SL Access på väg att fasas ut

Startat av Ersa, 22 september 2021, 10:37:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Idag den 22 september introduceras de nya gröna busskorten i SL-trafiken, som blippas mot den nya läsaren för appbiljetter och bankkort. Samtidigt sägs det att nuvarande blå Accesskort ska kunna användas parallellt fram till 2023. Vi har äntligen ett årtal på när det nuvarande gamla Access-systemet kommer att fasas ut.
Det blir ännu mindre arbete för förarna dessutom, då all form av aktivering och kreditering försvinner. Man behöver inte ens någon stor klumpig förarmaskin som ska loggas in.

virtual1


Ersa

Vissa kan inte vänta på att 2022 ska börja!  8)

igel

Den stora nyheten är väl att den långa perioden av remsor senare reskassa nu är över. (det går ju visserligen att köpa en biljett på bankkortet, men det är ju lite mera som gamla tidens kontantköp).

homer

Inte bara Access kommer fasas ut utan i realiteten även möjligheten för föraren att visera biljetten

i Praktiken kommer 10 passagerare kunna gå på bussen via framdörren och säga till föraren att det är en person som betalar gruppresa via bankkort, som jag förstått det är de fortfarande bara 1 "blipp" som hörs ur den nya biljettmaskinen oavsett full/reducerad biljett eller gruppresa

F.Å

Vet ju inte hur ljudsignalerna kommer vara i det nya biljettsystemet. QR-biljetter gör skillnad i ljud på de tre nämnda kategorierna idag i alla fall. Har ännu inte haft någon bankkortskund med reducerat pris.

buskörare

Är man smart, lägger man ju in i ljudet att det är flera. Annars, vad göra? Tar man bort min möjlighet att kolla, är det ju inte mitt problem att försöka förhindra att folk åker utan att betala.

Ersa

Annars, vad göra? Biljettkontroller kanske?
Jag har fortfarande inte mött en enda biljettkontrollant på Norrtäljelinjerna sedan 2003.

buskörare

Gulligt av dig att citera mig, du missförstod dock så citeringen blev lite tokig.

De må inte åka på bussarna, men de Norrtäljelinjer som landar i Danderyd i morgonrusningen, råkar ut för kontroller rätt ofta.

Fredrik Thurfjell

Som användare av Skånetrafiken frågar jag mig ju vad poängen med att introducera ett kort som kräver app i telefon för att fungera är. Här nere i södern är liksom tanken att man antingen använder mobilen ELLER kort där man laddat biljett via automat, webbshop eller ombud (utan mobil). Men det blir kanske mer logiskt vad det lider  ;D

Sputnik

Det är ju bara nu i början det är begränsat till appen. Till våren tillkommer möjligheten att köpa via ombud. Köp via SL.se och automater kommer också, men har inte sett någon tidsplan.

buskörare

Jag tycker det verkar vara ett bra och behövligt kort. Men tycker man kunde avvaktat med lanseringen tills mer är klart. Allt halvfärdigt som släpps, tenderar att bara göra allt rörigt.

Flera av korten finns redan i appen, så att detta skulle kräva app är säkerligen bara tillfälligt.

Ersa

Jag tror dessa nya gröna kort kommer bli riktigt bra. Accessen är gammal, omodern och maskinerna hopplöst slitna, medan den nya läsaren fungerar oväntat bra och störningsfritt. De gröna korten kommer säkerligen att utvecklas och få fler funktioner och variationer än de blå har idag, och mer ansvar för att det blir rätt läggs på resenären än på föraren.
Givetvis vore det bättre med riktig personal även utanför centralstationen, och kanske även någon enstaka biljettmaskin i kommuner utanför tunnelbanenätet, som komplement till appen och de lätt förvirrande ombuden. Men detta finns väl inte med i SL-budgeten kan man anta.

Angående biljettkontroller i Danderyd är de totalt irrelevanta för all fuskåkning som sker i alla områden norr om Danderyd, och som skett regelbundet i årtionden, just pga noll kontroll. Funktionerna att anmäla betalvägran är bara ett spel för gallerierna, då man kan trycka på dessa knappar hur mycket man vill under ett 10-årsavtal, utan att operatör och huvudman bryr sig minsta lilla.

Oskar A

Jag har i många år haft ett ljusblått accesskort som jag haft reskassa på och tänkte idag ladda det för första gången på länge då jag uteslutande betalat med mobilappen när jag rest med SL under pandemin. Expediten kunde inte ladda det och sa att det antagligen berodde på att det var för gammalt. Är det någon mjukvaruuppdatering som gjort att kortet inte längre fungerar eller är det för lång tid sedan jag laddade så det inaktiverats? Vet inte exakt när jag laddade det senast men det var under 2019 åtminstone.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Sputnik

Access-korten har bara en livslängd på sex år, så det är för gammalt helt enkelt.