Chockhöjning av trafikförsäkringen 1/7

Startat av Fredrik, 23 juni 2007, 19:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik

Nån som har en aning om vilka höjningar som väntar för kollektivtrafiken?

Fredrik

bjalle

Blev det nåt av denna höjning denna gång....Skulle de inte vänta längre eller det är bara jag som fått fel för mig?

Fredrik

Dom visade nyss på Rapport. För tunga fordon skulle det röra sig om 7000:- högre avgift per fordon och år.

Fredrik

tomsa

Korrekt uppgift är att man lägger en Trafikförsäkringsskatt på 32% på försäkringsbolagets uträknade trafikförsäkringspremie. Detta gör att premiehöjningen inte kan generaliseras i kronor och ören, utan beror helt och hållet på ägarens förutsättningar för trafikförsäkringen.

tomsa

#4
Mer kött på benen:

Riksdagen beslutade den 7 juni att införa en premieskatt på trafikförsäkringspremien från och med 1 juli 2007. Skatt ska tas ut på trafikförsäkringspremier som avser perioden efter 1 juli 2007. Skattesatsen är 32%.

Varför införs en skatt på trafikförsäkringen?

Skatten är tänkt att finansiera de kostnader staten har för personskador som inträffat i trafik och som kommer att inträffa fram till dess att ett utvidgat trafikansvar för försäkringsbolagen införs. Detta planeras ske 1 januari 2009. Ett utvidgat trafikansvar innebär att ansvaret för de som skadas i trafiken överförs till försäkringsbolagen och en statlig utredning pågår. Det är försäkringsbolagen skyldighet att betala in premieskatten till Skatteverket.


Mikael Blom

Aha, då är det en skatt som tas ut av alla fordon oavsett hur stor andel av olyckor med personskador fordonstypen är inblandad i. Jag hade fått för mig att skatten skulle vara beroende av fordonstypens olycksbenägenhet och att t.ex. bussar då skulle komma lindrigare undan. Men då kanske det först träder i kraft 2009?

/Micke

Fredrik

Det här är inte bra för kollektivtrafiken. Det kommer att åkas betydligt mindre buss om biljettpriserna stiger kraftigt. Kanske dags man börjar se till andra transportlösningar.

Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik skrivet 24 juni 2007, 09:02:48 AM
Det här är inte bra för kollektivtrafiken. Det kommer att åkas betydligt mindre buss om biljettpriserna stiger kraftigt. Kanske dags man börjar se till andra transportlösningar.

Fredrik

Även privatbilisterna får ju en motsvarande höjning. Och försäkringskostnaderna är så liten del av kostnaden för att köra buss så att inte ens en kraftig höjning får något större genomslag på biljettpriserna eller kostnaden för att beställa buss. En normal avtalsrörelse innebär betydligt högre kostnader liksom även en måttlig höjning av drivmedelskostnaderna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik

Men för bussbolag med stor vagnpark så får ju höjningen stora effekter.

Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik skrivet 24 juni 2007, 09:45:34 AM
Men för bussbolag med stor vagnpark så får ju höjningen stora effekter.

Fredrik

Har man stor vagnpark så har man också många resenärer att fördela kostnaden på. Det är klart att höjningarna syns i resultaträkningen men det är så mycket annat som också gör. Och som jag skrev det som är värre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik

Vad bra! Då behöver jag inte vara så orolig för kraftiga höjningar då Staffan.  :)

Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik skrivet 24 juni 2007, 09:58:29 AM
Vad bra! Då behöver jag inte vara så orolig för kraftiga höjningar då Staffan.  :)

Fredrik

Inte av den anledningen kanske. Men bränslepriser och personalkostnader och inköpskostnader och administrationskostnader stiger. Och vägarna blir sämre och sliter på bussarna mer. Och... Så det blir nog höjda priser i alla fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Sedan när den nya lagen kommer kanske det för bussbolagen innebär ett incitament att förbättra säkerheten igen att köra med bälten på fler linjer än man gör idag och minska de linjer där man kör med stående.


Förmodligen innebär höjningen som sas innan en förbättring för kollektivtrafiken eftersom att många billister kommer att åka på rätt saftiga höjningar. Frågan är om inte många kommer att skrota andrabilen till förmån för buss, tåg, cykel och apostlahästar.