Stomlinjer eller inte i Stockholms län!

Startat av at1981, 14 maj 2008, 09:03:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


**
Jag har funderat kring det här med stomlinjer. Är det något som verkligen underlättar passagerarens vardag att en buss mellan A och B går med god turtäthet med en blå buss istället för att den är röd? Jag tänker på 474 som jag är "stamkund" på nu för tiden, det är ju en väldig blandning mellan röda och blåa bussar. Undrar om passageraren ens bryr sig vilken färg bussen har, när det ändå blandas färger mellan blått och rött.

I söndags t.ex. när jag åkte till Slussen med 474 kl. 16:57 från Hemmesta vsk (steg på i Hemmesta C), då var det stående i bussen hela vägen in till Slussen bara för att 440 och 462 bara gick till Kolvik. Alternativt införa parentesturer på 440 att fortsätta in till Slussen på söndagar motsvarande de tider på 440 som går till Slussen på söndagar i sommartidtabellen.
(Passagerare vid Charlottendal mot Slussen fick vänta 15 minuter på nästa buss)

Vad tror ni (när det gäller Nacka/Värmdö)? --- Går det åt fler eller färre bussar totalt sätt om man skulle slopa linje 471 och 474 och låta lokallinjerna inom resp. kommun fortsätta in till Slussen? (Människor säger ju att 474 är en jättebra buss för den går så ofta, nu tror inte jag det har något att göra med varken linjenumret eller att det ska va blå bussar utan turtätheten som lika väl kan uppfyllas av flera andra linjer gemensamt och det ska inte va så svårt för passageraren att veta att den och den linjen går dit från det hållplatsläget oavsett om det rör sig om ett enda linjenummer eller flera.)


**
Om vi tänker oss Stockholms innerstad då, undrar om kunden skulle bry sig om bussen heter 3 eller 48 alt. 4 eller 54. Oavsett om den heter 3 eller 48 så kan den ju fortfarande trafikeras av ledade låggolvsvagnar med samma turtäthet. Sedan funderar jag på varför det t.ex. heter 3 och inte 73, då man i det tresiffriga linjesystemet har valt att samla stomlinjerna i x7x-systemet, som annars kunde tillämpas hela länet igenom. (I Södertälje finns det ju ockå 77x-linjer som inte är stomlinjer, som avviker från "stomlinjemönstret" så att säga.)


**
I Roslagen kan man ju gått i åtminstone rusningstrafik året igenom köra lokallinjer till/från Stockholm. Passagerare som åkt i Roslagen som jag pratat med tyckte det var bättre för att åka från A till B utan att behöva byte i t.ex. Norrtälje. Och där i Roslagen tror inte jag folk heller brydde sig så mycket att döpa om 640 till 676 då det ändå uppfyllde exakt samma funktion. 


***
Vad tycker ni förare och övriga passagerare om stomlinjernas vara eller icke vara?

Förare: Om man slopar stomlinjesystemet. Tror ni att det ökar möjligheten till mer varierad körning förutsatt att alla bussar ska va röda också?

Tror ni passagerarna skulle reagera negativt om t.ex. 676 blev 640 igen och åter trafikerades med röda bussar med oförändrar turtäthet? ... eller att 474 lades ned och ersattes av 435 - 440 med ofärndrad turtäthet det med mellan Hemmesta och Slussen och omvänt?


MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

En stor sak man skulle kunna vinna på med röda långfärdsutrustade bussar på 676 vore att man kan köra fler lokala linjer vid sidan av E18 än idag (t.ex 625, 655 osv) istället för som idag tomköra med en massa blåingar. Jag läste nånstans att 40% av all sträcka som blåbussarna körs på E18 är rena tomkörningar, dvs "Ej i trafik". Vore det inte bättre med lite utökad glesbygdsservice i byar längs gamla E18 som t.ex. Angarn, Brottby, Stångberga, Rö och Finsta istället för alla tomkörningar?

Även mellan Norrtälje och Rimbo tomkörs det åt båda hållen regelbundna tider då det inte går linjer i tidtabellerna. Varför inte bara låta en av dessa tomkörningar bli "korta" 647:or?

Andy

Jag tror att den stora vinsten med blåbussen 474 är enkelheten i systemet. Tidigare behövde passagerarna hålla koll på en massa linjer för att veta vilka bussar som skulle ta dem till Östra Ekedal, Gustavsberg, Ösbydalen, Kolvik, etc. 438 gick via Gustavsberg, men inte 438D, t.ex. Man ville antagligen renodla linjevarianterna så att 435-440 alltid gick samma väg (men inte alltid hela vägen). Den långa sträcka där de olika linjerna är egala för passagerarna kan lika gärna trafikeras som en enda linje om de flesta passagerare ändå tillkommer under denna sträcka.

Däremot är det enligt mig bara larvigt att ha blå bussar på stomlinjerna. Det låser fast bussar i alldeles för enformiga och icke-flexibla omlopp. Dessa bussar slits också mycket mer än de röda för att de måste rulla hela tiden.

Yujin Zhang

CitatJag tror att den stora vinsten med blåbussen 474 är enkelheten i systemet. Tidigare behövde passagerarna hålla koll på en massa linjer för att veta vilka bussar som skulle ta dem till Östra Ekedal, Gustavsberg, Ösbydalen, Kolvik, etc. 438 gick via Gustavsberg, men inte 438D, t.ex. Man ville antagligen renodla linjevarianterna så att 435-440 alltid gick samma väg (men inte alltid hela vägen). Den långa sträcka där de olika linjerna är egala för passagerarna kan lika gärna trafikeras som en enda linje om de flesta passagerare ändå tillkommer under denna sträcka.

Det var ungefär samma tanke jag fick från blåbuss-/stomlinjesystemet, enkelheten alltså. Men tyvärr blev denna teori mer eller mindre dementerad när SL införde linje 176. Linjen i frågan kör alltså samma väg som 177 mellan Mörby och Tappström sen vänder ca 50% av turerna vid Ekerö centrum medan andra halvan fortsätter till Stenhamra. De turer som vänder i Ekerö centrum har anslutning till 317/318 för vidare färd till Svanhagen och Stenhamra.

Enkelheten ja juste...enkelheten i detta fall skulle vara lägga ner 176 helt och hållet och låta 177 ha kvartstrafik till Ekerö centrum (och varannan fortsätter till Skärvik), sen förlänga 336 till Solna ev Mörby, då antal resenärer som åker hela vägen (via Brommaplan) från Danderyd/Mörby till Svanhagen och Stenhamra är ändå ganska låg.

Ersa

Citat från: Andy skrivet 14 maj 2008, 21:52:21 PM
Däremot är det enligt mig bara larvigt att ha blå bussar på stomlinjerna. Det låser fast bussar i alldeles för enformiga och icke-flexibla omlopp. Dessa bussar slits också mycket mer än de röda för att de måste rulla hela tiden.

Då verkar svaren enkla

Stombussar på SL-landsbygden: Ja
Särskilda linjenummer, t.ex x7x: Ja
Högre standarutrustning i de bussar som går på dessa linjer: Självklart
Blå färg på dem: NEJ
Merutnyttja dem på andra linjer när det går: Självklart

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2008, 04:54:30 AM
Då verkar svaren enkla

Stombussar på SL-landsbygden: Ja
Särskilda linjenummer, t.ex x7x: Ja
Högre standarutrustning i de bussar som går på dessa linjer: Självklart
Blå färg på dem: NEJ
Merutnyttja dem på andra linjer när det går: Självklart

Jag håller med dig men om man ska komma ifrån att bussarna låses på vissa linjer/omlopp så bör dom väl ha samma utrustningsnivå? Annars kan ju inte dagens röda bussar med lägre nivå sättas in på stomlinje då de resande förväntar sig en högre standard. Utanför city vill man nog ha en bättre nivå på bussarna men i stan så vill man nog bara komma från A till B på kortast tid.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatUtanför city vill man nog ha en bättre nivå på bussarna

Jo det vill man. Brukar klagas hej vilt när man inte har gardiner en solig dag på SL-linje 434 ;D


Cero

Citat från: Walter skrivet 15 maj 2008, 07:27:40 AM
Jag håller med dig men om man ska komma ifrån att bussarna låses på vissa linjer/omlopp så bör dom väl ha samma utrustningsnivå? Annars kan ju inte dagens röda bussar med lägre nivå sättas in på stomlinje då de resande förväntar sig en högre standard. Utanför city vill man nog ha en bättre nivå på bussarna men i stan så vill man nog bara komma från A till B på kortast tid.

Hur man än vänder sig har man ju den berömda ändalykten bak, men man kan tänka sig att tänka i lite andra banor. Något som SL iofs ofta har svårt för. Till att börja med kan man fundera över om blå bussar ska vara knutna till ett visst trafikområde eller om de ska tillhöra ett eget. Fördelen med att ha dem i ett eget område är att det lättare går att skapa den vagnreserv som behövs genom att flottan av blå bussar vid ett givet garage blir större. Exempelvis skulle alla innerstadens blå bussar kunna bo i samma garage och linjerna på södra sidan, 172, 173, 872, 873, likaså. På norra sidan skulle alla blå linjer kunna bo exempelvis i Råsta. Visst, i vissa fall får man lite längre framkörningstider, men detta och eventuella andra konsekvenser måste ju ställas emot kravet att få bussar med rätt färg och utrustningsnivå på alla stomlinjeavgångar. Detta kan ju också innebära både för- och nackdelar för personalen då man kanske blir hänvisad till att köra bara blå linjer, något som vissa säkert tycker är positivt, andra negativt.

Alternativet är att göra som idag och då kör man med mindre budget (kanske), större sårbarhet och risk för att det "blå" konceptet blir urvattnat. Man måste också fundera på vad som är viktigast, färgen eller utrustningsnivån. Är det exempelvis bättre att ersätta en lite komfortablare ordinarie blå Omnilink på 173:an med en hyfsat komfortabel röd Omnilink eller CN113 eller är det bättre att låna en blå okomfortabel Omnicity från Hornsberg? Utan att veta gissar jag på att SL i sina avtal förordar alternativ 2 medan resenärerna hellre tar alternativ 1.

homer

Blåa bussar är ekomoniskt vansinne, ja, men med fallet 474 är de en fördel att den är en tydlig linje till Gustavsberg, problemet är att 436-440 bara gå till kolvik, alla dessa turer borde gå hela vägen till Slussen, utom möjligen efter kl 8 på kvällarna då de är begränsat med folk, även från gustavsberg, även att 428-430 inte går direkt till Slussen gör att väldigt många på Ingarö ställer bilen vid Värmdö marknad / charlottendal, och på så sätt fyller på 474 ordenligt,

Karsten

Det fanns en idé om att köra en av Ingarölinjerna direkt till stan(429 i timmestrafik) och de andra två(428 och 430, vardera i 120-mintrafik) till Gustavsberg. Samtrafik åt alla håll i Brunn 1 gång i timmen, det tror jag skulle kunna öka det kollektiva resandet på Ingarö både lokalt och pendling till Stockholm. Det skulle även utplåna gatloppet över vägen vid Värmdö marknad och minska trycket på 474.

homer

ja de skulle vara en bra ide,

en annan ide som iof skulle kosta mer pengar är att låta de tre linjerna gå med 20 minuters trafik till och från Slussen, dvs 1 linje har en avgång i timmen, sen skulle man kunna ha en ny linje som går mellan Gustavsberg och fågelvik (vallbovägen) med byte i brunn de skulle göra att de också skulle bli attraktivare att åka från eknäsvägen.

tyvärr tror jag inte att Sl skulle se detta som ekonomiskt försvarbart men de beror ju på att dem satsar på att alltid ha överfulla ledbussar, istället för 12 meters lågentre bussar, som skulle passa bra.

från Gustavsberg låter man 425 och 425x gå med halvtimmes trafik i båda hållen för att ha bussar på lagnövägen

at1981

Hej!

*
Att blå bussar enbart skall rulla på stomlinjer, det är ju ett minneblott med tanke på att det i tidtabellen t.ex. för linje 658 indirekt framgår att den och den turen körs med blåvagn då den ska fortsätta som 676 in till Stockholm och så vitt jag vet är ju t.ex. linje 658 ingen stomlinje med x7x-nummer.

http://sl.se/ficktid/vinter/v658_C.pdf


*
Som en skribent tidigare skrev ang. 176 och 177 så är 176 en märklig stomlinje då linje 176 står i minoritetsbetydelse gentemot Färingsölinjerna 317 och 318. De turer på 176 som går till Ekerö C kör ju exakt samma sträcka som 177 och så skall man byta till 317 och 318 i Ekerö C. Om kortturerna till Ekerö C på 176 hette 177 hade det varit fullt rimligt, men inte nu när huvudsträckan för 176 är till Solbacka.

Om man körde 176 till Solbacka och fann en lämplig bytespunkt t.ex. Svanhagen eller Solbacka hade det varit mer logiskt, att då låta 317 och 318 utgå därifrån till sina resp. slutdestinationer längre ut på Färingsö. (Solbacka alt. Svanhagen är för mig jämförbart med Kolvik på Värmdö och Ekerö C jämförbart med Gustavsbergs C --- Hade Ekerömönstret tillämpats på Värmdö hade t.ex. 474 bara gått vissa turer till Gustavsbergs C där man bytte till 435 - 440 för vidare färd ut mot Värmdö.)


MVH Alexander T !!

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Yujin Zhang

CitatAtt blå bussar enbart skall rulla på stomlinjer, det är ju ett minneblott med tanke på att det i tidtabellen t.ex. för linje 658 indirekt framgår att den och den turen körs med blåvagn då den ska fortsätta som 676 in till Stockholm och så vitt jag vet är ju t.ex. linje 658 ingen stomlinje med x7x-nummer.

Har jag förstått rätt så säger avtalet för Norrtälje stadstrafik att man får låta "vadsomhelst" rulla (dvs allt från minibussar till blåa B9S). Ändra mig om jag har fel.
Detta bevisar att SL är villig att göra undantag och det betyder också att chansen finns i framtiden för flera sådan, kan bl.a. tänka mig att de turer på Värmdölinjer med not a sent på nätterna kommer vara en 474 som fortsätter efter Hemmesta om resenärer finns.

Modellen med Gustavsberg är verkligen bra jämfört där; tänk hur krånligt det skulle vara om halva 474 slutade i Gustavsberg och man var tvungen att byta till 436-440 (ev 433/434).

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 21:59:42 PM
Norrtälje stadstrafik körs ju av in o utgående bussar till stor del, att inte göra undantag där skulle enbart innebära en högre kostnad för SL

Jo, så man börjar misstänka om SL kommer göra samma sak till de ingående Värmdölinjerna på nätterna. Att skriva not A med dagens text (sommartabellen alltså) gör mig misstänksam...

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 22:06:35 PM
Varför det?

Det finns väl inga tomningar från Slussen nattetid med blåbussar?

Nu tänkte jag främst på de sista turerna som börjar i Kolvik som sen tommar tillbaka till Mölnvik (vore dumt om det är Björknäs, men man vet aldrig) från Saltarö, Siggesta osv (har inte kollat i tidtabellen).
Istället för en vagn att tomma från Mölnvik (/Björknäs) så kan man låta den 474 fortsätta vidare till Saltarö, Siggesta eller var den nu ska till och sen låta den vagnen tomma till garaget. På det sättet har man bara en tomkörning istället för två.

(När vi ändå är inne på omloppsplaneringen av Nacka/Värmdö så kan jag väl hälsa att dagens nattjänster är inte så lysande som vissa kanske tror de är.)