Författare Ämne: Mot Roslagen 1977  (läst 5856 gånger)

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6581
  • Söder söder söder...
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #15 skrivet: 22 december 2019, 22:32:44 PM »
Verkligen, om ändå Humlegårdens linjer svängde in skulle det bli betydligt roligare att vara där med en kamera.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4307
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #16 skrivet: 23 december 2019, 23:28:48 PM »
Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?
Platsbrist på Tekniska har det sagts(och stämmer säkerligen...)/Ulf

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5557
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #17 skrivet: 24 december 2019, 13:13:33 PM »
Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?

Nja, håller nog inte med där då det efter Östra stn. (Tekniska högskolan) väl inte finns några fler stopp för bussarna samt till stor del är kollektivkörfält på sträckan mot Humlegården. Byten i sig brukar inte heller uppskattas och jämfört med den tid det ändå tar att kliva av, gå ned i t-banan, vänta in ett tåg, åka till stn. Östermalmstorg, klättra upp ur underjorden osv. så lär det även gå snabbare att sitta kvar om man redan befinner sig ombord på en av bussarna mot Humlegården.

Sedan är det (som Ulf Berlin skriver) numera alldeles för trångt för busstrafiken vid terminalen på Tekniska högskolan. Stockholms stad har även planer på att bebygga både terminalen samt sträckan (parkeringarna) på Valhallavägen mellan korsningen med Körsbärsvägen ned mot Roslagstullsbacken. Det som hindrar är kapacitetsbristen vid Danderyds sjukhus. Skulle den förbättras så skulle sannolikt terminalen vid Tekniska högskolan ryka så fort det gick.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3612
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2020, 17:06:07 PM »
Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?
Jag åker ofta med 608 från ena änden av linjen till den andra och kan med viss säkerhet hävda att bussen är snabbare än Tunnelbanan mellan Tekniska och Stureplan.
Som Nico säger förlorar man mycket tid på att ta sig ned i det underjordiska folkmyllret och tränga sig in i ett tåg som sedan även skall göra uppehåll vid Stadion på vägen till Östermalms torg.
Däremot på utväg blir det nog lite jämnare eftersom det är längre för bussarna att köra och därmed även fler potentiella hinder.

Jag undrar även hur länge de nuvarande "trängsellinjerna" kommer att finnas kvar i nuvarande form då de ju konkurrerar med Roslagsbanan som det nu plöjs ned enorma summor pengar i.
Att då ha trafik som "snor" resenärer från tågen lär inte vara så ekonomiskt. Utvecklingen söder om stan har ju gått mot just att försöka undvika parallelltrafik, så det känns logiskt att Trafikförvaltningen skulle vilja se en liknande utveckling även i Norrort när de nya tågen rullar på de nybyggda dubbelspåren.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk