Huvudmeny

Änglarnas buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 augusti 2008, 17:22:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Denna buss har gjorts i ordning för att främst köra IFK Göteborg men används också på andra beställningar. I det här fallet stod den standby för tågersättningen mellan Göteborg och Öxnered, men behövde inte användas där. Jag har medvetet valt att skriva Interbus och inte Strömma Buss i bildtexten.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bastuper

Trevligt med lite annat folk bakom ratten än bara killar och män också, vi lever väl i en jämnställd värld?

Muk

Citat från: bastuper skrivet 04 augusti 2008, 18:16:19 PM
Trevligt med lite annat folk bakom ratten än bara killar och män också, vi lever väl i en jämnställd värld?

Att hela tiden påpeka att det är en kvinna bakom ratten är väl inte speciellt upplyst. Det är inte speciellt ovanligt och jag kan inte tänka mig att de vill bli klappade på huvudet för sitt yrkesval.  ::)

Carl W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2008, 17:22:12 PM
Denna buss har gjorts i ordning för att främst köra IFK Göteborg men används också på andra beställningar. I det här fallet stod den standby för tågersättningen mellan Göteborg och Öxnered, men behövde inte användas där. Jag har medvetet valt att skriva Interbus och inte Strömma Buss i bildtexten.

En Gais:are skulle väl vägra att åka i den bussen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl W skrivet 04 augusti 2008, 19:55:14 PM
En Gais:are skulle väl vägra att åka i den bussen?

Ja, men det blir väl hans ensak i så fall. I synnerhet om den utgör enda buss på en tågersättning.
Det berättas att ett italienskt fotbollslag, jag kommer inte ihåg vilket, överhuvudtaget vägrade att åka med det här bussbolaget. De gillade inte att det stod Inter på fordonen. (Inter är som bekant ett känt italienskt fotbollslag).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: bastuper skrivet 04 augusti 2008, 18:16:19 PM
Trevligt med lite annat folk bakom ratten än bara killar och män också, vi lever väl i en jämnställd värld?

Citat från: Muk skrivet 04 augusti 2008, 19:24:50 PM
Att hela tiden påpeka att det är en kvinna bakom ratten är väl inte speciellt upplyst. Det är inte speciellt ovanligt och jag kan inte tänka mig att de vill bli klappade på huvudet för sitt yrkesval.  ::)

Egentligen tycker jag ju att bara kommentera just på det viset, är ganska töntigt i vår upplysta och jämställda värld.
På den utbildning jag går just nu (lokf.) så finns ett flertal tjejer, man slås av att dessa är bland de bästa av oss, men varför skulle de inte ?

F.ö. är inte värden jämnställd, utan jämställd......       /Leif D
;-)

Magne

Jøss, dette var da litt av en lukseriøs buss! Her i Norge har vi bare to slike busser, og de går under konseptet Nettbuss Komfort. Bussene kjøres mellom Oslo og Kristiansand. Det jeg reagerer på, er at de kjører med Volvo 9700 H, og ikke HD. Det er jo HD som er komfort. Det viser disse bildene også! Det var direkte nydelig!

Har ikke bussen amfigulv? Så nesten ut til at gulvet var flatt. Det er ikke så vanlig i bygg fra Volvo!
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magne skrivet 04 augusti 2008, 21:12:20 PM
Jøss, dette var da litt av en lukseriøs buss! Her i Norge har vi bare to slike busser, og de går under konseptet Nettbuss Komfort. Bussene kjøres mellom Oslo og Kristiansand. Det jeg reagerer på, er at de kjører med Volvo 9700 H, og ikke HD. Det er jo HD som er komfort. Det viser disse bildene også! Det var direkte nydelig!

Har ikke bussen amfigulv? Så nesten ut til at gulvet var flatt. Det er ikke så vanlig i bygg fra Volvo!

Enligt fordonsregistret och Svensk Busshistoria är det en HD. Golvet är platt och stolarna står alltså på samma höjd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2008, 21:17:55 PM
Enligt fordonsregistret och Svensk Busshistoria är det en HD. Golvet är platt och stolarna står alltså på samma höjd.

Men de förstår ni väl att fotbollsnollorna inte kan åka i en buss för vanliga dödliga !  Hur skulle det se ut ?
Även om detta lag är "fel" blåvita lag, så borde en vanlig linjevagn duga gott.

Obs ironi och att jag inte gillar sport nå vidare.....
;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2008, 21:17:55 PM
Enligt fordonsregistret och Svensk Busshistoria är det en HD. Golvet är platt och stolarna står alltså på samma höjd.

Golvet måste inte vara platt för att det är en HD.
9700 är valbar med teatergolv eller inte på HD-modellen.
Interbus i Stockholm har teatergolvet, men denna har mycket riktigt "platt" golv.

Patrik

Är det nya "modet" att ha en stol per rad?
Visst, det är ju bra om man vill slippa sitta bredvid någon okänd person i ett par timmar men passagerarantalet sjunker ju en del.

Ulf Rådeström

Citat från: Patrik skrivet 04 augusti 2008, 21:41:53 PM
Är det nya "modet" att ha en stol per rad?
Visst, det är ju bra om man vill slippa sitta bredvid någon okänd person i ett par timmar men passagerarantalet sjunker ju en del.

Mja...alltså....det beror ju helt och hållet på användningsområdet av bussen - i det här fallet fullt konferensutrustad och högre standard.
Tre stolar i bredd 2+1 medger bredare stolar och bredare mittgång.

Ganska så logiskt  :)

Patrik

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2008, 21:45:03 PM
Mja...alltså....det beror ju helt och hållet på användningsområdet av bussen - i det här fallet fullt konferensutrustad och högre standard.
Tre stolar i bredd 2+1 medger bredare stolar och bredare mittgång.

Ganska så logiskt  :)

Ja, visst är det logiskt!
Hoppas bara att den inte får hoppa in på någon tågersättning eller så, då räcker kanske inte bussen  ;)

bastuper

Att googla jämnställdhet leder till 18500 träffar, jämställdhet däremot: 1 490 000

Så det är inte bara jag som ligger en bit från MVG, tack och god natt!

Leif D

Citat från: Patrik skrivet 04 augusti 2008, 21:46:33 PM
Ja, visst är det logiskt!
Hoppas bara att den inte får hoppa in på någon tågersättning eller så, då räcker kanske inte bussen  ;)

Iofs rikigt, men när man beställer buss för ersättningstrafik, så brukar man acceptera de bussar man får, förutsatt att de är över en viss nivå i standard. Råkar den vara av hög standard och inte räcker till, ja då får de ju bli en buss till, eller en taxi eller vad man nu kan hitta.
;-)