Januari bilder från Umeå

Startat av Umeå Bussar, 01 februari 2020, 13:16:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Umeå Bussar

Nu har första månaden av nya året passerat o här har vi nya buss bilder från Umeå. Hoppas ni har haft en bra start på året :)




Vi börjar med Byberg Nordin som startat i Umeå nu o kör Holsmund, Tavesjö o Sävär. Här är Byberg Nordin 302 som har rast o hade en lång natt framför sig :)




Nästa bild är på en av Transdevs nya VDL bussar. De har ju också vunnit upphandling o kör Vännäs, Vindeln, Bjurholm o Nordmaling. Här är Transdev 9003 sittandes utanför sjukhuset o inväntar avgång som linje 15 mot Vännäs :)




IK Brages buss som körs av Siljans Buss som stod en bit ifrån centralstationen :)




Hörvalls Trafik 72 som stod vid centralstationen en tidig morgon när solen var påväg upp :)




Transdev 9000 som stod vid sjukhuset och inväntade avgång mot Bjurholm som linje 15 :)




Byberg Nordin 133 som stod bakom T3 Arenan som förmodligen kört upp något hockey lag :)





Här är det två bilder på Transdev 8090 som inte har en fungerande skyltning någon mer o kört runt nu såhär ett bra tag. Fortfarande en fin buss :)




Transdev 8084 som nu har kommit tillbaka i trafik efter har varit sittandes i flera månader o skulle egentligen inte fortsätta. Den hade inte några billjetmaskin eller någonting. Men pga de nya elbussarna som fungerar så dåligt har de haft brist på bussar o behövt hämta tillbaka den :) (fotat av min pappa)




Elbussen Transdev 8123 som kom körandes på Vättarns allé på Tomtebo som linje 8 mot Östra Ersboda :)




Kr Trafik 400 som är en av de KR bussar som får fortsätta rulla på linje 31 då det är den ända linjen kvar av Kr Trafik. Dock styrs av Transdev o bussarna står även hos de.




Byberg Nordin 304 som närmade sig depån för att förmodligen ha "tank o städ" innan den fortsätter sin dag :)




Göstas Buss XBZ821 som kom körandes på Skravelsjövägen på Röbäck som linje 105 mot Hössjö. Även i bakgrunden kan man se Hybricons Transdev 8009 närma sig sin laddningsstation vilket är där jag stod o fota :)




Slitna Solaris bussen som Hybricon äger ser ut att ha hamnat i någon olycka vilket jag inte är så shockad över då bussens bromsar är helt katastrofa vid snö.




Transdev 8030 som stod vid hållplatsen Fabriksgatan o lastade av lite folk innan den fortsatte vidare mot Östra Ersboda som linje 1 :)




Lilla Transdev 0070 som stod vid hållplatsen Fabriksgatan också o körde som linje 9 mot Röbäck:)




Umeå Buss 12 som kom körandes på Blå Vägen mot stan :)




Transdev 3058 som är en av Transdev nya VanHools kom körandes också på Blå Vägen som linje 12 mot Skellefteå :)




En av Vilhemina taxis nya godsare stod vid busstationen o hade rast :)




Skellefteåbuss 329 som stod o hade rast vid busstationen o skulle förmodligen köra mot Skellefteå eller Robertfors efter :)




Granberg Buss 55 som också stod vid busstationen o inväntade avgång innan den gled iväg mot Piteå :)




Och sista bilden blir på Transdev 8092 som fick vara lite Bjöklöven supporter när Bjöklöven mötte Västerås IK o stod utanför T3 Arenan :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

VincentJkpg

Vilka strular mest, Hybricon eller VDL? Eller är de lika dåliga? Superfina bilder :)!

Umeå Bussar

Citat från: vincentjkpg skrivet 01 februari 2020, 14:12:19 PM
Vilka strular mest, Hybricon eller VDL? Eller är de lika dåliga? Superfina bilder :)!
Skulle nog säga mest VDL då det är fler elbussar hos de. De trafikerar ju på linje 1 och 8 som är de största linjerna i Umeå och har haft väldigt mycket inställda turer. Men Hybricon har sina problem de också. Har inte sätt lika mycket inställda turer på den linjen men har sätt mycket blåa bussar på linje 9 senaste tiden. Men jag klagar inte för gillar B9S och de börjar nu synas mer på linje 9 vilket är den linje som åker förbi där jag bor så klagar inte :)

AO

Verkligen superfina bilder! Kul att se bilder från Umeå där det verkligen rullar en varierande vagnpark.

