Har du provat nya sökfunktionen i Svensk Busshistoria?

Startat av Ulf Rådeström, 25 september 2008, 11:45:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

Citat från: Bussmicke skrivet 26 september 2008, 23:40:38 PM
Ja det är ju väldigt smart att det ska funka på ett ställe men inte på det andra...
Tråkigt, tycker det Är irriterande att inte kunna skriva som det ska gå att gör a på det ena.

Tyvärr saknar jag kunskaperna för att ordna detta. Kanske något för dig?

Ulf Rådeström

#16
Citat från: Ante skrivet 27 september 2008, 09:37:32 AM
Tyvärr saknar jag kunskaperna för att ordna detta. Kanske något för dig?

Utan Ante hade jag aldrig fått till sidan mer än en databas på min dator och en massa ohanterliga Excel-listor som jag hade i böjan av sidans leverne.

Ante är väldigt kunnig men det är precis som vi alla andra...han kan inte allt.

Just sökfunktionen i stora formuläret har inte gått att få till som ren fritextsökning, utan bara på enstaka ord, eller hela exakta söksträngar.
Det som kunnats ordna som sagt ovan, är sökning med flera kriterier i olika fält från början.

Bussmicke tyckte att det var smart att ha det på ett sätt i snabbsökningen och i ett annat i stora formuläret. Alternativet är att ta bort sökningen helt och hållet på snabbsöken, men istället kommer jag att skriva en kort förklaring på sidan.

I den nya versionen av databasen som precis laddats upp gick det heller inte att praktiskt genomföra automatiskt hur många poster som finns just nu i databasen, utan det får jag i så fall skriva in för hand - vilket jag ärligt inte vet om jag vill lägga tid på.

Det har frågats även om datumskrivning för uppdatering. Den nya versionen är superlätt att ladda upp...bara att slänga upp en fil. Därför kommer uppdateringarna till att bli oftare, troligen i stort sett varje dag, eller som igår ett par gånger om dagen.

Det bästa ni då kan göra är att använda listorna som finns på startsidan för nya bussar, avregistrerade bussar och senast uppdaterade bussar så får man en god bild hur uppdaterad databasen är för tillfället.

Är det någon som har förslag på ytterligare förbättringar så är det välkommet - och i de fall det inte finns teknisk kunskap hos oss att lösa, då gärna även med tekniska förslag till lösningar. Hör av er till Ante eller till mig så får vi arbeta vidare på dessa i så fall.

Sedan kommer inom kort en annan förändring. Avdelningen Omniproduktion kommer att försvinna från sidan av flera anledningar.
Dels för att det inte är direkt "svensk busshistoria" med bussar byggda i Polen levererade till England...även om det är av ett svenskt företag.
Dels för att jag har valt att lägga min tid på svenska bussar, och infört bilder i databasen - så tro mig, jag kommer att behöva utrymmet till dessa.

Så håll ut...det blir desto fler bilder på svenska bussar undan för undan...nu finns det drygt 1200 bilder i databasen.
Att söka på vilka som har bild kommer jag i nuläget inte att införa.

Med vänliga hälsningar
Uffe

Patrik

Vilka sorters bilder lägger du in på databasen?
Är det bara dina egna nytagna bilder och dina Omnibilder eller behöver du hjälp av andra?
Sen undrar jag hur du tänker när en buss har haft flera olika ägare, vilken bild på bussen vill du helst ha då? Den första ägaren, senaste ägaren?

Ulf Rådeström

#18
Citat från: Patrik skrivet 27 september 2008, 10:47:18 AM
Vilka sorters bilder lägger du in på databasen?
Är det bara dina egna nytagna bilder och dina Omnibilder eller behöver du hjälp av andra?
Sen undrar jag hur du tänker när en buss har haft flera olika ägare, vilken bild på bussen vill du helst ha då? Den första ägaren, senaste ägaren?

I första hand är det ju kul för mig själv att ha mina egna bilder där, vilket jag oxå kommer att prioritera.
Men bilder på bussar som jag inte kunnat ta själv är givetvis välkommna av andra fotografer.
Har dock inte tagit ställning ännu till om jag skall lägga in bilder från andra fotografer och sedan rangera ut dessa när eller om jag tar en bild själv på bussen.....det känns ju lite taskigt.

Dock vill jag försöka hålla en rätt hög kvalite på bilderna, eftersom jag själv är rätt petig med mitt fotande  :)....vilket innebär att jag vill kunna ha lite koll på vad som finns i databasen och inte. Även hur bilderna ser ut...typ samma storlek och samma text undertill så det helt enkelt blir lika rakt igenom - åtminstone så långt det är möjligt.

//Uffe

Patrik

Okej, du vet att du får använda mina och fixa till dom som du vill för att passa hemsidan om du tycker att dom håller rätt hög kvalite  ;)

Ulf Rådeström

Citat från: Patrik skrivet 27 september 2008, 11:05:22 AM
Okej, du vet att du får använda mina och fixa till dom som du vill för att passa hemsidan om du tycker att dom håller rätt hög kvalite  ;)

Jo, dom är inte så dåliga får jag väl hålla med om.
Just nu har jag dock mer än väl att göra med dom jag fotat själv - men jag återkommer gärna.

Om det är andra som vill ha bilder där så ta en titt på vilken ungefärliga kvalité bilderna håller på hemsidan.
Är bussen avregistrerad och inte finns längre, så kommer det i ett helt annat läge.

Förresten vad gäller vilken ägare, spelar det inte så stor roll då det är just bussen som individ som räknas - utan helt enkelt den bästa bilden.

//Uffe

Viktor

Jag tycker att den nya sökfunktionen fungerade bra och jag sökte på någon buss i Jönköping för att testa den

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 september 2008, 09:58:31 AM
Just sökfunktionen i stora formuläret har inte gått att få till som ren fritextsökning, utan bara på enstaka ord, eller hela exakta söksträngar.
Det som kunnats ordna som sagt ovan, är sökning med flera kriterier i olika fält från början.

Bussmicke tyckte att det var smart att ha det på ett sätt i snabbsökningen och i ett annat i stora formuläret. Alternativet är att ta bort sökningen helt och hållet på snabbsöken, men istället kommer jag att skriva en kort förklaring på sidan.


Jag köper det, ni har ju trots allt försökt. Det var mer som en undran från min sida.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 27 september 2008, 12:42:29 PM
Jag köper det, ni har ju trots allt försökt. Det var mer som en undran från min sida.

Absolut...vem vet vad framtiden har att erbjuda  :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.