Normalgolvsbussar i Sverige

Startat av pnott, 28 oktober 2019, 19:51:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pnott

I en annan tråd diskuteras normalgolvsbussar hos SL.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73416.msg513900/topicseen.html
Men hur ser det t runt om i vårt avlånga land? Tillåts normalgolvsbussar vid nya kontrakt hos några trafikhuvudmän? Finns det rent av krav på normalgolvsbussar i delar av landet? Var finns de kvar i äldre kontrakt?

Fredde

Citat från: pnott skrivet 28 oktober 2019, 19:51:15 PM
I en annan tråd diskuteras normalgolvsbussar hos SL.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73416.msg513900/topicseen.html
Men hur ser det t runt om i vårt avlånga land? Tillåts normalgolvsbussar vid nya kontrakt hos några trafikhuvudmän? Finns det rent av krav på normalgolvsbussar i delar av landet? Var finns de kvar i äldre kontrakt?

Kalmar län och Kronobergs län har normalgolvade bussar.
SL-trafiken är väl ett av få områden som inte har en enda....?

S Svensson

Linje 330 och linje 300 Kinna-Göteborg har använt bussar av normaltyp ,även om det kom lite nya lågnivå. Men det kan fortfarande gå normalbyge.
Borås-Göteborg har linje 100,101,102,120 och eventuellt ytterligare fordon. Dessa är av normaltyp. I princip skall det finnas lift.
Trollhättan-Skövde-eventuellt Karlsborg kör med normalbygge linje 1. Om någon tur fortsätter efter Skövde vet jag inte. Dalsland bör vara lämpligt resmål om man vill åka riktig buss. Linje 700,730 och 775 samt några linje till kör med Volvo 9700. Det gör också sjukresebussarna i regel.

Tänk på att fjädringen i lågnivåbussar i regel är betydligt sämre. I BD län vill jag minnas att det blev återinförande av normalbussar pga att de går bättre på vägen i halka.
Bohusläns expresser körs av Säfflebyggen av normaltyp.
Fortfarande körs det skolbussar i bla Halland med normalbussar.

Lulebussen

Här i Norrbotten är det förutom stadstrafik väldigt få linjer som har lågentrékrav.

Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2019, 20:54:32 PM
I BD län vill jag minnas att det blev återinförande av normalbussar pga att de går bättre på vägen i halka.

När Länstrafiken upphandlade linjerna mellan Piteå, Älvsbyn och Luleå (2012 tror jag det var) så hade man lågentrékrav (godsbussarna undantagna). Volvo 8900 köptes in men både chaufförer och passagerare klagade på ljudnivån och att de var obekväma så Länstrafiken släppte kravet och tio Volvo 9700H köptes in.

Jan

På vissa sträckor i landet kommer normalgolv komma tillbaka, då med lift. Det är väl inte otänkbart att även Skåne kommer få detta i framtiden. Anledningen är densamma som i Norrbotten, att komforten på vissa linjer inte håller med låggolv/entré.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2019, 20:54:32 PM

Borås-Göteborg har linje 100,101,102,120 och eventuellt ytterligare fordon. Dessa är av normaltyp.
Linje 100 skall ha dubbeldäckare. Det är extremt ovanligt att det används "normalbuss" på den linjen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussfoton (Dévanio)

Skaraborgs expresslinje 1 express mellan Trollhättan och Skövde kör med normalgolvade bussar. Men i somras åkte jag en lågentré buss på hela linjen, inte jätte bekvämt.

Gano

Citat från: Jan skrivet 28 oktober 2019, 21:47:02 PM
På vissa sträckor i landet kommer normalgolv komma tillbaka, då med lift. Det är väl inte otänkbart att även Skåne kommer få detta i framtiden. Anledningen är densamma som i Norrbotten, att komforten på vissa linjer inte håller med låggolv/entré.

Skåne lär inte få särskilt många normalgolvsbussar till. På varje linje där det förekommer idag vill Skånetrafiken istället putta in dubbeldäckare, så den epoken här är nog på utgång.
Kan tilläggas att det enbart körs med normalgolv på SkåneExpressen 3, 4, 5 och 8 idag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2019, 20:25:14 PM
Kalmar län och Kronobergs län har normalgolvade bussar.
SL-trafiken är väl ett av få områden som inte har en enda....?

Lokaltrafiken på Gotland, sista normalgolvade bussen försvann 2009, därefter enbart låggolv/lågentré

pnott

Tack för svar!

Fyller själv i med Västmanland, där Svealandstrafiken har 8 Scania LK310 från 2008. Efter det så är det enbart lågentré / låggolv som har köpts in. Svealandstrafiken tar också in en del underentreprenörer som kan köra med normalgolvsbussar, t ex på förstärkningsturer på linje 569.

Västmanland är ju lite speciellt på så sätt att trafiken inte är upphandlad, så det är inte avtalskrav som styr på samma sätt som i större delen av landet.

Ulf Berlin

Hur är det i Värmland numera?/Ulf

Bussfanatikern

#11
Hos två av Sörmlandstrafikens entreprenörer finns det också sådana bussar på vissa linjer och dessa marknadsförs då som "komfortbussar".

Carl Eric

I UL-trafiken finns det gott om normalgolvade bussar! Både inom Nobinas kontrakt och på kontrakten med Sambus.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Citat från: pnott skrivet 29 oktober 2019, 19:48:30 PM
Tack för svar!

Fyller själv i med Västmanland, där Svealandstrafiken har 8 Scania LK310 från 2008. Efter det så är det enbart lågentré / låggolv som har köpts in. Svealandstrafiken tar också in en del underentreprenörer som kan köra med normalgolvsbussar, t ex på förstärkningsturer på linje 569.

Västmanland är ju lite speciellt på så sätt att trafiken inte är upphandlad, så det är inte avtalskrav som styr på samma sätt som i större delen av landet.

Östervåla när det tillhörde Västmanland; var det upphandlat eller tog man in Swebus som underentreprenör?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

#14
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan.
Men om jag kommer i håg rätt så övertog Swebus ett antal bussar och körde från Östervåla till Uppsala. Jag har fått för mig att detta upphandlades av länshuvudman i Uppsala. Vad gäller Västmanland så blev väl två bussar överförda till länshuvudman i Västmanland.
Alltså när Swebus tog över trafik till Uppsala så körde någon annan inom Västmanland. Företaget i Östervåla tror jag hade 8 fordon.

Får jag be någon titta efter i äldre handlingar om fordonen.

SJ/Swebus inv nr var 1949-1952 och bussar som VL tog över var
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?omni=&OwnerName=&page=2&stype=&PicValue=&svalue=%C3%B6sterv%C3%A5la&id=&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false

Jag antar att det var dessa bussar Micke undrade över. Östervåla Omnibusförening upa togs över av VL (VLA) och SJ.