Bussen "plingar" vid avfärd, varför?

Startat av Kristian, 12 juni 2023, 12:54:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Gjorde idag min årliga bussresa (från bilverkstaden) och lade märke till en sak som jag inte tänkt på förr: Två av bussarna "plingade" i högtalarna just innan de lämnade hållplatserna, ungefär samma ljud som när man aviserar sin avstigningsönskan, fast i något lägre ton. Bussarna var av modell Volvo 8900.

Vad menas egentligen med denna ton? "Pass på, nu drar vi!" eller något liknande?

Jörgen

Förmodligen en påminnelse till passagerarna att ta på sig bältet. Lär också blinka en symbol så de ser det.
Mvh: Jörgen

buskörare

Kan absolut ha med bältespåminnaren att göra. Det är dock inget nytt, Arrivas/VR's från 2012 gör likadant.

Ulf Berlin

I SL land är detta ännu rätt ovanligt,men betydligt mer förekommande ute i övriga landet
och då tänds även den lilla blå bältessymbolen./Ulf

Kristian

Jaså, en bältespåminnelsesignal minsann. Ja, nu när ni påpekar det så är det ju rimligt, jag har två Volvo hemma och samma ton ljuder där om man inte använder bälte (om än något "tjatigare" än i bussen).

Tack för klarläggandet!

Ersa

Visst är det bältespåminnaren för resenärerna, som ironiskt nog piper högst framme hos föraren på Volvo 8900.
Jag skulle dock påstå att dessa definitivt pipit i SL-bussar på detta sätt sedan 2011, med start på Nobinas 739x-BSS som rullade på 677 2011-2022, och som fortfarande rullar vidare i Kallhäll. Samt alla efterföljande 8900 av alla möjliga versioner som levererats nya till SL-trafiken efter 2011. Så det är en störande funktion som flera förare retat sig på i över 12 år nu.

Ulf Berlin

Förvånansvärt då att inte facken har tagit tag i detta"problem"som verkar lite onödigt...
/Ulf

buskörare

Jag har inte hört nån klaga så mycket på det att man blandat in facket.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 juni 2023, 17:00:13 PMFörvånansvärt då att inte facken har tagit tag i detta"problem"som verkar lite onödigt...
/Ulf

Är det ett problem eller ett "problem" enligt dig?

BSB101

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 juni 2023, 17:00:13 PMFörvånansvärt då att inte facken har tagit tag i detta"problem"som verkar lite onödigt...
/Ulf
Är detta "problem" så stort att bussförarna allmänt detta i sådan omfattning att arbetsgivaren borde gjort något åt detta men struntat i det?