Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10
61
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: Södermalmstorg 1967
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 22 januari 2022, 00:27:02 AM »
Och jag hade 2½ år kvar innan barnfabriken släppte ut mig..
62
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 22 januari 2022, 00:24:58 AM »
Hur länge är den direktupphandlingen?
63
Busstrafik / SV: Trafik i Örebro län i "egen regi"
« Senaste inlägg av MK skrivet 21 januari 2022, 21:47:40 PM »
Om nu trafiken hade blivit billigare att bedriva i egen regi så borde väl en sådan rapport kunna tagits fram? Det är alltid lätt att säga att en utförd studie är felaktigt gjord, men då hade det väl funnits en mycket stark anledning att vilja bevisa motsatsen?

Att dra in "en pågående pandemi" i inlägget är helt felaktigt. Rapporten belyser kostnadsläget januari 2019 vs januari 2020. Då var fortfarande pandemi ett ganska okänt begrepp i Sverige.

Att tala om att det blir mindre konkurrens i bussupphandlingar är också direkt felaktigt. Aldrig har det varit så många bolag som deltagit i hyfsat stora upphandlingar som nu. Gotland fick exempelvis 5 anbud, Lund 4 samt Vänersborg/Trollhättan 7 anbud i de upphandlingar som genomfördes under år 2021.

Att staten vill hjälpa arbetslösa som har mycket svårt att ta sig in på arbetsmarknaden med att ge tidsbegränsade lönebidrag är ett politiskt beslut. Att sedan företag, offentligägda eller privata, möjliggör för dessa att kunna få en tillsvidareanställning och på sikt slippa leva på på bidrag är jättebra. Vad den frågan har med trafik i egen regi förstår jag inte.

Jag har respekt för att det finns personer som inte trivs i att jobba i ett privat företag utan föredrar att jobba i offentliga företag eller organisationer. Dock har vi så många arbetstillfällen redan som är i offentlig verksamhet, att vi knappast behöver skapa ännu flera sådana som vi alla skattebetalare ska vara med att betala notan för. Och i Örebro län har ett antal privatanställda bussförare nu blivit av med sina jobb därför att notan för busstrafiken blivit för hög och man tvingats dra in ett antal linjer.

Bra sammanfattat. En del av oss som var med på den tiden då kommunala/statliga bolag hade hand om trafiken längtar inte alls tillbaks till den tiden! Personalomsättningen var så hög även på den tiden så man lärde sig aldrig namnen på kollegorna, då körde jag i en mindre stad. Bussarna var skraltiga då de ofta fick gå 17-18 år innan de byttes ut för det fanns inga krav som styrde. Det är nog lite som med lumpen, man minns de få ögonblick som var bra men inte eländet däremellan…
64
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2022, 19:46:45 PM »
Trevligt tidsdokument!

En annan var 5 år då
65
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Gano skrivet 21 januari 2022, 19:16:31 PM »
I K-stad avslogs det väl i lägre instans men Keolis överklagade även det. Tydligen kör Arriva idag på en direktupphandling i K-stad.
66
Busstrafik / SV: Nu stängs framdörrarna igen.
« Senaste inlägg av BSB101 skrivet 21 januari 2022, 19:07:15 PM »
Att man inte vill flytta läsarna bakåt är nog i grunden helt och hållet en ekonomisk fråga. Det blir en rätt stor kostnad som man anser sig inte vilja ta.
Gällande detta med plexiglas kan man fråga sig hur effektiva dessa är. När man hade dessa förra året var dessa tättslutande? För om inte är frågan om det hjälper något med tanke på hur smittsam den nya varianten är och tiden en genomsnittsperson tillbringar på bussen.

67
« Senaste inlägg av Gunnar D skrivet 21 januari 2022, 19:01:52 PM »

Inte hittat någon bild från just detta tillfälle men lite senare i feb-mars 1967...

Mvh Gunnar
68
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: SL H32 4144
« Senaste inlägg av Gunnar D skrivet 21 januari 2022, 18:56:04 PM »
Minnen! Sista gången jag körde 130:an var Annandag Påsk 3 apr 1972...

/Gunnar
69
« Senaste inlägg av Leyland skrivet 21 januari 2022, 18:43:12 PM »
Trevligt,

4144 har ju förflutet i både Hornsberg och Söderhallen innan hon slutade sina dagar i Nyboda.

70
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 21 januari 2022, 18:21:19 PM »
Trevlig miljöbild.
3an fram är uppenbarligen utbytt?
Ser konstigt ut med ett helrött dörrblad bak.../Ulf
Sidor: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10