Transdev 70xx då man lämnar Linköping?

Startat av virtual1, 19 februari 2020, 18:01:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

60xx-62xx lär väl skrotas eller exporteras anar jag, och detsamma med 36xx, men vad händer med 70xx som ändå är rätt nya. Till Norrköping och Eskilstuna? För Märsta och Umeå kör väl inte med gas. Eller byter man ut några 60xx-boggi i Göteborg mot ledbussar?

Ebermark

Norrköping får en helt ny vagnpark för den ordinarie trafiken. Samma vagntyper som Nobina i Linköping, Scania Citywide låggolvsleder samt Suburban boggivagnar plus två stycken BYD ledbussar. Som spårreserver kommer de nyaste ledvagnarna 3690-95 plus två 70xx-vagnar att finnas kvar.

Vad som händer övriga bussar som Transdev har i länet är för mig okänt. Finns ju även ett antal 12-metersbussar som är lika gamla som 70xx-bussarna. Är väl leasing på alla vagnar från 2012 så det är ju inte omöjligt att många går tillbaka till leasinggivaren (Neokapital som väl är Svenska Neoplan). Totalt handlar det om 55 gasdrivna MAN-bussar från 2012 varav 44 ledbussar som blir övertaliga och det är ju som du påpekar inte det lättaste att omplacera dessa inom Transdev Sverige.

Tommy H

Hittar inte länken nu, men för ett tag sedan la någon ut en länk där alla Linköpings-Solaris i 61/62-serien låg ute till försäljning.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussmicke

Ska man inte spara några MAN som spårvagnsersättningsbussar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

#4
Jo åtta stycken, 3690-95 och två 70xx.




Adminåtgärd: Citat av föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.