Lite försmak på Nobina Kallhälls nya Volvobussar (8900) - 2 augusti 2016

Startat av Mikael T Nilsson, 02 augusti 2016, 19:13:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Nu har minst åtta av Kallhälls nya Volvo 8900-bussar tagits i trafik och här kommer ett bildurval från dagen.

Samtliga ska vara i drift fr o m hösttidtabellen som börjar gälla fr o m den 21 augusti. Mer än hälften av de nya bussarna, inkl. Scanialedvagnarna verkar dock redan vara levererade till Kallhällsdepån.

Första bilden föreställer Nobina 3524 på linje 553. Tyvärr fungerade inte skyltningen i front och sida på en del av de nya bussarna. Skyltningen i aktern fungerade dock på alla vagnar som var i trafik för dagen.



Nobina 3527 trafikerade bl a linje 567.



En ny Volvobuss trafikerade Kungsängen/Bro, nämligen 3508. Tyvärr fungerade inte skyltningen i front/sida på denna vagn. Bussen på bilden trafikerar linje 559 på väg mot Kungsängens stn.



Slutligen Nobina 3510 som gör ett uppehåll vid Hjulsta på linje 546.

De nya Volvobussar jag såg i trafik denna dag var:
12-meters: 3522, 3524, 3527 & 3535
Boggivagnar: 3506, 3508, 3510 & 3514
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

igel

De bilder där bara "ögonfransen" är tänd, är det en sådan där mordern belysning med bara framljus (släckta bakljus)?

Matte

Citat från: igel skrivet 02 augusti 2016, 20:32:20 PM
De bilder där bara "ögonfransen" är tänd, är det en sådan där mordern belysning med bara framljus (släckta bakljus)?

På Nobinas 1 år äldre vagnar som finns i Södertörn så är det bara fram som man kan stänga av ljusen och använda LED belysning men bak fungerar allt som vanligt och inget stängs av.

igel

Citat från: Matte skrivet 02 augusti 2016, 20:35:48 PM
På Nobinas 1 år äldre vagnar som finns i Södertörn så är det bara fram som man kan stänga av ljusen och använda LED belysning men bak fungerar allt som vanligt och inget stängs av.
Ok, Arriva har VDL bussar där diodläget fram samtidigt innebär att bakljusen är släkta. Det är också default läget för belysningen.


Nico

Vill minnas att samma arrangemang även förekommer på nyare MAN mm. Det är väl att hänföra till gällande europastandard och jag har för mig att just detta med varselljus (eller motsvarande fram) och släckta ljus bak har varit uppe för diskussion på Snacket redan tidigare...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Problemet är att många tillverkare inte sätter in en ljussensor som känner av ljusförhållanden. Då rullar många bilar och bussar omkring utan att föraren är medveten om att man kör något nästan helt nedsläckt...
Min bil har släckta bakljus på dagen och DRL (daytime running light) tänt fram, men när det skymmer tänds allt, detsamma om det kommer kraftigt regn. Något för bussindustrin att ta efter...

MrH

Citat från: Fredde skrivet 03 augusti 2016, 10:15:04 AM
Problemet är att många tillverkare inte sätter in en ljussensor som känner av ljusförhållanden. Då rullar många bilar och bussar omkring utan att föraren är medveten om att man kör något nästan helt nedsläckt...
Min bil har släckta bakljus på dagen och DRL (daytime running light) tänt fram, men när det skymmer tänds allt, detsamma om det kommer kraftigt regn. Något för bussindustrin att ta efter...

Jag avskyr den automatiken för alltför många sensorer fungerar så dåligt att folk kör omkring i skyfall, dimma och skymning utan att bakljusen (eller halvljus fram för den delen) tänds och folk verkar knappt veta hur man gör för att tända manuellt. Farligt! Har den här "skiten" på min tjänstebil (Passat) och jag brukar vrida till huvudljus i tveksam väderlek, då vet jag vad som faktiskt lyser.

/MrH

homer

Keolis MAN vagnar i 70 serien har endast varselljus om ljusvredet är satt på "0" ingenting på bak, (blinkers funkar om man blinkar så klart)
däremot på de nyare 71 serien är lamporna på bak hela tiden så de spelar ingen roll hur ljusvredet står.

Volvo Personbilar har ju liknande, man hade några årsmodeller runt 2012-2013 skulle jag tro där bakljusen var mörka, men från årsmodell (tror jag) 2014 är bakljusen på hela tiden, tyvärr har ju många personbilar den sydeuropeiska standarden  där man går från fullt dagsljus till kolsvart på 15 minuter, här uppe i norr har vi ju lite längre skymning...

Ersa

Citat från: MrH skrivet 03 augusti 2016, 11:18:36 AM
Jag avskyr den automatiken för alltför många sensorer fungerar så dåligt att folk kör omkring i skyfall, dimma och skymning utan att bakljusen (eller halvljus fram för den delen) tänds och folk verkar knappt veta hur man gör för att tända manuellt. Farligt! Har den här "skiten" på min tjänstebil (Passat) och jag brukar vrida till huvudljus i tveksam väderlek, då vet jag vad som faktiskt lyser.

