Nytt till Jönköping?

Startat av Fredde, 02 januari 2020, 19:41:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Med risk att jag har missat något, men är det nya Volvo-boggi-bussar på g till JLT-trafiken?

Såg att det stod ett gäng nya Volvo hos Finnveden i Jönköping när jag nyligen åkte förbi på E4 söderut.
De såg dock inte ut att ha dagens design, då de var (vad jag kunde/han se) helröda bak och vita på sidan likt elbussen som visades i oktober...

Elias Karlsson

Stämmer bra att många nya Volvo 8900 i den nya färgsättningen är påväg till JLT-trafiken! Dem bolag som jag vet kommer få dessa är Omnibuslinjen Habo-Hjo, Carlsteins och Aneby Buss. Omnibuslinjen vet jag kommer få 22 stycken till nya avtalet i sommar 2020 och de första är redo för trafik inom några fåtal veckor.

Fredde

Citat från: Elias Karlsson skrivet 02 januari 2020, 21:15:51 PM
Stämmer bra att många nya Volvo 8900 i den nya färgsättningen är påväg till JLT-trafiken! Dem bolag som jag vet kommer få dessa är Omnibuslinjen Habo-Hjo, Carlsteins och Aneby Buss. Omnibuslinjen vet jag kommer få 22 stycken till nya avtalet i sommar 2020 och de första är redo för trafik inom några fåtal veckor.

Tackar för svaret! :)

yngrot

Vårgårdanuss som ska börja köra Gislaved  har väl oxå köpt 8900  om jag fattat rätt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussemil

Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2020, 10:39:21 AM
Vårgårdanuss som ska börja köra Gislaved  har väl oxå köpt 8900  om jag fattat rätt

Vårgårda buss har beställt Scania till Gislaved
https://www.facebook.com/1669062630064066/posts/2175462326090758/?d=n

Ronni Bjørn Svensson

#5
Denne her (EFC 35A &  ZDB74G Volvo 8900LE 6x2) er nu  Påställt i følge https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter .
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

VincentJkpg

#6
Handlar om många nya Scania bussar i jönköpings län:

https://vingabuspartner.se/aktuellt-var-storsta-leverans/

CitatVi har fått det ärofyllda uppdraget att leverera gasbussar till BIVAB:S nya trafikavtal för Jönköpings länstrafik med trafikstart sommaren 2020.

Sammantaget blir detta vår hittills största leverans med totalt 84 bussar.
6 st Scania Citywide
13 st Scania Citywide Suburban
65 st Scania Interlink LD

Bussarna fördelas på BivAB:s ägar- och medlemsföretag-

Lysekils Buss
Reinholds Buss
BD Bussresor
Vårgårda Buss
Hjalmarssons Buss

Vi säger stort tack för förtroendet och ser fram emot ett gott samarbete.
Nedan ser du en Scania Interlink LD med Jönköpings Länstrafik design.



Mer läsning:
http://bivab.se/2019/10/06/bivab-har-vunnit-avtal-inom-jonkopingsomradet/

CitatBivab har vunnit avtal inom Jönköpingsområdet med cirka 140st bussar som startar trafikeras juni 2020.
Det är flera av delägare och underleverantörer som kommer att dela på trafiken.
Carlsteins Buss kommer att trafikera området Gränna och Tranås samt deras stadstrafik tillsammans med Aneby Buss.
Lysekils Buss kommer att trafikera området Vetlanda tillsammans med Hjalmarssons Buss.
Reinholds Buss trafikerar Eksjö och Nässjö samt deras stadstrafik varav Hjalmarssons Buss samverkar i Nässjö.
Omnibuslinjen Habo-Hjo trafikerar i Habo, Mullsjö och Jönköping.

VincentJkpg

Och några nya Volvo-bussar (tror det var 5st) står inhängnade utan reg-skylt i Jönköping:


Bussmicke

Undrar vem som skall ha dessa 31xx
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

Citat från: Bussmicke skrivet 13 januari 2020, 21:45:29 PM
Undrar vem som skall ha dessa 31xx

Det är väl Omnibuslinjen om hört rätt.

Bussemil

Citat från: Gano skrivet 14 januari 2020, 07:18:27 AM
Det är väl Omnibuslinjen om hört rätt.

Stämmer att det är Omnibuslinjen Habo-Hjo som ska ha 31xx.
Carlsteins nya ligger i serien 32xx.

virtual1

Citat från: Bussemil skrivet 14 januari 2020, 08:08:06 AM
Stämmer att det är Omnibuslinjen Habo-Hjo som ska ha 31xx.
Carlsteins nya ligger i serien 32xx.

Är detta radionummer, eller har man nåt samarbete mellan Carlsteins/Habo-Hjo som jag missat?

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 14 januari 2020, 08:19:26 AM
Är detta radionummer, eller har man nåt samarbete mellan Carlsteins/Habo-Hjo som jag missat?

JLT bestämmer:
"Alla Fordon ska utöver sitt registreringsnummer ha ett unikt ID-nummer som bestäms av Beställaren. ID-numret består av fyra siffror där de två första är Trafikföretagets entreprenörsnummer."

Ingen får ha mer än 100 fordon...

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 14 januari 2020, 10:02:08 AM
JLT bestämmer:
"Alla Fordon ska utöver sitt registreringsnummer ha ett unikt ID-nummer som bestäms av Beställaren. ID-numret består av fyra siffror där de två första är Trafikföretagets entreprenörsnummer."

Ingen får ha mer än 100 fordon...

Så 14xx och 15xx hos Keolis är vadå isf om inget bolag får ha mer än 100 fordon????

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 14 januari 2020, 10:04:05 AM
Så 14xx och 15xx hos Keolis är vadå isf om inget bolag får ha mer än 100 fordon????

Det gick bra med 60xx-vagnar också ett tag.
Min hänvisning gäller kommande avtal. Inget hindrar förstås att Beställaren tilldelar två eller fler nummerserier till samma bolag.