Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer

Startat av eldani, 15 maj 2015, 20:22:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 10:11:37 AM
Det här är ju ett större problem när bussarna enbart kan tankas på depå av speciell personal, i Roslagsfallet antar jag att förarna på smådepåerna tankar själva på närliggande mackar eller finns det pumpar i Älmsta o Hallstavik numera?

Några Hallstaviksbaserade bussar tankas varje vardag under 30- och 45-minuters uppehåll i Rimbo. Sådana tankningar blir svårt att klara med gasbussar. Vad jag vet finns det idag bara RME-pumpar i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik. Med framtida gasbussar skulle det behöva byggas gastankning vid ramperna inte bara i ovan nämnda tre orter, utan även även vid Tekniska, Danderyd, Blidö och Älmsta. Samt att det totalt sett lär behövas fler bussindivider pga längre påfyllningstider.

Slutsats: Det tar nog ytterligare något decennium innan gasbussarna kan bli vanligare på den mer effektiva landsbygden. Men i förort där bussarna står stilla i pga lågtrafik från 9-tiden och 4-6 timmar framåt, kanske de kan komma in? T.ex Brunflotrafiken utanför Östersund.

homer

Ni glömmer en väldigt viktig faktor här.... det är politiker som sitter och bestämmer vilka bussar vi ska ha... skulle marknaden fått styra hade vi aldrig någonsin haft vare sig RME, Etanol eller gas....

Lars_L

Citat från: homer skrivet 17 maj 2015, 11:59:28 AM
Ni glömmer en väldigt viktig faktor här.... det är politiker som sitter och bestämmer vilka bussar vi ska ha... skulle marknaden fått styra hade vi aldrig någonsin haft vare sig RME, Etanol eller gas....

Men en viktig sak har ju hänt och det är ju att man mer och mer rekommenderar och gå in för att inte styra vad man väljer. Det har ju gått igenom helt hos SL nuförtiden. I de senaste upphandlingarna har det ju varit fritt att välja det man tycker är bäst av förnyelsebart - mot i vissa fall då att man tar över bussar som redan finns för ett viss drivmedel.

Detta blir väl mer och mer vanligt över landet (är väl det branschen rekommenderar) och därmed, tror jag, kommer gasbussarna att försvinna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Det finns ju län som kommer att kräva gas i kommande upphandlingar, Kalmar och Gotland t.ex och detsamma gäller ju i hela Skåne län

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 14:36:33 PM
Det finns ju län som kommer att kräva gas i kommande upphandlingar, Kalmar och Gotland t.ex och detsamma gäller ju i hela Skåne län

Såg väl på lite längre sikt. Sedan är det förstås också trafikmyndigheter som redan låst fast sig i dyra lösningar för biogas och då blir det ju orimligt att gå ifrån det på kort sikt. Men jag har svårt att se att det kommer göras så mycket nysatsningar på gas framöver vare sig från politiker eller på förslag från tjänstemännens sida.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 15:41:04 PM
Såg väl på lite längre sikt. Sedan är det förstås också trafikmyndigheter som redan låst fast sig i dyra lösningar för biogas och då blir det ju orimligt att gå ifrån det på kort sikt. Men jag har svårt att se att det kommer göras så mycket nysatsningar på gas framöver vare sig från politiker eller på förslag från tjänstemännens sida.

Både Kalmar o Gotland avser ju nysatsningar (hela landsbygden)

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 15:43:37 PM
Både Kalmar o Gotland avser ju nysatsningar (hela landsbygden)
Kalmar har väl blivit rätt kritiserad för det också. Gotland hade ju byggt upp för stadstrafiken redan.

Men jag skrev på sikt. Om fem år tror jag det kommer vara få nysatsningar på biogas. Men den som lever får se...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bisquit

Åjo i lilla Kumla skall det minsann byggas en biogasmack och stadstrafiken skall helt plötsligt gå med Biogas.. Vilket känns lite tramsigt.. Bättre med hybridbussar..
Typ Biodiesel/el eller Diesel/el.

Bussmicke

Rullar gasbussar i Upplands Lokaltrafik,  är det så stor skillnad mot SL land?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: bisquit skrivet 17 maj 2015, 21:58:34 PM
Åjo i lilla Kumla skall det minsann byggas en biogasmack och stadstrafiken skall helt plötsligt gå med Biogas.. Vilket känns lite tramsigt.. Bättre med hybridbussar..
Typ Biodiesel/el eller Diesel/el.
Ja det är ju inte så mycket till Stadstrafik.  4 turer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 18 maj 2015, 11:18:36 AM
Rullar gasbussar i Upplands Lokaltrafik,  är det så stor skillnad mot SL land?

Det finns väl olika längder på omloppen även där. I UL-trafiken lär ingen gasbuss idag klara ett rejält effektivt non-stop helpass från 05:00 till 26:00 (02:00) inkl förarbyten på t.ex 811 och 809.