Förändringar i Norrort - tryckfel i tidtabellen, nya Arningeterminalen mm.

Startat av igel, 28 oktober 2021, 15:58:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel


igel

intressant att man har fyra varianter på 670 från Vaxholm.
                                                           Mellan 06:00 och 09:30
670 Stockholm via Arninge RC                    8 avgångar
670X Stockholm                                          5 avgångar
670 Danderyds sjukhus via Arninge RC      9 avgångar
670X Danderyds sjukhus                            9 avgångar
                                                                  från Vaxholm


Ersa

Det är väl bara två olika linjevarianter, samt att bägge har välbehövliga förstärkningsavgångar till Danderyds sjukhus under rusningstrafik, som därefter tomkör därifrån.

buskörare

Skillnaden är väl att båda linjevarianterna har turer som trafikerar resp inte trafikerar Arninge. Tror tidsvinsten är minimal dock, det är på påfarten det brukar ta tid.

Jimmy

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 november 2021, 17:41:54 PM
Hoppas innerligt att vinterns tidtabeller snart publiceras.../Ulf

Dom är här nu (nästan alla)!
Sedan i går kväll 22 november.

Jimmy

igel

Ny design (A4?), även fast den gamla fåniga formatet inte var så mycket att hurra över. Verkar som om man har tagit bort möjligheten att redovisa tidtabellen avkortat, ex och så vidare på samma minuttal. Blir ju lite fånigt när tidtabellen för 4an kräver 22 A4sidor. (Tänk om designern hade satt sig in i hur en tidtabell används och varför den ser ut på ett visst sätt).

Intressant att alla linjer går till Söderhamnsplan, men avgår Från Västerhamnsplan. Det verkar vara en spännande lösning, undrar hur man har tänkt.
  (I dag medans avspärrningarna är uppe så vänder bussarna på färjplan. Det vill säga att de trafikerar de ordinarie hållplatserna till och med Västerhamnsplan mot Vaxholm och från Vaxholm trafikerar de en tillfällig hållplats på färjplan [benämnd Västerhamnsplan] därefter de ordinarie hållplatserna f.o.m. Vaxholms Kyrka. Rindöbussen går inte alls över med färjan).
  Så frågan är om det är den gamla Shell-tomten som kommer att benämnas Söderhamnsplan, och hållplatsen endast kommer att nyttjas för avstigning och bussuppställning. Medans påstigning får ske från de ordinarie hållplatsen Västerhamnsplan. Eller har man tänkt att påstigning också ska ske från Shell-tomten, och samtidigt lägga ner hållplatsen Västerhamnsplan, och då benämna Shell-tomten Västerhamnsplan i riktning mot stan och Söderhamnsplan i riktning mot Vaxholm. Det skulle vara upplagt för att förvirra.

670 Inga avgångar är indragna i riktning mot Stockholm under skolan lovdagar, däremot utåt. Så det betyder en rejäl ökning av antalet turer i morgonrusningen under jullovet.

681 Återgår inte till att vara lokallinje. Det skulle man inte häller tro om man ser gropen vid den föredetta hållplatsen Norrbergsskolan. Entreprenören har satt upp en skyllt på ett byggstaket att arbetet beräknas vara klart våren 2022.
  Men på Vaxholms kommuns hemsida står följande "Arbetet beräknas preliminärt vara klart i januari 2022. Då går bussen tillbaka till sin ordinarie sträckning och gatan öppnas för biltrafik igen." Så blir det en ny tidtabell för 681an i januari.
   
Inga kortturer som vände vid Bogesunds gård blev det häller av. 



     
 
 

buskörare

Din första tanke är rätt, avsläpp inne på uppställningsplatsen och första lastningsplats Västerhamnsplan.
Angående 681 så lade man ner alla permanenta förändringar pga förlusten av området och just detta har blivit försenat.

Ersa

Det blir en väldig variation mellan linjerna, huruvida det är avstigning/påstigning i Arninge station, beroende på om det är 639, 670, 676, samt nattlinjerna. Lätt besvärligt för passagerarna att hålla isär detta, då det (liksom för Roslags Näsby) inte följer nån logik för rött/blått.

Här anges att norrgående 639 inte har avstigning i Arninge. Men inget om någon sådan regel för 676.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nytidtabell/taby/

Här anges att norrgående 676 inte har avstigning i Arninge. Men inget om någon sådan regel för 639.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nytidtabell/norrtalje/

buskörare

Gällande 670 så bör det inte vara så förvirrande. 670 stannar, 670X gör det inte. Tar förgivet att X kommer stå med på destinationsskyltarna på bussen. Däremot lär det åtminstone in mot stan vara en tidsförlust för 670X att inte gå ner mot Arninge då det brukar vara köerna genom rondellen/på påfarten som försenar.

Ersa

Resenärerna vet inget om trafikområden, utan blir mest bara förvirrande av att 670 och 676 har olika regler, trots att blåbuss som blåbuss är samma sak för dem. Även rödbuss som rödbuss är samma sak för dem, vilket leder till förvirring då t.ex 610 har avstigning i Roslags Näsby, medan den för dem identiska 639 inte har det.

buskörare

Okej. Jag har inte haft några sura miner pga 676 nygamla regler, tycker de fattat rätt fort.

Ersa

Klart förare i de linjer som alltid haft stopp och avsläpp på alla hållplatser slipper uppleva konflikter och irritation. Det är en annan situation på de linjer där reglerna för avstigning hela tiden skiftas fram och tillbaka under detta pågående avtal. Dvs främst 639. Inte 676 i första hand, då denna varit lite mer konsekvent och inte ändrats lika många gånger.

(Åh nej, jag la fokus på en känslig linje igen!)  ;D

buskörare

Okej. Visste inte att man ändrat 639 flera gånger. För min del är ingen linje känsligare än nån annan att prata om. Men det verkar ju vara det för vissa här. Självklart använder man "sin egen" linje mest i exemplen, det är ju den man känner bäst. Ser inte varför vissa retar sig på d3t.

JAB

Linje 670 fick sitt lite annorlunda regelverk förra gången då linjen skulle förkortas till Danderyds sjukhus (tillsammans med ett antal linjer från Roslagen), 670 fick fortsätta köra till Tekniska högskolans terminal i utbyte mot att lokala resenärer längs sträckan.

Ersa

Man får försöka tänka ur resenärernas synvinkel, och jag förstår att de inte har minsta tanke på hur avtal, operatörer och ersättningsmodeller till dessa ser ut, utan dessa vill bara ha logik i trafikutbudet och bra information. Det är fullt förståeligt att de blir irriterade då vissa busslinjer inte har påstigning, trots att de fortsätter vara linjeskyltade (dvs aldrig får texten Endast avstigande) och att det står fel information på vissa topptavlor fortfarande, 4-5 månader efter en linjeförändring där påstigning tagits bort därifrån.

Allt kan bara bli bättre med Transdev, då de får mer fokus på helheten, men fram tills dess återstår det att se hur mycket förvirring och dålig information man kan skapa gällande Arninge.