Har du provat nya sökfunktionen i Svensk Busshistoria?

Startat av Ulf Rådeström, 25 september 2008, 11:45:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Nu är sidan igång igen som ni kanske sett efter byte av webbhotell!


Nytt är en snabbsökruta på startsidan där du kan söka efter regnr eller ägare.

Hela sökfunktionen är förnyad så nu behöver du inte skriva till exempel "Swebus AB 4612", utan Swebus 4612 och få upp resultatet.

Ni som skickat in uppdateringar - håll ut..det har varit en del med jobb och flytt av webbhotell på sistone, men snart kommer dom ut.

Som vanligt tas fler uppdateringar emot på info@svenskbusshistoria.se

Med vänliga hälsningar
Uffe

Sundås

Den där funktionen med snabbsökrutan var väldigt användbar må jag säga, upptäckte den igår när jag redigerade bilder! :)

Keep up the good work! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ante

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 september 2008, 11:45:19 AM

Hela sökfunktionen är förnyad så nu behöver du inte skriva till exempel "Swebus AB 4612", utan Swebus 4612 och få upp resultatet.


Liten rättelse...
Fortfarande fungerar det inte att skriva "Swebus 4612" i sökrutan Ägarhistorik i sökformuläret. Skriver man det kommer ingen träff upp. Istället rekommenderas att bara söka på 4612 där.
I snabbsökningen däremot går det utmärkt att skriva Swebus 4612 och få upp den bussen som resultat.

Cyklisten

Håller med att funktionen med snabbsökning är väldigt användbar. Fotosidan phototrans.eu är igång igen (delvis) och jag har en massa bilder att lägga upp där, så uppdateringen på svensk busshistoria kom precis i tid  ;)

Walter

Tycker det är ett bra lyft som gjorts av sidan, dock skulle jag önska att man även i fortsättningen på första sidan, kan se när senaste uppdateringen gjorts.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bussgrabben


Ulf Rådeström

Citat från: Walter skrivet 25 september 2008, 14:32:38 PM
Tycker det är ett bra lyft som gjorts av sidan, dock skulle jag önska att man även i fortsättningen på första sidan, kan se när senaste uppdateringen gjorts.

Hej!
Funktionen med hur många poster det för tillfället finns i databasen var inte pratikskt genomförbar med den nya versionen.

Istället kan du titta i listan över dom 200 senast uppdaterade bussarna, och där ser du på datumet till höger när senaste uppdateringen gjorts istället.

//Uffe

Bussmicke

Så bra, testade Swebus 2305 utan framgång.
2305 var en Van Hool Alizée
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#8
Citat från: Ante skrivet 25 september 2008, 12:29:55 PM
Liten rättelse...
Fortfarande fungerar det inte att skriva "Swebus 4612" i sökrutan Ägarhistorik i sökformuläret. Skriver man det kommer ingen träff upp. Istället rekommenderas att bara söka på 4612 där.

Ni jobbar på att det skall fungera?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ante

Citat från: Bussmicke skrivet 25 september 2008, 20:43:22 PM
Ni jobbar på att det skall fungera?

Det har alltid fungerat...
Kanske flytta denna tråd till Ordet fritt?

Bussmicke

Citat från: AnteFortfarande fungerar det inte att skriva "Swebus 4612" i sökrutan Ägarhistorik i sökformuläret. Skriver man det kommer ingen träff upp. Istället rekommenderas att bara söka på 4612 där.

Inte som ni skrev ovan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ante

Citat från: Bussmicke skrivet 26 september 2008, 09:37:40 AM
Inte som ni skrev ovan.

Jodå. Läs vad jag skrev

Citat från: Ante skrivet 25 september 2008, 12:29:55 PM
Fortfarande fungerar det inte att skriva "Swebus 4612" i sökrutan Ägarhistorik i sökformuläret. Skriver man det kommer ingen träff upp. Istället rekommenderas att bara söka på 4612 där.
I snabbsökningen däremot går det utmärkt att skriva Swebus 4612 och få upp den bussen som resultat.

För att bli ännu tydligare: I sökrutan som finns i vänstermenyn (snabbsökningen) går det att söka på både reg.nr. och ägare, t.ex. RPM904 eller Byberg & Nordin 5. Ägarsökning går att göra på både Byberg 5, Byberg & Nordins Busstrafik AB, Nordingrå 5 och Nordin 5. Bussen kommer upp vilket som.

I det "stora sökformuläret" som kommer upp när du trycker på knappen "Databas" kan du däremot inte söka på samma sätt på ägarhistoriken. Där måste du skriva in Byberg & Nordins Busstrafik AB, Nordingrå 5 för att få upp just den bussen. Går även bra att skriva t.ex. Byberg & Nordin i ägarhistorik och t.ex. Starliner i karosstyp.

Jag provade själv att göra en sökning på Swebus 2305 i snabbsökningen och fick upp bussen direkt.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ante


Bussmicke

Ja det är ju väldigt smart att det ska funka på ett ställe men inte på det andra...
Tråkigt, tycker det Är irriterande att inte kunna skriva som det ska gå att gör a på det ena.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.