Trelleborgs kommun (Många bilder)

Startat av AdmirT, 12 november 2016, 15:43:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Montering av Allisonlådor i Sveriges bussar måste väl ha upphört för mer än trettio år sedan.

//Peter

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2016, 08:43:35 AM
Montering av Allisonlådor i Sveriges bussar måste väl ha upphört för mer än trettio år sedan.

//Peter

De stora kunderna typ SJ o SL slutade väl ca 1983-84 med Allison för att byta till ZF

Dock gick det givetvis att beställa Allison även senare men så sent som 1996 har jag aldrig sett någon vanlig linjebuss med Amerikansk automatlåda.

Jan

Swebus sista med Allisonlådan kom sommaren 1993.
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 13 november 2016, 09:51:32 AM
Swebus sista med Allisonlådan kom sommaren 1993.

Vilken normal linjevagn beställdes med Allison då?

Hino, Ontario och andra specialfordon undantagna.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2016, 21:48:18 PM
Visst var det så. Frågan var en gång uppe i Bussnack om varför det blev just den designen och jag kontaktade därför Trelleborgs kommun med en fråga om orsaken. Bara några timmar efter jag mejlat frågan ringde den mycket trevlige man som var ansvarig för trafiken upp mig. Han berättade att man beställt några bussar i Säffle och bett att få dem i huvudsakligen blått, eftersom kommunens övriga fordon hade den färgen. Det kom ett färgförslag och det väckte gillande hos kommunen. Ingen tänkte då på likheten med bussarna i Örebro län. Säffle-bussen i bildsvepet visar hur designen såg ut på den tiden.

Senare beställdes bussarna i en lite modifierad färgsättning och det kan man ju se på de andra bussarna i bildsvepet. Jag är inte säker på att det var min (och därmed Bussnacks) fråga som gjorde att man ändrade designen men jag vill gärna tro det...
Tack för svaret./Ulf

Bussmicke

Buss 4 är jag mycket intresserad av att få tag i.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 november 2016, 07:57:44 AM
Precis min tanke, det kan väl inte ha funnits många Säffle med denna typ av växellåda överhuvudtaget ?

Jodå, på 70- och 80-talet så var den ganska vanligt förekommande på Volvo Säffle men därefter så blev den i stort sett helt ersatt av Voith och ZF här i Sverige.
Däremot så var den vanlig på Volvo i Danmark och Finland även på 90-talet.

Jan

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 november 2016, 10:04:20 AM
Vilken normal linjevagn beställdes med Allison då?

Hino, Ontario och andra specialfordon undantagna.
Ingen normalvagn utan Van Hool Buster serien.
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 15 november 2016, 16:22:52 PM
Ingen normalvagn utan Van Hool Buster serien.

Jaha?

Dem jag kom i kontakt med hade ZF låda men det kan ju ha varierat.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2016, 21:48:18 PM
Visst var det så. Frågan var en gång uppe i Bussnack om varför det blev just den designen och jag kontaktade därför Trelleborgs kommun med en fråga om orsaken. Bara några timmar efter jag mejlat frågan ringde den mycket trevlige man som var ansvarig för trafiken upp mig. Han berättade att man beställt några bussar i Säffle och bett att få dem i huvudsakligen blått, eftersom kommunens övriga fordon hade den färgen. Det kom ett färgförslag och det väckte gillande hos kommunen. Ingen tänkte då på likheten med bussarna i Örebro län. Säffle-bussen i bildsvepet visar hur designen såg ut på den tiden.

Senare beställdes bussarna i en lite modifierad färgsättning och det kan man ju se på de andra bussarna i bildsvepet. Jag är inte säker på att det var min (och därmed Bussnacks) fråga som gjorde att man ändrade designen men jag vill gärna tro det...


Det roliga var att vi kom fram till att det fanns några bussar i Trelleborg som var i stort sett identiska med vissa bussar hos T-buss. Det var Säffle av exakt samma modell och lacken var i princip densamma. Vi kunde se bilder där dessa jämfördes och de var förvillande lika :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.