Bussar i Lappeenranta i september 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 december 2009, 15:49:23 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jakten på den ultimata biljettmaskinen förde mig till Finland och Lappeenranta (Villmanstrand) vid Finlands största sjö Saimaa (Saimen) och Finlands längsta kanal, Saima kanal. Inte nog med allt detta vatten, det kom lite uppifrån också.
Här hade man tagit i bruk ett nytt biljettsystem som hette Buscom och som vad jag vet aldrig kom till Sverige. Biljettmaskinen var stor som en familjebibel och lika tung. Ändå var förarna nöjda med den och en äldre förare som hotat med att kasta den i Saima kanal om han fick en buss med sedan maskin hade helt ändrat sig:
- Jag har jobbat som chaufför i 50 år men har aldrig träffat på något bättre.
Tydligen störde inte den datoriserade maskinen honom på något sätt så att han saknade de gamla Almex-maskinerna.

Bussbilder blev det men bara två från det lokala trafikföretagets garage.




Om detta varit "På spåret" skulle ledtråden till nästa plats för fotografering blivit "Där lahtade jag mig dock inte".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jaha, nu får du lov att visa dina Lahti-bilder, alltså. där har jag varit en hel del....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 16:01:25 PM
Jaha, nu får du lov att visa dina Lahti-bilder, alltså. där har jag varit en hel del....


Jo, det kommer. Det är dock inte bilder från Lahti utan från Lahti. Alltså inte från karossfabriken utan från staden. Men det är ändå bilder från en karossfabrik i Lahti. Dock inte Lahti.
(Får se om någon listar ut detta också. Alltså vilken karossfabrik var jag på? ;))
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Hmm..  finns det flera karossörer i Lahti, utom Lahden Autokori? KABUS kanske?

bilomnibussen

Hej! Femton år tidigare var också vi i Lappeenranta och Imatra och åkte följaktligen med Saimaan Osuus-Auto. De hade kvinnliga konduktörer på alla bussar, detta är väl historia nu. Konduktörerna sålde biljetter och tog hand om allt bagage. På kortare linjer åkte konduktören med ett stycke och bytte sedan till en mötande buss.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2009, 15:49:23 PM
Jakten på den ultimata biljettmaskinen förde mig till Finland och Lappeenranta (Villmanstrand) vid Finlands största sjö Saimaa (Saimen) och Finlands längsta kanal, Saima kanal. Inte nog med allt detta vatten, det kom lite uppifrån också.
Här hade man tagit i bruk ett nytt biljettsystem som hette Buscom och som vad jag vet aldrig kom till Sverige. Biljettmaskinen var stor som en familjebibel och lika tung. Ändå var förarna nöjda med den och en äldre förare som hotat med att kasta den i Saima kanal om han fick en buss med sedan maskin hade helt ändrat sig:
- Jag har jobbat som chaufför i 50 år men har aldrig träffat på något bättre.
Tydligen störde inte den datoriserade maskinen honom på något sätt så att han saknade de gamla Almex-maskinerna.

Bussbilder blev det men bara två från det lokala trafikföretagets garage.

Men nog vill vi se bilder på "den ultimata biljettmaskinen" också! :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 12:47:02 PM
Men nog vill vi se bilder på "den ultimata biljettmaskinen" också! :)

Den ultimata biljettmaskinen som jag lyckades hitta hette Scanpoint. Det var i alla fall den som de flesta länsbolagen i södra halvan av landet köpte sedan.
Buscom var som jag minns det inte särskilt ultimat. Så här såg i alla fall själva försäljningsenheten ut. Den var inte så stor som jag mindes den men betänk då att föraren hade med sig sin egen enhet ut till bussen. Alltså ungefär som man på sin tid gjorde med Almex-maskinerna hos många bussbolag, t ex SJ.


Kortläsaren uppvisar stora likheter med Almex. Det beror på att det är Almex. Bussföraren var medveten om att jag fotograferade för publicering. Dock kanske inte att det skulle ske mer än 22 år senare i detta medium.


Bilderna är tagna i Lahti.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2009, 15:49:23 PM



Om detta varit "På spåret" skulle ledtråden till nästa plats för fotografering blivit "Där lahtade jag mig dock inte".


Bussen längst till höger är väl en Kutter 7?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson


Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 december 2009, 15:00:09 PM
Nej, alla tre är Lahti-karosser.

Vilka år gjordes Lahti som såg ut så? Tycker att den är väldigt lik Kutter 7 till utseendet. Kan Lahti haft släktskap en tid med Kutter? Eller var detta helt enkelt någon finsk stil som var vanlig på den tiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Jag tycker den påminner en del om äldre Wiima...


Känner för övrigt väl igen instrumentbrädan med Allisonspaken...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Allting i Finland liknade en tid Kutter som blev något av en stilledare. För några år sedan kunde man köpa en utmärkt bok på finska som presenterade de olika tillverkarnas modeller från senare decennier på ett utmärkt sätt. Gick att köpa genom Svof.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 december 2009, 19:01:52 PM
Allting i Finland liknade en tid Kutter som blev något av en stilledare. För några år sedan kunde man köpa en utmärkt bok på finska som presenterade de olika tillverkarnas modeller från senare decennier på ett utmärkt sätt. Gick att köpa genom Svof.
Mvh Jan G

Så Kutter var först med den stilen och de andra tog efter? Vilka var det som byggde bussar med detta utseende? Lahti har redan nämnts och Wiima, fanns det fler?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 december 2009, 00:31:56 AM
Så Kutter var först med den stilen och de andra tog efter? Vilka var det som byggde bussar med detta utseende? Lahti har redan nämnts och Wiima, fanns det fler?

Autokori och Deltaplan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Betr Autokori och Delta Plan skulle jag säga "nja", liksom Wiima och K Nummela, Turku. Mera efterapande var Boxer ( AB Haldin Oy, Vasa) Kuopion Liikenne Oy, Varkaus, Lavian Autokori, Lavia. Allt enligt boken Linja-Auto Kuvasto 1950-1992 utgiven av Suomen Linja-Autohistoriallinen Seura R.Y. och tidigare såld genom Svof.
Mvh Jan G