utan dem hade det förmodligen varit ganska trist.
/J

robbes

mötte den baksmällda bussen utanför västerås i dag på väg mot örebro Den hängde efter en av storstockholms bärgningstjänst tungbärgare

Fredde

Mot sista vilan eller lagning? Örebro.. hm.. drar man den tillbaka till Säffle kanske? Lär inte bli billigt att laga...

/Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 11 juli 2007, 01:31:38 AM
Mot sista vilan eller lagning? Örebro.. hm.. drar man den tillbaka till Säffle kanske? Lär inte bli billigt att laga...

/Fredde
---
Veolia 3547 (?) råkade ut för en halkolycka i vintras där väglaget gjorde att bussen fick sladd varpå bakdelen smällde in i ett träd.
Resultatet blev en tilltryckning som böjde bakpartiet uppåt och det dröjde ett tag innan den åter kom i trafik, vad kalaset kostade vet jag inte men med tanke på hur det såg ut inuti bussen därbak kan det inte ha blivit billigt. Om ni någon gång åker gasbuss (35xx) i Eskilstuna kan ni gärna ta en extra titt därbak så bör ni se att golvbeläggningen skiljer sig från övriga bussen vilket borde ge en ungeförlig uppfattning om skadans storlek.  Extra kul var det att se när denna förflyttades på garageområdet, det var nämligen en gammelscania (577, 578 el. 579) som med en bogserstång sköt på bakifrån och lyckades få vagnen på plats.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

KRNI

Fina bilder J, speciellt de två sista! :)
/KRNI

Ersa

Underbara bilder! Så man har täckt över den krockade bussens bakruta nu?
Jag ska slänga upp några "TÄGA"-bilder senare, jag också.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 11 juli 2007, 01:31:38 AM
Mot sista vilan eller lagning? Örebro.. hm.. drar man den tillbaka till Säffle kanske? Lär inte bli billigt att laga...

Man kör ju B9S:orna till Säffle enbart för att eftermontera extraljus säger många... Leve dagens "moderna" teknik...  >:(