3 bilder från Gävle (fototeknisk diskussion)

Startat av enjoyable, 23 augusti 2011, 05:24:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Susanne skrivet 23 augusti 2011, 22:29:27 PM
Detta är ju svårt att dra en gräns för vad som gäller, skarpa, suddiga, stämmingsbilder... Dina bilder "enjoyable" var väldigt gryniga och borde blivit bättre med den mobilkameran.

Vet inte om mina bilder är ok för detta forum.

Eftersom ingen trycker på klagomålsknappen så tror jag nog att dina bilder anses vara helt OK, Susanne!

Ersa

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 23 augusti 2011, 22:12:42 PM
Okey trodde ni menar mig här.

Citat från: Susanne skrivet 23 augusti 2011, 22:29:27 PM
Vet inte om mina bilder är ok för detta forum.

Jag förstår inte ens hur ni kan komma på tanken att jämställa era egna skarpa bilder med andras gryniga mobilbilder.

Bussmicke

Det är bara att inse, det går inte att jämföra en mobil med en riktig kamera.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Jag regerade på lägga ut långa serier här jag rätt ofta här, hade bara tanken.

jocke

Jag fattar ärligt inte vem som klickar på anmälsknappen pga en suddig bild? Hade de varit valfritt annat forum hade vederbörande fått en varning för att missbruka anmälsfunktionen om inte annat. Tycker man en bild är dålig kan man helt enkelt gå ur tråden och skita i den. Dagisnivån här är ibland pinsamt låg. Sen att vissa administratörer kastar ur sig skit i öppna trådar gör de inte bättre. De finns väl för fan en PM-funktion.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

jocke

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 21:40:32 PM

Mobilkamerabilder bör undvikas, vilket framgår av reglerna.

Citat från: Bussnacks ReglerBildformat: För att slippa scrollning, långa uppladdningstider mm. så är riktlinjen för bildmått vid visning satt till högst 1024 x 768 vad gäller bredd respektive höjd för bilderna. Bildens totala storlek får inte överstiga 1 MB.

Bildantal: Då det i enlighet med förra punkten ibland blir problem för vissa användare vid uppladdning är regeln att begränsa sig till högst 20 bilder per inlägg, gärna färre. Vid citat gäller en begränsning till högst 3 bilder.  Inlägg och svar som inte följer dessa regler kommer att skäras ned eller kvastas i sin helhet.

Bildtexter: Det är inte förbjudet att även bifoga bildtexter. Det påstås att en bild säger mer än 1000 ord, men inte sällan är det både trevligt och bra med en liten förklarande text.

Bildrättigheter: Visa bara bilder som du själv är upphovsman till alternativt har upphovsmans tillstånd/rättighet att visa. Visning av copyrightskyddade bilder från media mm. är inte tillåtet.

Bildcitat: Vid citering så är det bra om man aktivt väljer den eller de bilder man vill ta med i sitt citat. Att ta med alla bilder på ren slentrian gör ofta att svarsinläggen kan bli svårlästa (se ovan).

Vart står de?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Hej!

Bilderna är OK.. Min gamla mobil som är en N95 har flera bilder visats här utan klag  ;D

Fortsätt plåta och lägg ut  :)

Klaverdörr

Hej igen!

Det är mycket tråkigt att "admin folk" klagar på att ev bilder är gryniga, det vikigaste är väl ändå att medlemmar är intreserade och visar bilder som dom tagit fast dom inte kanske är aktuella för tidningar bildmässigt. Varje bild är guld värd för oss som tittar :) Klagar ni "admin" för mycket så skrämmer ni bort intreserade och redan i denna tråd har iaf en blivit orolig fast han tar extremt bra bilder.

Mitt förslag är att alla är medlemmar och bara en "anonym" är "admin" (detta kan vara flera som har denna inloggning) Det är lite "privat klagopolis" på vissa admin numera  :'(

enjoyable

På vissa verkar de som att man bara platsar bland fotografer om man har en ordentlig systemkamera. Jag förstår vissa att de kanske inte är så kul att se så fula bussbilder, men ska man inte få visa sina bilder även om man får till några bra med en mobilkamera? Dessa som jag knäppte är knappast de snyggaste när de kommer till skärpan, men på något vis får jag en härlig känsla ifrån dem ändå.
Men om jag nu ogillas så himla mycket här så ska jag inte lägga upp nå mer om jag inte får låna kompisens systemkamera.

Klaverdörr

Hej!

Bra bilder och fortsätt du :)

Björn Forslund

Citat från: Klaverdörr skrivet 24 augusti 2011, 05:45:48 AM
Hej!

