Ännu en övningsbuss.....

Startat av Kent Skoog, 18 april 2008, 17:17:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog


David S

Ovanlig karossmodell. Är det någon som vet vad den heter och ungefär när den tillverkades?

Walter

Det är en helt vanlig Säffle kaross, måste vara en av sveriges vanligaste, skillnaden är att denna har hög frontruta, de flesta hade ju dest. skylten ovanför rutan. Karossnumer för denna är 6907.
Denna kaross tillverkades mellan andra halvan av 80-talet fram till 92/93 när 2000-karossen kom. Om man hade tillverkning av denna modell med hög ruta hela den perioden eller bara på slutet överlåter jag till andra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Hagri

Den bussen som skymtar till höger är det en Volvo 8700? Som också är en Övningsbuss?
BK INVEST AKTIEBOLAG Henån står som ägare. Men hör de inte hemma i Åmål?

Ersa

Citat från: Hagri skrivet 18 april 2008, 23:36:06 PM
Den bussen som skymtar till höger är det en Volvo 8700? Som också är en Övningsbuss?

Jag tänkte först att bussen till höger var denna:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11659.0
Det såg först ut på gardinfärgen, men sedan upptäcktes det skillnader, mest i sidomarkeringplaceringarna.

Hagri

Såg inte att det fanns två trådar med övningsbussar.
Har sett dem rulla runt både i Säffle Och Åmål.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 18 april 2008, 23:48:46 PM
Jag tänkte först att bussen till höger var denna:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11659.0
Det såg först ut på gardinfärgen, men sedan upptäcktes det skillnader, mest i sidomarkeringplaceringarna.

Bussen är av årsmodell 1991 och är fd Robert Jönssons Omnibustrafik Sunne 2310. Dessa övningsbussar brukar ofta stå i Åmål intill E45-an och värdshuset som ligger vid den mittre infarten.
För cirka 20 år sedan var det väldigt populärt bland stockholmare att åka till Säffle för att ta körkort snabbt. Dels var det någon trafikskola som där höll intensivkurser och dels lär det ha varit osedvanligt lätt att köra i Säffle, som på den tiden saknade såväl rondeller som trafikljus. Jag hade en kollega som var där i en vecka och lärde sig köra bil trots att hon inte kört en meter förut. Körkortet fick hon men lärde sig köra bil? Tja, jag vet inte vad jag skall säga utan att vara elak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2008, 08:50:16 AM
För cirka 20 år sedan var det väldigt populärt bland stockholmare att åka till Säffle för att ta körkort snabbt. Dels var det någon trafikskola som där höll intensivkurser och dels lär det ha varit osedvanligt lätt att köra i Säffle, som på den tiden saknade såväl rondeller som trafikljus. Jag hade en kollega som var där i en vecka och lärde sig köra bil trots att hon inte kört en meter förut. Körkortet fick hon men lärde sig köra bil? Tja, jag vet inte vad jag skall säga utan att vara elak.

För många år sedan gick det utmärkt att ta sitt B-körkort (och även köra upp) i orter med c:a 1200 invånare, där trafikljus, rondeller och dubbla filer än idag inte ens är påtänkta. Hur man sedan klarade av att bege sig in i en stad med över 100 000 invånare bara några få veckor efter att man klarat uppkörningen vet jag inte, men det kan inte ha varit jättekul.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 19 april 2008, 12:38:26 PM
För många år sedan gick det utmärkt att ta sitt B-körkort (och även köra upp) i orter med c:a 1200 invånare, där trafikljus, rondeller och dubbla filer än idag inte ens är påtänkta. Hur man sedan klarade av att bege sig in i en stad med över 100 000 invånare bara några få veckor efter att man klarat uppkörningen vet jag inte, men det kan inte ha varit jättekul.

När jag körde upp 1964 fanns inga trafikljus och inga rondeller i Borås heller trots att staden hade cirka 70 000 invånare. Det är klart att det var lite pirrigt att köra i Stockholm efter den erfarenheten men det gick bra. De teoretiska kunskaperna fanns ju där. Jag tyckte nog det var värre första gången man skulle köra ut på motorväg. På den tiden fick man inte övningsköra på motorväg och fick således heller ingen erfarenhet av att köra ut på en sådan. Det är ju trots allt en viss teknik att anpassa hastigheten så att man kan svänga ut utan att störa den övriga trafiken. Nu spelar det ju ingen roll för det fanns ingen sådan i närheten av Borås 1964 i alla fall. Inte heller  halkkörning var ett obligatoriskt moment. Tog man körkortet på sommaren (som jag) fick man aldrig köra i halka. Halkbanor var knappt uppfunna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Så sent som 1998 var halkkörning inte obligatoriskt i de norra länen. Man antogs få integrerade halkkunskaper redan under den vanliga övningkörningstiden. Idag är halkbana dock obligatoriskt i hela landet, och nu talas det om obligatoriska drogutbildningar i samband med körkortsutbildningen också.

David S

Citat från: Walter skrivet 18 april 2008, 22:46:20 PM
Det är en helt vanlig Säffle kaross, måste vara en av sveriges vanligaste, skillnaden är att denna har hög frontruta, de flesta hade ju dest. skylten ovanför rutan. Karossnumer för denna är 6907.
Denna kaross tillverkades mellan andra halvan av 80-talet fram till 92/93 när 2000-karossen kom. Om man hade tillverkning av denna modell med hög ruta hela den perioden eller bara på slutet överlåter jag till andra.

Aha på det viset. Då vet jag lite mer. :)