Det verkar generellt som att det kalla och snörika klimatet skapar problem för elbussarna. Både Umeå och Luleå verkar ju ha stora problem. Vet inte hur det funkar i Östersund?

bussgrabben

Ser ut som att Transdev 3058 har några pangade rutor.

Tack för trevliga bilder.

Bussmicke

Vita Solarisen ser ut att ha smekt en snövall oömt..
Har Transdev löst hur man gör med bussarna? Var nåt snack om långa tomkörningar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BR

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2020, 23:09:39 PM
Vita Solarisen ser ut att ha smekt en snövall oömt..
Har Transdev löst hur man gör med bussarna? Var nåt snack om långa tomkörningar..

De långa tomkörningarna är igång och personal börjar säga upp sig då schemat inte är bra, som tex jobb varannan helg. Enligt lokalpressen leder dessa långa tomkörningarna att bussarna även startar sent i tex Bjurholm.

Ersa

Citat från: Umeå Bussar skrivet 01 februari 2020, 13:16:49 PM
Slitna Solaris bussen som Hybricon äger ser ut att ha hamnat i någon olycka vilket jag inte är så shockad över då bussens bromsar är helt katastrofa vid snö.

På vilket sätt menar du att bromsarna är dåliga? Hur upplever du dem då du själv kör dessa?

Umeå Bussar

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2020, 18:48:01 PM
På vilket sätt menar du att bromsarna är dåliga? Hur upplever du dem då du själv kör dessa?
Jag kör inte, men farsan kör o eftersom den bara kör på linje 9 o flygbuss vilket är de linjer som åker där jag bor så åker jag den ganska ofta. Och har hört flera förare fler tal gånger frågat om en ny buss när de ska köra denna. Bromsar man så fortsätter bussen glida. Nästan så man tror att det inte finns ABS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ersa

Det kanske är lämpligare att de som arbetar med fordonen tar sina klagomål via de rätta kanalerna, istället för att en som inte kör själv gör det via detta forum? Visst kan man, om man har egen erfarenhet, ha åsikter om fordon, men större anklagelser om bromsfel och antydan att specifika yttre skador beror på dessa, det är lite väl vågat för forumets regler. Dessa bussar går trots allt igenom besiktningen år efter år.

Och ja, jag har kört denna modell själv, inklusive individen på bild, så jag vet mycket väl hur bromsar och drivlina samspelar, och vilka speciella egenheter som finns.

Fredde

Trevliga bilder!
En följdfråga: 3058 har bokstäverna SE framför inv.numret.
Vad står dessa för? Sverige? Ingen annan buss av de som visas har detta...

Carl Eric

Tack för de trevliga bilderna! Du tar väldigt snygga bilder!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Hybricon äger ju Solarisen, men det är väl knappast de som är operatören, eller? Vad är 123 för inventarienummer?

bussgrabben

Solarisen har väl rullat i Umeå i stort sett hela tiden sedan den var ny? Först som Polarbuss 74 via Connex/Veolia till Swebus/Nobina och nu Hybricon.
Som jag förstått det används den som reservbuss när Hybricons elbussar servas.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 03 februari 2020, 16:22:42 PM
Solarisen har väl rullat i Umeå i stort sett hela tiden sedan den var ny? Först som Polarbuss 74 via Connex/Veolia till Swebus/Nobina och nu Hybricon.
Som jag förstått det används den som reservbuss när Hybricons elbussar servas.

Just precis. Stadens busschaufförer borde ha rejäl vana med dessa fordon, och ha lärt sig körtekniken. Ta det bara lugnt och släpp gasen i tid, så slipper man bromsa fullt just på isen närmast hållplatsen.
Dessutom är det ju knappast så att vi förare körde in i snövallar hit och dit, då vi inte hade ABS på bussarna. Dvs 1987 års modell och bakåt.