Författare Ämne: Mot Roslagen 1977  (läst 5336 gånger)

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3403
Mot Roslagen 1977
« skrivet: 15 december 2019, 18:45:30 PM »


H44 4584 tar emot resenärer vid Tekniska Högskolan i maj 1977.

Mvh Gunnar

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6002
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #1 skrivet: 16 december 2019, 08:15:30 AM »
Tack för en härlig bild! 4584 ska ha tillhört Norrtälje under 70- och början av 80-talet. Därefter hamnade den i Åkerby/Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6516
  • Söder söder söder...
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #2 skrivet: 16 december 2019, 11:31:32 AM »
Man kan ju lugnt säga att Tekniska var lite intressantare ur bussdiggarsynvinkel förr om åren än nu, går ju inte många linjer mot Roslagen längre.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4166
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #3 skrivet: 16 december 2019, 12:54:36 PM »
Man kan ju lugnt säga att Tekniska var lite intressantare ur bussdiggarsynvinkel förr om åren än nu, går ju inte många linjer mot Roslagen längre.
...och framförallt innan tiden med dubbeldäckarna ;)/Ulf

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 880
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #4 skrivet: 20 december 2019, 06:45:20 AM »
Det ända spår i dag av att det såg annorlunda ut vid teknis på den tiden, är att den enda rulltrappan upp till bussområdet går upp i den utgång som syns i bilden. Sedan 4an slutade att gå där och staketet sattes upp mot 639an, så är det väl knappast någon som åker i den. Hela SL's minst åkta rulltrappa?   

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4166
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #5 skrivet: 20 december 2019, 17:25:39 PM »
Det ända spår i dag av att det såg annorlunda ut vid teknis på den tiden, är att den enda rulltrappan upp till bussområdet går upp i den utgång som syns i bilden. Sedan 4an slutade att gå där och staketet sattes upp mot 639an, så är det väl knappast någon som åker i den. Hela SL's minst åkta rulltrappa?   
Hmm…
Den används för de avstigande som kommer från Roslagen och Vaxholm ;)/Ulf
(23.000 för en VAZ :o Undras hur många som såldes...)

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6002
SL H44 4584 & H52 4767 i Norrtälje - 11 juni 1988
« Svar #6 skrivet: 20 december 2019, 19:16:49 PM »


Jag hittade en bild på 4584 i slutet av sin karriär. Eventuellt var bussen avställd alternativt tjänstgjorde som insatsbuss hos SL Norrtälje.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad david96

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 224
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #7 skrivet: 21 december 2019, 09:51:02 AM »
Vad hände med H52 4767?
Den hade fått en buckla på fronten av bussen.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4680
SV: SL H44 4584 & H52 4767 i Norrtälje - 11 juni 1988
« Svar #8 skrivet: 21 december 2019, 10:01:11 AM »

Jag hittade en bild på 4584 i slutet av sin karriär. Eventuellt var bussen avställd alternativt tjänstgjorde som insatsbuss hos SL Norrtälje.

4584 överfördes till FFV (som bistånd?) under 1987 så den var inte i bruk när bilden togs, antagligen gäller samma övriga bussar på bilden.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6002
SV: SL H44 4584 & H52 4767 i Norrtälje - 11 juni 1988
« Svar #9 skrivet: 21 december 2019, 11:46:00 AM »
Vad hände med H52 4767?
Den hade fått en buckla på fronten av bussen.

Hej,

Det ser ut som den har kört in i annat större fordon alternativt blivit påbackat av större fordon. Kanske när den var i trafik på skolbusslinje 620X (Norrtälje-Svensboda), med tanke på skyltningen.

4584 överfördes till FFV (som bistånd?) under 1987 så den var inte i bruk när bilden togs, antagligen gäller samma övriga bussar på bilden.

Hej,

Tack för uppgiften! Då var säkert, precis som du skriver, även alla H52:or som stod bredvid också avställda. Jag minns att SL Täby ställde av flertalet av sina H43/H44:or i 45xx-serien 1987 även om några ska ha "överlevt" fram till 1988.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad christian berg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #10 skrivet: 21 december 2019, 13:42:57 PM »
Hej,

tack för bilderna på 4584. Just den bussen fick ett ovanligt öde under slutet av SL-tiden. Tillsammans med de flesta v Täbys H43/H44 i 45-seien ställdes den mycket riktigt av 1987 och såldes till FFV överskottslager i Solna där den också stod uppställd 1987. Av någon anledning köptes 4584 tillbaka av SL 1988 och gick i trafik i Vaxholm och Norrtälje under 1988 och början av 1989. Den senare bilden är säkert tagen under denna tid som "återupplivad". Såg den själv i trafik på linje 640 1988. Även 4582 gick itrafik till 1989, dock utan att vara såld under mellantiden. Råstas 4587 blev en av de sista H44 i trafik 1990.

Hälsningar
Christian B

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2255
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #11 skrivet: 21 december 2019, 18:35:50 PM »
Tack för en härlig bild! 4584 ska ha tillhört Norrtälje under 70- och början av 80-talet. Därefter hamnade den i Åkerby/Täby.
4580-84 levererades till Enebyberg 1971 och följde med till Åkerby 1974. Körde alla fem under 1974-5 och 4583 så sent som i januari 1978 på linje 607. Det verkar inte som de följts åt i flytten till Norrtälje - i Svof:s skrift nummer 1 från 1981 är 4582-83 kvar i Åkerby då. Kanske alternerade de mellan Täby och Norrtälje? Hade själv dålig koll efter 1978. /Hasse

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4680
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #12 skrivet: 21 december 2019, 20:11:19 PM »
4580-84 levererades till Enebyberg 1971 och följde med till Åkerby 1974. Körde alla fem under 1974-5 och 4583 så sent som i januari 1978 på linje 607. Det verkar inte som de följts åt i flytten till Norrtälje - i Svof:s skrift nummer 1 från 1981 är 4582-83 kvar i Åkerby då. Kanske alternerade de mellan Täby och Norrtälje? Hade själv dålig koll efter 1978. /Hasse

Just 4584 hade vi i Åkerby 1985 i a f, hade den vid ett antal tillfällen på nattförstärkningar från Odenplan och på det som hette Fst 27 (Margretelundsvägen i "Berga" till Tekniska på morgonen) enligt sparade fickkalendrar, andra vanligt förekommande individer var 4572 och 7990.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25221
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #13 skrivet: 22 december 2019, 01:20:07 AM »
Man kan ju lugnt säga att Tekniska var lite intressantare ur bussdiggarsynvinkel förr om åren än nu, går ju inte många linjer mot Roslagen längre.
Verkligen, om ändå Humlegårdens linjer svängde in skulle det bli betydligt roligare att vara där med en kamera.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6002
SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #14 skrivet: 22 december 2019, 20:11:21 PM »
Tack för kompletterande historik i ämnet! 7990, som nämndes, har jag för mig var stationerade i Täby i slutet av sin karriär, ca 1987/88, och syntes på bl a linjerna 624/628.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.