Fler av metervaran från Scania - SL-land 1990

Startat av Ulf Rådeström, 15 april 2008, 22:27:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 15 april 2008, 23:35:29 PM
Fina bilder Uffe, har du scannat dom själv ?

Kom just på varför Bussmicke aldrig använder klocka ! 
Han tror att värden inte ska förändras då, de måste ju vara det.
Va? Menar Du att det räcker med at göra sig av med klockan? Den skall kastas omedelbart.  :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Leif D

Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2008, 13:13:30 PM
Va? Menar Du att det räcker med at göra sig av med klockan? Den skall kastas omedelbart.  :D

Psykologiskt kanske de funkar.....
;-)

Svemicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 april 2008, 09:27:33 AM
Men å andra sidan om vi ser lite realistiskt på det hela.
När CR112:an var ny var den för mig inget särskilt, inte heller en Van Hool Alizée.

Om 20 år är nog både OmniCityn, Säfflen och andra modeller som är nya idag intressanta och det nya ointressant - och såklart mycket sämre än föregångarna  ;)

Jag tror snarare att dagens ungdomar med vår bussitiska läggning tycker en modern Säffle är raritet om 20 år. Vi håller oss nog kvar till de bussar som fanns i vår ungdom. Min spekulativa filosofi i alla fall.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 april 2008, 02:01:02 AM
Jag tror snarare att dagens ungdomar med vår bussitiska läggning tycker en modern Säffle är raritet om 20 år. Vi håller oss nog kvar till de bussar som fanns i vår ungdom. Min spekulativa filosofi i alla fall.

Det är väl ganska troligt att det blir så, om nu dagens Säffle håller så länge som 20 år.  :D  Det är väl samma sak som PRO har märkt att nu skall det snart inte vara dragspel längre på träffarna utan Beatles och Rolling Stones allteftersom 40-talsgeneration blir pensionärer. Och om 40 år blir det Metallica och liknande...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2008, 09:04:05 AM
Det är väl ganska troligt att det blir så, om nu dagens Säffle håller så länge som 20 år.  :D  Det är väl samma sak som PRO har märkt att nu skall det snart inte vara dragspel längre på träffarna utan Beatles och Rolling Stones allteftersom 40-talsgeneration blir pensionärer. Och om 40 år blir det Metallica och liknande...


Ja, det följer väl generationerna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

För mig som är född på sent 70-tal är bussar tillverkade 1975-85 rena rariteter. De Ajokki och DeltaPlan-bussar man minns från barndomen försvann ju från min barndoms skolvägar redan innan jag börjat i högstadiet, och t.o.m den splitternya Delta-turistbussen som vi skolbarn åkte i några få dagarna efter leverans 1989 är skrotad sedan några år tillbaka. När man väl tagit busskortet en liten bit in på 2000-talet fanns det nästan bara kvar bussar med G8-växellåda i min närhet, och för att köra äldre saker fick man vända sig till veteranföreingarna.

En kul grej med framtidens ålderdomhem är dock att vi alla lär kräva bredband (för att diskutera på forum likt detta) samt tillåtelse att spela vår techno på dagarna!  ;D