Vy Buss tar hem hela Gästrikland

Startat av BR, 05 oktober 2021, 20:59:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BR


Ersa

Vad har uppköpen med anbudsberäkningen att göra?

BR

Inget egentligen men var bara en rätt intressant notering så man har inte fått så mycket för pengarna mer än färre och slåss med i upphandlingar.

Ersa

Det är väl knappast någon hemlighet att vissa storbolag jobbar aktivt med att få bort lokala företag. Transdev betalar åtminstone för sig i regelrätta uppköp i rätt prisnivå, jämfört med de aktörer som prisdumpar genom att lägga underbud och räknar med att köra med förlust, bara för att få bort de lokala företagen. För att därefter lägga skambud på deras fastigheter och anläggningar.

Maven

Ett avtal med bara några år kvar värderas knappast särskilt högt i bolagets tillgångar när uppköpspriset beräknas.
I de områden där många konkurrenter finns är väl risken att tappa trafiken i upphandlingen högre än chansen att få behålla den.


virtual1

Spännande, även om jag inte haft nåt emot Vy, så skulle ju en vinst för Keolis betyda galet mycket då man isf har större delen av Mellansverige plötsligt.

Walter

Keolis har nyss anställt en person med uppdraget att hantera företagsförvärv apropå TS inlägg   
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

#8
Du skojar

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Inte ett dugg överraskande. Nu ska de mindre bolagen bort från marknaden.

Ted Selander

#10
Regionen har återkallat tilldelningsbeslutet efter att själv ha konstaterat fel vid prövningen.

Tillagt länk: https://www.bussmagasinet.se/2021/10/gavleborg-underkanner-sin-egen-upphandling/

jocke

Står ju dock att Transdev var 2a. Bör det väl bli dom istället för Keolis.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Nej, för Keolis var inte ens officiellt rankade då de uteslöts på en gång, men det verkar ju som att deras skäl för att uteslutas nu underkänts också. Vilket tyder på att de har gett ett bättre bud än Transdev.