Behövs det bälten i bussar?

Startat av Nisse Bökelund, 19 januari 2018, 12:08:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Skulle nog tro det. Har någon (mot förmodan)
en annan åsikt, så kolla på den här filmsnutten.
Att somna vid ratten kan väl även hända här.

https://youtu.be/vB3gJRRHhz8

Hälsningar Nisse.

Björn Ax

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 19 januari 2018, 12:08:55 PM
Skulle nog tro det. Har någon (mot förmodan)
en annan åsikt, så kolla på den här filmsnutten.
Att somna vid ratten kan väl även hända här.

https://youtu.be/vB3gJRRHhz8

Hälsningar Nisse.

Ha bälten i bussar och att folk använder dom är 2 helt skilda saker. I bussen tror man att man är odödlig och behöver inte använda bälten.
Så även fast det finns så kommer det inte användas.

Jag åkte regionbuss där det fanns bälten i bussen och jag tror jag var den enda som använde bälte.

Är väl sådana där filmer som behövs visas för folk så kanske dom fattar varför dom ska användas.

WalleW

Citat från: Björn Ax skrivet 19 januari 2018, 13:03:32 PM
Ha bälten i bussar och att folk använder dom är 2 helt skilda saker. I bussen tror man att man är odödlig och behöver inte använda bälten.
Så även fast det finns så kommer det inte användas.
Jag åkte regionbuss där det fanns bälten i bussen och jag tror jag var den enda som använde bälte.
Är väl sådana där filmer som behövs visas för folk så kanske dom fattar varför dom ska användas.

Vid ett tillfälle 2005 (alla KR Trafik AB´s bussar hade bälten då) när jag körde ett pass på linje 639, var Polisen / Tunga gruppen under befäl av RK på plats vid Tekniska Högskolan och nagelfor alla bussar och förare, oaktat de förseningar som uppstod. Både buss och jag fick klartecken, men på väg att kliva av fick han syn på bältesrullen vid en tom stol och vänder sig därefter mot resenärerna:

- Jaha ja, sa han med myndig och hög röstvolym, då gör vi väl en kontroll av hur bälteslagen efterlevs ombord också...

j***ar vad det började klicka... :D !

/   M v h   Walle

Sputnik

Den där filmen kan väl bussbolagen köra sekvenser av på högra displayen tillsammans med den andra informationen som visas där. Kanske skulle bältesanvändningen öka? Ibland känns det som att jag är den ende som nästan alltid använder bälte där det finns.

Åkarns Kalle

Hmmhh

Jag minns en gång när jag körde tågersättning så informerade jag som vanligt om att bälten fanns och att det enl. lag skulle användas
då började det genast klicka....men en kille kom fram till mig för att berätta att han minsann löst biljett på tåget och eftersom det inte fanns
någon bälteslag på tåget behövde han inte använda bältet i bussen då eftersom bussen ersatte tåget..........

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

WalleW

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 14 februari 2018, 13:16:51 PM
Hmmhh
Jag minns en gång när jag körde tågersättning så informerade jag som vanligt om att bälten fanns och att det enl. lag skulle användas då började det genast klicka....men en kille kom fram till mig för att berätta att han minsann löst biljett på tåget och eftersom det inte fanns någon bälteslag på tåget behövde han inte använda bältet i bussen då eftersom bussen ersatte tåget..........
/Kalle

Jodå...den sorten har säkert upplevts av många.. :-X
Det skulle inte förvåna mig det minsta om han skulle ha krävt att få bälte på tåget om resan hade gjorts i omvänd ordning... :D...

/   M v h   Walle

Knut

Citat från: WalleW skrivet 14 februari 2018, 18:50:00 PM
Jodå...den sorten har säkert upplevts av många.. :-X
Det skulle inte förvåna mig det minsta om han skulle ha krävt att få bälte på tåget om resan hade gjorts i omvänd ordning... :D...

/   M v h   Walle
Finns dom som menar at tåget borde ha bälte. Det kan jo hända nåt där med
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge