Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: at1981 skrivet 14 maj 2008, 09:03:50 AM

Titel: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: at1981 skrivet 14 maj 2008, 09:03:50 AM
Hej!


**
Jag har funderat kring det här med stomlinjer. Är det något som verkligen underlättar passagerarens vardag att en buss mellan A och B går med god turtäthet med en blå buss istället för att den är röd? Jag tänker på 474 som jag är "stamkund" på nu för tiden, det är ju en väldig blandning mellan röda och blåa bussar. Undrar om passageraren ens bryr sig vilken färg bussen har, när det ändå blandas färger mellan blått och rött.

I söndags t.ex. när jag åkte till Slussen med 474 kl. 16:57 från Hemmesta vsk (steg på i Hemmesta C), då var det stående i bussen hela vägen in till Slussen bara för att 440 och 462 bara gick till Kolvik. Alternativt införa parentesturer på 440 att fortsätta in till Slussen på söndagar motsvarande de tider på 440 som går till Slussen på söndagar i sommartidtabellen.
(Passagerare vid Charlottendal mot Slussen fick vänta 15 minuter på nästa buss)

Vad tror ni (när det gäller Nacka/Värmdö)? --- Går det åt fler eller färre bussar totalt sätt om man skulle slopa linje 471 och 474 och låta lokallinjerna inom resp. kommun fortsätta in till Slussen? (Människor säger ju att 474 är en jättebra buss för den går så ofta, nu tror inte jag det har något att göra med varken linjenumret eller att det ska va blå bussar utan turtätheten som lika väl kan uppfyllas av flera andra linjer gemensamt och det ska inte va så svårt för passageraren att veta att den och den linjen går dit från det hållplatsläget oavsett om det rör sig om ett enda linjenummer eller flera.)


**
Om vi tänker oss Stockholms innerstad då, undrar om kunden skulle bry sig om bussen heter 3 eller 48 alt. 4 eller 54. Oavsett om den heter 3 eller 48 så kan den ju fortfarande trafikeras av ledade låggolvsvagnar med samma turtäthet. Sedan funderar jag på varför det t.ex. heter 3 och inte 73, då man i det tresiffriga linjesystemet har valt att samla stomlinjerna i x7x-systemet, som annars kunde tillämpas hela länet igenom. (I Södertälje finns det ju ockå 77x-linjer som inte är stomlinjer, som avviker från "stomlinjemönstret" så att säga.)


**
I Roslagen kan man ju gått i åtminstone rusningstrafik året igenom köra lokallinjer till/från Stockholm. Passagerare som åkt i Roslagen som jag pratat med tyckte det var bättre för att åka från A till B utan att behöva byte i t.ex. Norrtälje. Och där i Roslagen tror inte jag folk heller brydde sig så mycket att döpa om 640 till 676 då det ändå uppfyllde exakt samma funktion. 


***
Vad tycker ni förare och övriga passagerare om stomlinjernas vara eller icke vara?

Förare: Om man slopar stomlinjesystemet. Tror ni att det ökar möjligheten till mer varierad körning förutsatt att alla bussar ska va röda också?

Tror ni passagerarna skulle reagera negativt om t.ex. 676 blev 640 igen och åter trafikerades med röda bussar med oförändrar turtäthet? ... eller att 474 lades ned och ersattes av 435 - 440 med ofärndrad turtäthet det med mellan Hemmesta och Slussen och omvänt?


MVH Alexander T !!
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2008, 11:21:07 AM
En stor sak man skulle kunna vinna på med röda långfärdsutrustade bussar på 676 vore att man kan köra fler lokala linjer vid sidan av E18 än idag (t.ex 625, 655 osv) istället för som idag tomköra med en massa blåingar. Jag läste nånstans att 40% av all sträcka som blåbussarna körs på E18 är rena tomkörningar, dvs "Ej i trafik". Vore det inte bättre med lite utökad glesbygdsservice i byar längs gamla E18 som t.ex. Angarn, Brottby, Stångberga, Rö och Finsta istället för alla tomkörningar?

Även mellan Norrtälje och Rimbo tomkörs det åt båda hållen regelbundna tider då det inte går linjer i tidtabellerna. Varför inte bara låta en av dessa tomkörningar bli "korta" 647:or?
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Andy skrivet 14 maj 2008, 21:52:21 PM
Jag tror att den stora vinsten med blåbussen 474 är enkelheten i systemet. Tidigare behövde passagerarna hålla koll på en massa linjer för att veta vilka bussar som skulle ta dem till Östra Ekedal, Gustavsberg, Ösbydalen, Kolvik, etc. 438 gick via Gustavsberg, men inte 438D, t.ex. Man ville antagligen renodla linjevarianterna så att 435-440 alltid gick samma väg (men inte alltid hela vägen). Den långa sträcka där de olika linjerna är egala för passagerarna kan lika gärna trafikeras som en enda linje om de flesta passagerare ändå tillkommer under denna sträcka.

Däremot är det enligt mig bara larvigt att ha blå bussar på stomlinjerna. Det låser fast bussar i alldeles för enformiga och icke-flexibla omlopp. Dessa bussar slits också mycket mer än de röda för att de måste rulla hela tiden.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 14 maj 2008, 21:59:46 PM
CitatJag tror att den stora vinsten med blåbussen 474 är enkelheten i systemet. Tidigare behövde passagerarna hålla koll på en massa linjer för att veta vilka bussar som skulle ta dem till Östra Ekedal, Gustavsberg, Ösbydalen, Kolvik, etc. 438 gick via Gustavsberg, men inte 438D, t.ex. Man ville antagligen renodla linjevarianterna så att 435-440 alltid gick samma väg (men inte alltid hela vägen). Den långa sträcka där de olika linjerna är egala för passagerarna kan lika gärna trafikeras som en enda linje om de flesta passagerare ändå tillkommer under denna sträcka.

Det var ungefär samma tanke jag fick från blåbuss-/stomlinjesystemet, enkelheten alltså. Men tyvärr blev denna teori mer eller mindre dementerad när SL införde linje 176. Linjen i frågan kör alltså samma väg som 177 mellan Mörby och Tappström sen vänder ca 50% av turerna vid Ekerö centrum medan andra halvan fortsätter till Stenhamra. De turer som vänder i Ekerö centrum har anslutning till 317/318 för vidare färd till Svanhagen och Stenhamra.

Enkelheten ja juste...enkelheten i detta fall skulle vara lägga ner 176 helt och hållet och låta 177 ha kvartstrafik till Ekerö centrum (och varannan fortsätter till Skärvik), sen förlänga 336 till Solna ev Mörby, då antal resenärer som åker hela vägen (via Brommaplan) från Danderyd/Mörby till Svanhagen och Stenhamra är ändå ganska låg.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Ersa skrivet 15 maj 2008, 04:54:30 AM
Citat från: Andy skrivet 14 maj 2008, 21:52:21 PM
Däremot är det enligt mig bara larvigt att ha blå bussar på stomlinjerna. Det låser fast bussar i alldeles för enformiga och icke-flexibla omlopp. Dessa bussar slits också mycket mer än de röda för att de måste rulla hela tiden.

Då verkar svaren enkla

Stombussar på SL-landsbygden: Ja
Särskilda linjenummer, t.ex x7x: Ja
Högre standarutrustning i de bussar som går på dessa linjer: Självklart
Blå färg på dem: NEJ
Merutnyttja dem på andra linjer när det går: Självklart
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Walter skrivet 15 maj 2008, 07:27:40 AM
Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2008, 04:54:30 AM
Då verkar svaren enkla

Stombussar på SL-landsbygden: Ja
Särskilda linjenummer, t.ex x7x: Ja
Högre standarutrustning i de bussar som går på dessa linjer: Självklart
Blå färg på dem: NEJ
Merutnyttja dem på andra linjer när det går: Självklart

Jag håller med dig men om man ska komma ifrån att bussarna låses på vissa linjer/omlopp så bör dom väl ha samma utrustningsnivå? Annars kan ju inte dagens röda bussar med lägre nivå sättas in på stomlinje då de resande förväntar sig en högre standard. Utanför city vill man nog ha en bättre nivå på bussarna men i stan så vill man nog bara komma från A till B på kortast tid.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Fredde skrivet 15 maj 2008, 11:12:46 AM
CitatUtanför city vill man nog ha en bättre nivå på bussarna

