Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10
31
Busstrafik / SV: Passagerarinformation
« Senaste inlägg av Peter Rost skrivet 26 november 2021, 08:54:03 AM »
Våren 1996 påbörjades tester med automatiskt hållplatsutrop på SL linje 54.

//Peter
32
Busstrafik / SV: Passagerarinformation
« Senaste inlägg av JAB skrivet 26 november 2021, 08:31:44 AM »
De första automatiska hållplatsutropen på SL-bussar kom väl i produktion i slutet av 1990-talet, systemet levererades av Thoreb, och hette "KomFram" några försök med syntetiskt tal utfördes, men övergavs till förmål för inspelade utrop. Det fanns på SL's blåbusslinjer.
33
Busstrafik / SV: Passagerarinformation
« Senaste inlägg av Ola Å skrivet 25 november 2021, 23:39:07 PM »
Började köra 1989, under linjeutbildningen lärde vi oss att alltid ropa ut hållplatserna, det gjorde jag sedan nästan konstant i 10 år om jag inte körde i rusningstid, det roligaste var att ropa ut hållplatserna på linje 637 som gick hela vägen från Tekniska Högskolan (Stockholm) till Ellan (Singö), över 100 hållplatser.
34
Bussnack / SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
« Senaste inlägg av wax skrivet 25 november 2021, 21:55:51 PM »
Oj, vad krångligt. När man börjar att sätta nummer på en serie så börjar man typ alltid med ett ojämnt nummer t ex 31 på spårvagnar i Norrköping etc, varför det?
… Samma BYD-bussar som här i Landskrona finns även i Nyköping!
35
Bussnack / SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
« Senaste inlägg av Walter skrivet 25 november 2021, 20:34:56 PM »
Det beror på hur nummerna runt omkring var tillsatta när de nya trådbussarna kom. Just nummerna runt trådbussana är lite röriga.


6991-6993 togs över av Nobina och fick då behålla sina nummer.

6990 kom 2010 och 6994 år 2013.

6994 hade redan en annan buss fått år 2006 och den såldes först 2011, så när trådbuss nr4 kom år 2010 var nr 6994 redan upptaget medan 6990 var ledigt. När sen trådbuss nr 5 kom 2013 var 6994 ledigt och då fick den bussen det numret så alla trådbussar hade nummerna efter varandra.

Man hade kunnat ge Trådbuss nr 5 nummer 6989 men det fick en annan buss som istället kunde fått heta 6988 för det numret har aldrig använts. Men det finns inte alltid logik i nummersättningen.
36
Busstrafik / SV: Förändringar i Norrort - tryckfel i tidtabellen, nya Arningeterminalen mm.
« Senaste inlägg av B10M skrivet 25 november 2021, 18:50:02 PM »
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V647.pdf
Tidtabell finns, men länk saknas på sl.se
37
Busstrafik / SV: Förändringar i Norrort - tryckfel i tidtabellen, nya Arningeterminalen mm.
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 25 november 2021, 18:45:24 PM »
647 blir kvar. Sök på resor i reseplaneraren mellan Rimbo och Norrtälje eller omvänt från och med den 13 december, så finns den med.
38
Busstrafik / SV: Förändringar i Norrort - tryckfel i tidtabellen, nya Arningeterminalen mm.
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 25 november 2021, 18:14:53 PM »
Linje 647(Norrtälje-Rimbo)finns inte med bland de nya tidtabellerna...
Läggs detta linjenummer ned?/Ulf
39
Bussnack / SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
« Senaste inlägg av wax skrivet 25 november 2021, 18:09:17 PM »
Tackar! Åker ner imorgon!

Btw - finns det nån orsak varför man valde att numrera CLP 254 6990 när man hade 6991 - 6993 sen tidigare? Varför fortsatte man inte uppåt? Den nyaste heter 6994.
Text sa "För miljöns bästa - Landskrona nästa" på nån utav trådbussarnas tak.
40
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet 25 november 2021, 18:05:36 PM »
Priserna (avrundat till hela mkr)

Bivab 975 mkr
Flexbuss 1011 mkr
Bergkvarabuss 1037 mkr
Nobina 1067 mkr
Mohlins 1122 mkr

Följande kvalificerade företag avstod från att lämna bud

Connect Buss Söne
Karlsson Buss i Vaggeryd
Keolis
VY Buss
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10