Skön Timrå AEC med Alnö kaross

Startat av BD, 20 januari 2021, 06:00:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



1951/1952 köpte några av delägarna i Skön Timråbussarna några bussar på chassier från AEC med 125 hk motor och Wilsonväxellåda med förväljare. Några eller alla hade kaross från Alnö karosserifabrik. Bussen på bilden verkar att vara en halvturistbuss med en avancerad antenn. Tror att de andra bussarna även hade en mittdörr.
Hagabussen lånade i ett par veckor en av bussarna varvid jag ett flertal gånger hade tillfälle att åkte med i den. Det blev dock ingen affär.
Växligen tillgick på så sätt att förväljarreglaget stäldes på önskat växelläge. Växeln gick i när det trampades på den pedal som satt där kopplingspedalens normalt satt.
Om man körde på fyran, som var den högsta växeln, kunde förväljarreglaget ligga i läge tre och vid behov kunde en snabb nedväxling ske till trean genom att endast trycka till på växlingspedalen.
Det kom inga fler AEC-bussar till Sundsvall på 1950-talet.

https://digitaltmuseum.se/021018171343/buss-byggd-av-alno-karosserifabrik

Björn Forslund

Det var bara Linjebuss, som köpte ett stort antal AEC, som höll liv i dem ända till Dagen H. ANA, som var generalagent var dåliga på eftermarknaden, dvs reservdelsförsörjningen. Detta ledde till att många AEC-bussar fick en kort livslängd när ägarna tröttnade. Linjebuss byggde upp kompetensen och ordnade reservdelar själva. Stordrift har sina fördelar. Linjebuss köpte t o m upp begagnade AEC från andra bussföretag.