Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR


Nico

Man får som sagt hoppas att dessa projekt slår väl ut så att det sedan kommer ytterligare modellern.

Just detta med vänster/högertrafik är väl kanske delvis även det som gjort att bussmodeller varit sällsynta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

När det gäller just Capitol C70 så togs de flesta ur trafik vid högeromläggningen så den modellen är givetvis mest logisk att göra i vänsterutförande.
Kul att Hobbyexperten satsar på bussar!

Nico

Tänkte mera allmänt apropå höger- och vänstertrafik. Alltså även om en bussmodell händelsevis funnits även här före 1967 så bör det ha varit i vänstertrafikutförande. De stora drakarna i Tyskland har i de lägena inte brytt sig om att ens överväga en svensk modell medan det har hänt att modellerna kommit i dekor för t.ex. Norge, Danmark osv.

Sen instämmer jag att det är trevligt att Jeco/Hobbyexperten satsar på detta. Kruxet är väl dock att det är en ganska liten nisch,  men själv hoppas jag på lite mera moderna alster (från 1967 och framåt då det liksom är mera min tidsperiod) med förebild från Hägglund m.fl. karossörer.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Jag ser att man planerar en Capitol i Göteborgs-utförande. Göteborgs Spårvägar har ju aldrig haft någon Capitol C70, även om det kan ha förekommit provtrafik med inlånad sådan. Men denna blev väl aldrig GS-målad, om det är nu det man tänker sig. Annars finns ju Kålleredsbussarnas eller Mölndalsbussarnas Capitol. Den förstnämnda hade dock dörr 2-0-0 (var väl så även på vänstertrafiktiden?). Alltså är det någon av de båda senare som planeras?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 maj 2013, 11:19:58 AM
Jag ser att man planerar en Capitol i Göteborgs-utförande. Göteborgs Spårvägar har ju aldrig haft någon Capitol C70, även om det kan ha förekommit provtrafik med inlånad sådan. Men denna blev väl aldrig GS-målad, om det är nu det man tänker sig. Annars finns ju Kålleredsbussarnas eller Mölndalsbussarnas Capitol. Den förstnämnda hade dock dörr 2-0-0 (var väl så även på vänstertrafiktiden?). Alltså är det någon av de båda senare som planeras?

Jag utgår också från att det är en Mölndals-Capitol som avses, annars bör man nog knyta till sig personer med mera kunskaper i ämnet.  Någon C70 har GS inte haft, däremot rullade ett par Metropol på prov i GS färger.

Nico

Det absolut smidigaste i detta fall är nog att maila Janne Wallin på Jeco och erbjuda information. Bättre att de har för mycket än för litet av den varan. På så vis så kan Janne kanske även knyta till sig en grupp med kompetens på detta område som kan fungera som bollplank i dessa frågor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 09 maj 2013, 12:51:43 PM
Det absolut smidigaste i detta fall är nog att maila Janne Wallin på Jeco och erbjuda information. Bättre att de har för mycket än för litet av den varan. På så vis så kan Janne kanske även knyta till sig en grupp med kompetens på detta område som kan fungera som bollplank i dessa frågor.

Jag mailade dem förut och påpekade att SJ:s CF inte är samma som BSS och BSBV:s dito, vilket ju de också uppmärksammat.

BengaB40

Hej! Kul med Capitol- och CF-modellerna! Men min önskedröm är modeller av de talrika gula SJ-bussarna, årgång 1946-50 med deras standardkarosser från Hägglunds/ASJ, Volvo typ B510 och ScV typ B20, som ju var ryggraden i busstrafiken på många håll i vårt land fram till början av 60-talet! Hälsn. BengaB40

