Från vänster till Högerbuss

Startat av Jona, 27 juli 2008, 20:27:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

När vi bytte från vänstra till den högra sidan 3 sep 1967 så byggdes ju många spårvagnar och bussar om.

Var det en hyfsat lätt sak och göra?

Var det verkligen billigare och bygga om en att köpa nytt? (tänkte i längden)

Var bussarna så bra byggda så dom omedvetet var lätta och bygga om till att ha dörrar på andra sidan?

Tänkte att det kanske var så att fabrikerna byggde en viss typ av kaross och sedan bara satte dörrar på ena sidan och plåt och paneler på motsatta för att redan i fabriken kunna vinna fördelar med att producera till andra länder. (jag menar Sverige var ju ett av dom sista länderna och byta sida, av dom som bytt alltså) och tillverkarna ville väll sälja fordon i andra tex europeiska länder.

Synpunkter och kommentarer är välkomna, då denna frågeställning kan ge fler nya frågor en svar!

Tack på förhand.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Forslund

#1
Det här var en fråga som behandlades lite olika beroende på vilket företag det var frågan om. De flesta äldre bussar fick bara en provisorisk högerdörr bakom framaxeln, med bibehållen förarplats på höger sida. Denna ombyggnad var billig jämfört med helombyggnad, där även förarplatsen fick flyttas, och i många fall, motorn fick bytas (Scania frontmotorbussar)
Gränsen för helombyggnad verkar ha gått vid årsmodell ca 1958-59, men även Jönköpings Capitoler helombyggdes trots att de var 11 år gamla vid Dagen H! På den tiden var bussar inte slit-och-slängvaror, utan brukade rulla uppåt 20 år..
Från hösten 1963 var i stort sett alla nya bussar förberedda för högertrafik, dvs vänsterstyrda. Ett stort undantag var SS, Stockholms Spårvägar, som inte ville ha omställningsbussar. SS valde istället att köpa bussar som snabbt kunde byggas om med flyttad förarplats och färdiga dörrhål.
Även SJ valde en egen lösning, man delombyggde endast de flesta äldre bussarna, och skiftade vagnpark mellan landsorten och städerna. Före Dagen H fick landsorten alltså en massa nya vänsterstyrda högerbussar med provisorisk dörr bakom föraren. De gamla vänsterbussarna i städerna fick ny högerdörr bakom förarplatsen. Vid Dagen H bytte man helt enkelt vagnpark mellan städer-landsorten. Troligen var man måttligt glada ute i provinserna när man fick en drös gamla högerstyrda bussar i stället för de nya bussar man haft fram till Dagen H