Jo det vill man. Brukar klagas hej vilt när man inte har gardiner en solig dag på SL-linje 434 ;D

Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Cero skrivet 15 maj 2008, 12:07:39 PM
Citat från: Walter skrivet 15 maj 2008, 07:27:40 AM
Jag håller med dig men om man ska komma ifrån att bussarna låses på vissa linjer/omlopp så bör dom väl ha samma utrustningsnivå? Annars kan ju inte dagens röda bussar med lägre nivå sättas in på stomlinje då de resande förväntar sig en högre standard. Utanför city vill man nog ha en bättre nivå på bussarna men i stan så vill man nog bara komma från A till B på kortast tid.

Hur man än vänder sig har man ju den berömda ändalykten bak, men man kan tänka sig att tänka i lite andra banor. Något som SL iofs ofta har svårt för. Till att börja med kan man fundera över om blå bussar ska vara knutna till ett visst trafikområde eller om de ska tillhöra ett eget. Fördelen med att ha dem i ett eget område är att det lättare går att skapa den vagnreserv som behövs genom att flottan av blå bussar vid ett givet garage blir större. Exempelvis skulle alla innerstadens blå bussar kunna bo i samma garage och linjerna på södra sidan, 172, 173, 872, 873, likaså. På norra sidan skulle alla blå linjer kunna bo exempelvis i Råsta. Visst, i vissa fall får man lite längre framkörningstider, men detta och eventuella andra konsekvenser måste ju ställas emot kravet att få bussar med rätt färg och utrustningsnivå på alla stomlinjeavgångar. Detta kan ju också innebära både för- och nackdelar för personalen då man kanske blir hänvisad till att köra bara blå linjer, något som vissa säkert tycker är positivt, andra negativt.

Alternativet är att göra som idag och då kör man med mindre budget (kanske), större sårbarhet och risk för att det "blå" konceptet blir urvattnat. Man måste också fundera på vad som är viktigast, färgen eller utrustningsnivån. Är det exempelvis bättre att ersätta en lite komfortablare ordinarie blå Omnilink på 173:an med en hyfsat komfortabel röd Omnilink eller CN113 eller är det bättre att låna en blå okomfortabel Omnicity från Hornsberg? Utan att veta gissar jag på att SL i sina avtal förordar alternativ 2 medan resenärerna hellre tar alternativ 1.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: homer skrivet 15 maj 2008, 22:44:31 PM
Blåa bussar är ekomoniskt vansinne, ja, men med fallet 474 är de en fördel att den är en tydlig linje till Gustavsberg, problemet är att 436-440 bara gå till kolvik, alla dessa turer borde gå hela vägen till Slussen, utom möjligen efter kl 8 på kvällarna då de är begränsat med folk, även från gustavsberg, även att 428-430 inte går direkt till Slussen gör att väldigt många på Ingarö ställer bilen vid Värmdö marknad / charlottendal, och på så sätt fyller på 474 ordenligt,
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Karsten skrivet 15 maj 2008, 23:05:22 PM
Det fanns en idé om att köra en av Ingarölinjerna direkt till stan(429 i timmestrafik) och de andra två(428 och 430, vardera i 120-mintrafik) till Gustavsberg. Samtrafik åt alla håll i Brunn 1 gång i timmen, det tror jag skulle kunna öka det kollektiva resandet på Ingarö både lokalt och pendling till Stockholm. Det skulle även utplåna gatloppet över vägen vid Värmdö marknad och minska trycket på 474.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: homer skrivet 16 maj 2008, 12:19:26 PM
ja de skulle vara en bra ide,

en annan ide som iof skulle kosta mer pengar är att låta de tre linjerna gå med 20 minuters trafik till och från Slussen, dvs 1 linje har en avgång i timmen, sen skulle man kunna ha en ny linje som går mellan Gustavsberg och fågelvik (vallbovägen) med byte i brunn de skulle göra att de också skulle bli attraktivare att åka från eknäsvägen.

tyvärr tror jag inte att Sl skulle se detta som ekonomiskt försvarbart men de beror ju på att dem satsar på att alltid ha överfulla ledbussar, istället för 12 meters lågentre bussar, som skulle passa bra.

från Gustavsberg låter man 425 och 425x gå med halvtimmes trafik i båda hållen för att ha bussar på lagnövägen
Titel: Stomlinjesystemet i AB inte 100% systematiskt!
Skrivet av: at1981 skrivet 16 maj 2008, 21:27:02 PM
Hej!