Mr H

Någon som fattar vad det är för skillnad på JE27030 och JE 27040 alltså Capitol Stockholm?
Kan det ena vara en ljusröd H21/H22 och det andra en oxblodsröd? I så fall kan man gissa då att 27030 är den
ljusröda och 27040 den oxblodsröda? Lite svårt att föranmäla intresse för något om man inte vet vad man köper! Speciellt när alla presenterade ritningar är Norrköpingscapitoler men några sådana ska man inte sälja! Nåväl, jättekul och jättebra initiativ av Jeco men denna fråga bör ju redas ut om man vill ha några föranmälningar!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2013, 15:58:25 PM
Någon som fattar vad det är för skillnad på JE27030 och JE 27040 alltså Capitol Stockholm?
Kan det ena vara en ljusröd H21/H22 och det andra en oxblodsröd? I så fall kan man gissa då att 27030 är den
ljusröda och 27040 den oxblodsröda? Lite svårt att föranmäla intresse för något om man inte vet vad man köper! Speciellt när alla presenterade ritningar är Norrköpingscapitoler men några sådana ska man inte sälja! Nåväl, jättekul och jättebra initiativ av Jeco men denna fråga bör ju redas ut om man vill ha några föranmälningar!

Mr H
****
Enklast är väl att fråga Jeco info@jeco.se eller MJ-Hobbyexperten info@mjhobby.se

HJP

Mr H

#11
Titta vilken fin SS H21 de håller på att ta fram och så gör de fullständigt fel med fönstren!
Jag ska kontakta de men jag skriver här (vad HJP än tycker) med hopp om att det finns de här som har personliga kontakter som kan direktpåverka. Det skulle väl vara för synd om de anstränger sig så här och så ska det missa på en så slående detalj som fönstren!

Mr H

http://www.mjhobby.se/r/produkter/jeco/bilder/je_27030@_0.jpg

LYR

Enligt uppgift är modellen baserad på de referenser som finns i Scania-Vabis verkstadshandbok för Capitolen, motsvarande SS H21/22 samt SJ/Solnalinjernas Capitoler.
Dessutom fotografier, dels från arkiv, men också privata bilder från bussentusiaster.
Vad  beträffar passagerarnas fönster ska de vara 5 öppningsbara på vänster sida och 6 på högersidan.
I sammanhanget kan nämnas att modellen även kommer som byggsats med omålad busskorg.
/LYR

Björn Forslund

#13
Citat från: LYR skrivet 03 juli 2013, 12:47:09 PM
Enligt uppgift är modellen baserad på de referenser som finns i Scania-Vabis verkstadshandbok för Capitolen, motsvarande SS H21/22 samt SJ/Solnalinjernas Capitoler.
Dessutom fotografier, dels från arkiv, men också privata bilder från bussentusiaster.
Vad  beträffar passagerarnas fönster ska de vara 5 öppningsbara på vänster sida och 6 på högersidan.
I sammanhanget kan nämnas att modellen även kommer som byggsats med omålad busskorg.
/LYR

Capitolerna vid SS H21-H22 samt SJ:s första serie hade "half-drop" fönster, dvs övre halvan öppnades genom att dras neråt. Senare Capitoler hade modellen med horisontellt skjutbar överdel. Om SS-modellen ser ut som på ritningen blir det fel.

Korrekt fönstertyp "halfdrop" kan ses här:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,59262.0.html

SS Capitoler C70 hade endast denna fönstertyp

Mr H

Citat från: LYR skrivet 03 juli 2013, 12:47:09 PM
Enligt uppgift är modellen baserad på de referenser som finns i Scania-Vabis verkstadshandbok för Capitolen, motsvarande SS H21/22 samt SJ/Solnalinjernas Capitoler.
Dessutom fotografier, dels från arkiv, men också privata bilder från bussentusiaster.
Vad  beträffar passagerarnas fönster ska de vara 5 öppningsbara på vänster sida och 6 på högersidan.
I sammanhanget kan nämnas att modellen även kommer som byggsats med omålad busskorg.
/LYR

Men om man nu lägger ner möda på detta är det väl tusan också att det inte ska göras rätt! "Half-drop"-fönstren är så utmärkande för SS H21/H22 att det tveklöst förstör hela modellen!
Jag vet vad du menar för verkstadshandbok och den är allmänt hållen för Capitol inte specifikt det utseende som Stockholms Spårvägar valde för H21-H22! Berätta gärna var man kan hitta en bild som du säger på SS H21/H22 med öppningsbara skjutfönster! Det skulle jag verkligen vilja veta, ungefär samma dignitet som att säga att jorden är platt! Gör om gör rätt!

Mr H