OmniCity Dubbeldäckare av nya modellen börjar nu levereras

Startat av Ulf Rådeström, 10 mars 2008, 08:42:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niclas Rosenius



   Läckert, synd att vi inte har sånna här i Sverige

   //Niclas

Cero

Trevligt. Håller med om att det skulle vara trevligt att se dessa i Sverige. SL:s stombusslinjer skulle ju vara en bra kandidat.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 mars 2008, 08:51:18 AM
En 2 axlig dubbeldäckare skulle ju aldrig vara möjlig att operera här hemma med tanke på axeltrycksbestämmelserna

Släng dit en till axel då :)
Finns ju flera ställen där SL har dispenser. T.ex. Danviksbron (12 ton)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 mars 2008, 08:51:18 AM
En 2 axlig dubbeldäckare skulle ju aldrig vara möjlig att operera här hemma med tanke på axeltrycksbestämmelserna

Är det då skillnad på axeltrycksbestämmelserna i de båda EU-länderna Storbritannien och Sverige?

Svemicke

Kanske något för Köpenhamn att köpa in till linje 150S (med dörrarna på rätt sida förstås). De har väl Volvo B7L, men dessa börjar väl bli lite utslitna nu?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 mars 2008, 08:45:14 AM

   Läckert, synd att vi inte har sånna här i Sverige

   //Niclas

Antar att dessa inte finns i högertrafiksutförande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Simon Bertilsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 mars 2008, 21:32:13 PM
Stämmer!

Men det ska väl inte vara några problem att råda bot på, om efterfrågan bara finns? Det mesta är ju standard för båda varianterna.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 mars 2008, 09:32:32 AM
Danviksbron gäller busskörfältet och det gäller inte axeltryck, att staden skulle ge dispens för ett axeltryck överstigande dagens Bk2-Bk3 är otänkbart, därför kommer planerade stadsbussar att utföras med boggi

Finns en BK2-bro längs linje 73 i Stockholm, men jag antar att en fullsatt OmniCity inte överskrider det då.

Iofs, Danviksbron är bussfilen ja, där går bussar. Och de flesta bussar väger nog mer än 12 ton....