Bussen i Sverige 110 år. Katrineholm 2009-08-02 del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 augusti 2009, 18:25:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Då fortsätter bildvisningen från Katrineholm i går. Först ut två 1930-talsbussar, i dag hemmahörande i Örebro. Lista Omnibustrafik verkar vara ett fiktivt namn. Bedforden är från 1932, Volvon som synes från 1938.



Omnibuslinjen HB är dock ett registrerat handelsbolag. Dess fullständiga namn är Omnibuslinjen Ö.Harg-Rystad-Linköping-Ekängen Handelsbolag och därav förstår den initierade att det är far och söner Haraldsson i Rystad utanför Linköping som ligger bakom. SKV-bussen från 1953, Säffle-bussen från 1965.



Så en buss från Kumla, ingen ovanlig syn i sådana här sammanhang. Årsmodell 1953. 


En sliten SL-buss från 1978, precis som de skall vara.


Från 1968 är denna Scania CF110. Eftersom Scania nu köpt SKV-fabrikerna betraktades SKV-bussarna som helbyggen. Som synes har bussen en gång tillhört TGOJ och den har varit museibuss hos Näckrosbuss. Tyvärr fick den fel på kopplingen under den korta körningen från Orusttrafikens garage till Busstorget så den kunde sedan inte användas för parad eller rundturer.



SvOf kom lite sent men ändå i denna buss, som ägs av ordföranden och det är också han som sitter vid ratten. Årsmodell 1958.



Det finns några bilder kvar till en del 3.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Den delen ser vi fram mot verkligen fina bussar och bra foto av "mannen med gula jackan"  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Ujuj så läckert! Lista Omnibustrafik hör hemma i Södermanland och är väl i någon mån ett slags företag i företaget. Ägare är den kände fordonsrenoveraren Kjell Gustavsson som också är lantbrukare och en mycket sympatisk man. De båda Boxerbussarna från 1953 gick från början i samma område i Västernärke. Den röda fd Bröderna Björks-bussen trafikerade linjen Kumla-Fjugesta ända till 1977, den blå fd Södra Närkes bussen EDW 953 var från början G-bolagsgul med blå rand eftersom ägaren Erik Gustafsson var bror till Knut Oskar Gustavson som övertog företaget vid broderns död. Denna buss kan ju ha förekommit på linjen Örebro-Hackvad-(Viby kyrka) och hade i så fall några linjekilometer gemensam med den röda bussen. Den blå fd gula bussen har karossnummer 3399 och den röda tror jag har 3411 (rätta mig om det är fel). Vagnarna är alltså tillverkade relativt nära varandra år 1953 men har lite olika utseende.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 03 augusti 2009, 22:54:58 PM
Ujuj så läckert! Lista Omnibustrafik hör hemma i Södermanland och är väl i någon mån ett slags företag i företaget. Ägare är den kände fordonsrenoveraren Kjell Gustavsson som också är lantbrukare och en mycket sympatisk man. De båda Boxerbussarna från 1953 gick från början i samma område i Västernärke.

Vet du något mer om den gula Bedforden? Var den har använts och så. Och om den är renoverad till orginalskick eller det är något slags fantasibygge à la Billy Hedströms Volvo Gudhem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 augusti 2009, 23:02:12 PM
Vet du något mer om den gula Bedforden? Var den har använts och så. Och om den är renoverad till orginalskick eller det är något slags fantasibygge à la Billy Hedströms Volvo Gudhem.

Karossen ska vara en autentisk Tranåskaross, givetvis totalrenoverad och delvis nybyggd av Kjell Gustafsson. Det skrevs en del om denna buss i Classic Motor/Signalhornet på 90-talet men Janne G kanske har historiken i huvudet. Själv har jag noterat att bussen är urspr Georg Carlsson, dvs GC i Nyköping, nu vill jag dock minnas att chassi och kaross kommer från olika fordon, skulle tro att karossen är fd GC medan chassit kommer från en brandbil. Dock med reservation för minnesfel :)

bilomnibussen

Hej! Utan att gå tillbaka till litteraturen tror jag att Bedfordbusshistorien är ungefär följande. Ett bussvrak stod uppställt i en trädgård i Kolmården. Bussen hade gått i trafik i Kolmården. Karossen var inte räddningsbar. Kjell tog hand om chassiet, han har också renoverat en liknande Bedford lastbil. Kompletterande delar efterlystes av Kjell i bekantskapskretsen. Det dök upp en EPA-traktor i Dalarna som fick släppa till frampartiet. Någon hittade karossen stående på en tomt kanske i Eskilstuna. Det har inte gått att utröna vilken buss karossen kommit från. Av det hela skapade Kjell och hans familj den trevliga Bedforden. Denna buss kilar iväg snabbt och tyst längs vägen, till skillnad från dieselbussar av den första generationen som är väldigt högljudda.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Då är det en smaksak hur man vill definiera Bedforden. Men det spelar ju ingen roll: en mycket trevlig buss i mycket gott skick är det i alla fall.
Tack för denna historik, Greger och Jan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, det hela var en mycket trevlig tillställning. Busstationen kändes som om tiden skruvats bakåt till åren före länsbolagens likriktning. Med en massa bussar från olika bolag i olika målning.

Angående Bedforden, har målningen någon historisk anknytning till något bolag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2009, 09:37:35 AM
Ja, det hela var en mycket trevlig tillställning. Busstationen kändes som om tiden skruvats bakåt till åren före länsbolagens likriktning. Med en massa bussar från olika bolag i olika målning.

Angående Bedforden, har målningen någon historisk anknytning till något bolag?

Många med mig uppfattar den först som en gammal SJ-buss. Men den har som framgått ingen annan historisk anknytning till SJ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Tänkte närmast på om renoveraren hittat spår av den gamla målningen på busskarossen, och använt samma färgsättning.

yngrot

Mycket trevlig inslag ...  en OT fråga Staffan är det nån veteranbilsträff i kväll i Borås?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 augusti 2009, 10:20:22 AM
Mycket trevlig inslag ...  en OT fråga Staffan är det nån veteranbilsträff i kväll i Borås?? 

Ja, på Stora torget klockan 18.30 - 21.00. Temat för i kväll är svenska bilar. Man bör nog vara där före klockan 20 annars är det stor risk att utställarna hunnit lämna området.
Om gamla 45-an kommer vet jag inte, men klubben har i alla fall för avsikt att vara med vid alla veteranbilsträffarna. Det har ju också hänt att någon annan buss dykt upp.
Vi kanske ses där. Om vädret blir hyfsat och inget annat dyker upp tänkte jag gå dit.
http://www.smhboras.se/evenemang.htm
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag har funderar på att åka men som sagt vädret vet man ju inte hur det blir...  eller för den delet minnet så man glömmer det innan kvällen ..  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius



   Ytterligare en samling trevliga bilder.

   Ser framemot del 3:de delen.

   //Niclas