*
Att blå bussar enbart skall rulla på stomlinjer, det är ju ett minneblott med tanke på att det i tidtabellen t.ex. för linje 658 indirekt framgår att den och den turen körs med blåvagn då den ska fortsätta som 676 in till Stockholm och så vitt jag vet är ju t.ex. linje 658 ingen stomlinje med x7x-nummer.

http://sl.se/ficktid/vinter/v658_C.pdf


*
Som en skribent tidigare skrev ang. 176 och 177 så är 176 en märklig stomlinje då linje 176 står i minoritetsbetydelse gentemot Färingsölinjerna 317 och 318. De turer på 176 som går till Ekerö C kör ju exakt samma sträcka som 177 och så skall man byta till 317 och 318 i Ekerö C. Om kortturerna till Ekerö C på 176 hette 177 hade det varit fullt rimligt, men inte nu när huvudsträckan för 176 är till Solbacka.

Om man körde 176 till Solbacka och fann en lämplig bytespunkt t.ex. Svanhagen eller Solbacka hade det varit mer logiskt, att då låta 317 och 318 utgå därifrån till sina resp. slutdestinationer längre ut på Färingsö. (Solbacka alt. Svanhagen är för mig jämförbart med Kolvik på Värmdö och Ekerö C jämförbart med Gustavsbergs C --- Hade Ekerömönstret tillämpats på Värmdö hade t.ex. 474 bara gått vissa turer till Gustavsbergs C där man bytte till 435 - 440 för vidare färd ut mot Värmdö.)


MVH Alexander T !!

Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 maj 2008, 21:36:34 PM
CitatAtt blå bussar enbart skall rulla på stomlinjer, det är ju ett minneblott med tanke på att det i tidtabellen t.ex. för linje 658 indirekt framgår att den och den turen körs med blåvagn då den ska fortsätta som 676 in till Stockholm och så vitt jag vet är ju t.ex. linje 658 ingen stomlinje med x7x-nummer.

Har jag förstått rätt så säger avtalet för Norrtälje stadstrafik att man får låta "vadsomhelst" rulla (dvs allt från minibussar till blåa B9S). Ändra mig om jag har fel.
Detta bevisar att SL är villig att göra undantag och det betyder också att chansen finns i framtiden för flera sådan, kan bl.a. tänka mig att de turer på Värmdölinjer med not a sent på nätterna kommer vara en 474 som fortsätter efter Hemmesta om resenärer finns.

Modellen med Gustavsberg är verkligen bra jämfört där; tänk hur krånligt det skulle vara om halva 474 slutade i Gustavsberg och man var tvungen att byta till 436-440 (ev 433/434).
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 maj 2008, 22:01:46 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 21:59:42 PM
Norrtälje stadstrafik körs ju av in o utgående bussar till stor del, att inte göra undantag där skulle enbart innebära en högre kostnad för SL

Jo, så man börjar misstänka om SL kommer göra samma sak till de ingående Värmdölinjerna på nätterna. Att skriva not A med dagens text (sommartabellen alltså) gör mig misstänksam...
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 maj 2008, 22:14:30 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 22:06:35 PM
Varför det?

Det finns väl inga tomningar från Slussen nattetid med blåbussar?

Nu tänkte jag främst på de sista turerna som börjar i Kolvik som sen tommar tillbaka till Mölnvik (vore dumt om det är Björknäs, men man vet aldrig) från Saltarö, Siggesta osv (har inte kollat i tidtabellen).
Istället för en vagn att tomma från Mölnvik (/Björknäs) så kan man låta den 474 fortsätta vidare till Saltarö, Siggesta eller var den nu ska till och sen låta den vagnen tomma till garaget. På det sättet har man bara en tomkörning istället för två.