Bra bilder och fortsätt du :)

Ja, vi har alla olika smak och krav, men återställ åtminstone mobilkameran till ursprungsläge och låt den sköta jobbet själv. Att man måste ha systemkamera är ju ett löjligt påstående, nästan alla kompakta digitalkameror idag ger helt OK bilder. Det finns ingen anledning att lägga ut bilder som man inte ens själv är nöjd med, när det är så enkelt och helt gratis att åstadkomma bra bilder bara man investerat i en rudimentär kamera.

Ersa

På vissa verkar det som att det är vi administratorer som sitter och målar upp regler lite som vi vill, och att det bara är vi som har åsikter om bildkvalitet. Inget kunde vara mer fel. Vi får ständigt in klagomål på bilder och inlägg från personer som inte vågar ta upp dessa saker öppet, för att de vet att de då direkt blir påhoppade av andra forumdeltagare som oftast inte har med saken att göra, men som ändå måste bråka för att de inte håller med.

Ett tag var det rekordmånga klagomål på suddiga mobilkamerabilder, men när vi agerade och försökte bromsa dessa bilder så blev det en massa klagomål från andra hållet av mobilkamerabildernas försvarare. Och alla är lika arga på den andra parten, men mest skit får vi administratorer. Detta då vi får stå till svars för allt som folk inte tycker om på detta forum. Flera seriösa skribenter och fotografer lämnar dessutom forumet regelbundet i protest mot "kvalitetsförsämring av hela forumet", men jag har ingen aning om hur man ska få dem att stanna, eller hur man ska göra alla glada.

Anders Noren

Citat från: enjoyable skrivet 23 augusti 2011, 18:46:05 PM
Jag har en känsla av att min redigering pajjade bilderna lite. Så som dom ser ut nu såg dom inte alls ut när jag var klar med dom. Försökte fixa med kameran idag och försökte få till en bra inställning men jag får det inte att fungera alls :(

Aha. Själv har jag varit med om att Picasa har pajat alldeles utmärkta bilder vid uppladdningen bara för att kryssrutan "Komprimera sönder bilderna till oigenkännlighet så att de går så fort som möjligt att ladda ned för Facebook-användare som kör med mobiltelefonen" var ikryssad. Teknikens under.

Den som avfärdar Nokia N8 med att det inte är en "riktig kamera" bör på samma grunder avfärda alla kameror med mindre sensor än, säg, 13*18 mm (Four Thirds). Och även med en fullformatskamera kan man ta överbrusiga, oskarpa bilder.

Susanne

Jamen så fort du gör något med en bild så har du förstört den. Man kan inte ladda upp bilden i originalutförande, då är den för stor. Du måste minska bilden innan du kan lägga upp den på forumet och på de flesta platser på nätet. Och eftersom detta måste ske så tappar också bilden skärpa etc. Sen finns det ju program som man kan fixa till skärpa, kontrast etc så att bilden ser någorlunda ut i alla fall.
Om detta ämne kan man älta hur mycket som helst. Att jämföra mobilkamera bilder med systemkamera bilder ska man absolut inte göra. Jag tror man ska sluta att jämföra överhuvudtaget utan ta bild för bild oavsett vad den är tagen med. Det är ju bilden som är det väsentliga och inte vad den är tagen med.

jocke

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 09:50:37 AM
På vissa verkar det som att det är vi administratorer som sitter och målar upp regler lite som vi vill, och att det bara är vi som har åsikter om bildkvalitet. Inget kunde vara mer fel. Vi får ständigt in klagomål på bilder och inlägg från personer som inte vågar ta upp dessa saker öppet, för att de vet att de då direkt blir påhoppade av andra forumdeltagare som oftast inte har med saken att göra, men som ändå måste bråka för att de inte håller med.

Ett tag var det rekordmånga klagomål på suddiga mobilkamerabilder, men när vi agerade och försökte bromsa dessa bilder så blev det en massa klagomål från andra hållet av mobilkamerabildernas försvarare. Och alla är lika arga på den andra parten, men mest skit får vi administratorer. Detta då vi får stå till svars för allt som folk inte tycker om på detta forum. Flera seriösa skribenter och fotografer lämnar dessutom forumet regelbundet i protest mot "kvalitetsförsämring av hela forumet", men jag har ingen aning om hur man ska få dem att stanna, eller hur man ska göra alla glada.

Får väl lägga fram ett förslag. Fixa till en så kallad, vad ska ja kalla de på svenska, så att alla här förstår. Ämnesförklaring. Det vill säga, när du klickar skapa ny tråd, och skriver ämne, där finns de även meddelandeikon i dagsläget. Vissa forum stödjer en tredje grej där. Där kan man tex välja en bit text som skrivs in före själva topicnamnet. Tex "Mobil/System/Kompakt" skulle man kunna ha här. Denna tråd skulle då kunna heta


[MOBIL]  3 bilder från Gävle


Detta är kanske något att fundera över?
Jag förändrar era liv med detta inlägg