Två (ny)premiärlinjer i Söderort 1986

Startat av Ted Selander, 28 oktober 2021, 14:42:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Den 18/8 1986 var det premiär för linje 140 Telefonplan - Farsta C, och för linje 173 Kungens kurva - Skarpnäck.


I Högdalen skiner H12 5478 ikapp med nya linje 140.


Någon vecka efter premiären gnetade jag på tur 6, här vid eftermiddagens ändhållplats. Linje 710 var också ny.

virtual1

Visste inte att 710:an alls gick till Fruängen? Mig veterligen var det väl bara en uppdelning av 740 till 710/740 då det var svårt att hålla tidtabellen med en ringlinje som 740 var innan, hur länge gick 710:an dit? Och 173:an - när började den gå till Tyresö?

christian berg

Tack för bilderna. 1986 fanns det väl bara en handfull H59 i Hammarby (5265-70, 5287) då 55:an och 8 H59 övergått till Söderhallen 1985. De resterande lämnade Hammarby 1987.

Christian B

Carl

Citat från: virtual1 skrivet 28 oktober 2021, 15:41:22 PM
Visste inte att 710:an alls gick till Fruängen? Mig veterligen var det väl bara en uppdelning av 740 till 710/740 då det var svårt att hålla tidtabellen med en ringlinje som 740 var innan, hur länge gick 710:an dit? Och 173:an - när började den gå till Tyresö?

Linjenätet för Huddinge var helt annorlunda hösten 1986. Vare sig linje 707 eller 740 fanns. Istället körde linje 720 från Huddinge station via Flemingsberg C-Fredriksdal-Fittja-Skärholmen-IKEA till Fruängen. Linje 710 körde Skärholmen-Kungens kurva industri-Fruängen i högtrafik. 703 körde Sörskogen-Fruängen måndag-söndag och vissa turer till Skärholmen.

Kungens kurva-området var heller inte utbyggt då. I princip fanns bara IKEA samt området som omgärdas av Dialoggatan-Kungens Kurvaleden (hade annat namn då)-Pyramidbacken-Månskärsvägen. Det fanns heller ingen vägförbindelse mellan detta område och E4 vid Lindvreten.

1986 körde 173 Kungens kurva industri-Skärholmen-Sätra industri-Fruängen och vidare till Skarpnäck. 1993 eller 1994 blev sträckningen Skärholmen-ungefär som dagens 710 till Segeltorp C och sedan vidare via Fruängen-Skarpnäck till Tyresö.

1987 kortades 720 av till Huddinge station-Fredriksdal och 707 Tumba-Fruängen startades. Efter ytterligare något år slogs 710 ihop med 703 till en linje (703) Sörskogen-Fruängen-Kungens Kurva-Skärholmen. Den linjen kortades av till Fruängen när 173 ändrades 1993 eller 1994.

Linje 740 Huddinge-Fredriksdal-Skärholmen-Stuvsta-Huddinge startade kring år 1990 (?) och ersatte då 720. Det var den 740 som efter några linjeändringar år 1998 (?) delades upp i det som till slut blev dagens 710 och 740.

virtual1

Stort tack Carl för den utförliga förklaringen, tyckte -86 lät tidigt för den 710 som går idag med, men minnet är kort :)

Ted Selander

Jag var i Fruängen också 1986, för nya linje 710. H25 6150 är också ny för året.

Railmaster

#6
Noterar att den nylevererade 5478 på första bilden är oxblodsröd men har 1986 års nya SL märke med typsnittet Helvetica på vagnssidan. Det kan inte ha varit många oxblodsröda vagnar som levererades med det märket, jämför tex med den nylevererade oxblodsröda ledbussen 6150 som har 1977 års märke på sidan.

Viktiga grejer...

Ted Selander


Railmaster

Även vänstra topptavlan på första bilden har 1986 års SL märke, brytningstid.