Om man möter bilar med icke fullgott ljus framtill, som diodlamporna (och nersläckta bakljus i t.ex morgondimma) är det bara att signalera med helljuset mot dem bara. Det är fullt tillåtet.
Dessvärre känns detta lite som en återgång till 1995-2000, då man började möta alla dessa tysk- och holländskimporterade fordon som kördes med nedsläckta ljus dagtid. Detta då man inte kunde lämna halvljusvredet i halvljusläget på dåvarande tyska bilmärken, för att parkeringsljusen då fortsatte lysa då man stängt av och parkerat bilen. Jämfört med alla Saab och Volvo, där även de tyskimporterade hade funktionen att man kunde låta halvljusvredet förbli i halvljusläget konstant, utan att behöva bry sig.

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2016, 23:37:21 PM
Vill minnas att samma arrangemang även förekommer på nyare MAN mm. Det är väl att hänföra till gällande europastandard och jag har för mig att just detta med varselljus (eller motsvarande fram) och släckta ljus bak har varit uppe för diskussion på Snacket redan tidigare...

Jag kan köpa att instrumentbelysning, eventuella sidomarkeringsljus och regskyltbelysning inte behöver vara tända dygnet runt, men jag förstår inte alls EU-reglerna att bakljus får vara nersläckta dagtid. Och detta är ju numera inget nytt. Redan VDL-dubbeldäckarna på 676 levererades ju redan 2011 med funktionen att alla bakljus är nersläckta på ljusreglagets 0-läge.

För att återknyta till trådens bilder är jag inte alls imponerad över Volvos tidsschema gällande dessa nya diodlampor. Varför är dessa så många år försenade? Skulle dessa inte ha funnits som standardutrustning redan från start, i varenda buss med xenonljus i samband med att denna karossmodells front introducerades? Detta för att spara livslängden på xenonhalvljusen. Alternativt hade större runda diodlampor i något av de pluggade hålen nertill i kofångaren varit att föredra.

Björn Lövdahl

Citat från: MrH skrivet 03 augusti 2016, 11:18:36 AM
Jag avskyr den automatiken för alltför många sensorer fungerar så dåligt att folk kör omkring i skyfall, dimma och skymning utan att bakljusen (eller halvljus fram för den delen) tänds och folk verkar knappt veta hur man gör för att tända manuellt. Farligt! Har den här "skiten" på min tjänstebil (Passat) och jag brukar vrida till huvudljus i tveksam väderlek, då vet jag vad som faktiskt lyser.

/MrH

Passaten har alldeles utmärkt sensorer.....
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 augusti 2016, 11:54:46 AM
Passaten har alldeles utmärkt sensorer.....

Det verkar variera kraftigt mellan bilmodeller och tillverkare. En kollegas nya Peugeot tände inte upp halvljuset i automatläget ens då han startade upp bilen i vintermörkret på kvällen den 22 december. Så rent juridiskt verkar det tydligen inte vara så noga att sensorerna ska fungera korrekt. Provas dessa ens vid besiktningen?

Robert Brink

Som sagt, några av våra MAN kortvagnar har den där idiotiska ljuskonstruktionen med endast ljus framåt! Det är ofta man ser dessa köra omkring i mörker med släckta bakljus samt sidoljus.

Fina bilder förstås också! :)

//R

Bussfanatikern

Citat från: Robert Brink skrivet 03 augusti 2016, 15:36:17 PM
Som sagt, några av våra MAN kortvagnar har den där idiotiska ljuskonstruktionen med endast ljus framåt! Det är ofta man ser dessa köra omkring i mörker med släckta bakljus samt sidoljus.

Fina bilder förstås också! :)

//R

Så var det även på Transdevs Solarisar här i Götet från början men det åtgärdades relativt snabbt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 03 augusti 2016, 15:36:17 PM
Som sagt, några av våra MAN kortvagnar har den där idiotiska ljuskonstruktionen med endast ljus framåt! Det är ofta man ser dessa köra omkring i mörker med släckta bakljus samt sidoljus.

Fina bilder förstås också! :)

//R

Tackar!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2016, 12:23:21 PM
Det verkar variera kraftigt mellan bilmodeller och tillverkare. En kollegas nya Peugeot tände inte upp halvljuset i automatläget ens då han startade upp bilen i vintermörkret på kvällen den 22 december. Så rent juridiskt verkar det tydligen inte vara så noga att sensorerna ska fungera korrekt. Provas dessa ens vid besiktningen?

Då har inte den bilen ljussensor. Alla bilar som har DRL framåt samt släckta bakljus har inte den funktionen. Tyvärr... Bland annat finns olika modeller från Peugeot,  Toyota,  Hyundai,  Kia och Renault som saknar det automatiska tillslaget av lamporna när man kör in i tunnlar, vid mörker etc.
Ska denna funktion finnas tycker jag att ett automatiskt tillslag av ljusen måste finnas vid avvikande ljus/väderlek.
I min bil, på ljusvredet, finns en liten lampa som visar när den yttre belysningen är påslagen. Funkar hur bra som hellst med ljussensorn, sparar xenonljusen mycket under dagtid.