(När vi ändå är inne på omloppsplaneringen av Nacka/Värmdö så kan jag väl hälsa att dagens nattjänster är inte så lysande som vissa kanske tror de är.)
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Karsten skrivet 16 maj 2008, 22:21:37 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 maj 2008, 22:14:30 PM


(När vi ändå är inne på omloppsplaneringen av Nacka/Värmdö så kan jag väl hälsa att dagens nattjänster är inte så lysande som vissa kanske tror de är.)

Du tänker på det jobbet jag hade sist, där två bussar som kommer i trafik till Slussen 02.10 tommar ut till Björknäs. Den ena har haft anslutning från 496 i Orminge, 496-bussen tommar till stan för att ta avgången 02.20 ut. Han blir sedan avlöst av en av de två som tommat ut från Slussen till Björknäs 02.10. Effektivt och miljömässigt helt galet, och det har inte med pissepauser att göra (snarare tvärtom).
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 maj 2008, 22:52:21 PM
CitatMed ett annat trafikavtal skulle man kanske kunna kört hela vägen från stan om pissepausregeln tillåter det, men nu säger ju trafikavtalet att det ska vara röd buss och inte blå som du säkert har förstått vid det här laget.

Det var det här jag försökte få fram med de sista svaren. Nämligen att möjligheten finns att låta blåvagnar fortsätta på de sista turerna på Värmdölinjerna från Kolvik vid nästa avtal om SL inser att det är billigare så.

Sitter du med hela gällande tjänstepaket för Nacka/Värmdö framme till hands och skriver allt det här så kan jag köpa snacket med pisspauser osv annars antar jag att det är rena spekulationer från din sida också.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:00:37 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 22:47:11 PM
Men något beror det ju på om du får en sådan lösning i Hastus, ej korresponderande fordonskrav är ju det vanligaste förutom pissepausregeln.
Kan man gissa att de två tommande bussarna är blå? isåfall är det ju inte mkt att göra åt saken.

Nej, de två som tommar ut är en röd led och en boggi. Den som tommar in är också en röd led. Alla tre är Björknäsjobb. Båda de två som tommar ut skulle mycket väl kunna ta 2.20-turen ut, allt funkar så som vändtid, pissepauser. Som grädde på moset måste en fjärde buss tomma in till stan för att köra 497:an 2.50.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:12:58 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 23:03:07 PM
Och det har någon lämnat en lapp till planeraren om?
Eller är det bara i fikarummet som man snackar om det hela?

Nej, det pratas nog inte om i fikarummet specifikt. Det är inte många förare som har ork/lust/kunskap att sätta sig in i planeringens hemliga värld, de flesta beklagar sig mest med ett skratt över att det är mycket tomkörningar.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:22:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 23:17:47 PM
Nähä!

Men varför inte skicka iväg en liten lapp om saken, om det är som du/vi tror kanske det går att ändra enkelt men att det av någon orsak förbisetts.

När jag tog över Tyresö 2003 hade vi en hel hop med konstiga tomkörningar, eftersom att jag hade kört själv såg jag det hela på ett annat sätt jmf med någon utan lokalkännedom och kanske tom utan förarbakgrund, men så fort man ser något dylikt som går att lösa effektivare och smidigare lämnar man en lapp till planeraren, eller går upp och snackar direkt med honom/henne, det finns väl en dag/veckan då planeraren är ute på området?

Visst har du så rätt! Tyvärr så sammanfaller inte min busstjänstgöring med kontorsfolket så ofta. Kontorsfolket säger jag för att det inte framgår vem som sitter var eller gör vad på ett tydligt sätt. Jag har faktiskt ingen aning om var de som planerar N/V är placerade eller om de har "besökstid", vad som händer på övervåningen har vi förare väldigt liten insikt i.
Titel: SV: Stomlinjer eller inte i Stockholms län!
Skrivet av: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:35:43 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 23:30:26 PM
Jasså?

Jag trodde det var allmänt känt vilka dagar och tider som gällde? eller har denna information stannat hos dina företrädare? Kommunal??

I tyresö var det väldigt vanligt att förare kom upp och snackade om ditt o datt och man snabbade ofta upp viktiga ting.


Nu är ju inte jag medlem i Kommunal, men det är nog som du säger. Jag skulle gärna springa in till planerarna och diskutera olika lösningar, men det är svårt eftersom vi inte vet vilka de är eller när de är här (var?).