(http://www.mrg1.de/images/1259.JPG)
Min nummerstafett är igång igen. Vill minnas att det blev stopp efter sexan, så det får bli en sjua som jag fortsätter med. Har varit på resande fot och inte kollat Buss-snack på ett tag, men nu ska det bli bättring med det. Hoppas kunna via en del bilder också. Bilden ovan är från Kristinehamn, och året är 1972.
Trevligt Mr G ser fram mot fler.
Mycket trevligt att resan är igång igen och härlig bild som förutom den ytterligare bussen också bjuder på fantastiska bilar i form av Opel Kadett A och Saab 96 V4. :)
Stadens "brus" hörs tydligt...
8)
/B
Citat från: Cero skrivet 25 maj 2008, 21:12:18 PM
Mycket trevligt att resan är igång igen och härlig bild som förutom den ytterligare bussen också bjuder på fantastiska bilar i form av Opel Kadett A och Saab 96 V4. :)
A-kadett Super. Den stackars ägaren har fått avstå aluminiumlist längs sparklådan. Bakrutan som kunde öppnas i bakkant fick han inte heller. Till och med cigarettändare sakandes. Gårdagen bilägare hade det inte lätt om han inte valde lyxvarianten.
Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2008, 19:20:37 PM
(http://www.mrg1.de/images/1259.JPG)
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 maj 2008, 21:44:33 PM
Citat från: Cero skrivet 25 maj 2008, 21:12:18 PM
Mycket trevligt att resan är igång igen och härlig bild som förutom den ytterligare bussen också bjuder på fantastiska bilar i form av Opel Kadett A och Saab 96 V4. :)
A-kadett Super. Den stackars ägaren har fått avstå aluminiumlist längs sparklådan. Bakrutan som kunde öppnas i bakkant fick han inte heller. Till och med cigarettändare sakandes. Gårdagen bilägare hade det inte lätt om han inte valde lyxvarianten.
Är det alltså den röda bilen som skymtar till vänster som är en Kadett A? Jag känner inte alls igen bilen. Hade för mig att Kadett A hade ett bulligare bakparti
Titta på länken nedan. Jag trodde att det var en Kadett A
http://www.fegovi.com/cars/car217g.jpg
Men det är väl samma grundmodell? Bilen du länkar till är en fyrdörrars lite lyxigare variant med mera krom, den runda böjen vid bakdörren indikerar väl att det är en Kadett B?.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 maj 2008, 21:52:32 PM
A-kadett Super. Den stackars ägaren har fått avstå aluminiumlist längs sparklådan. Bakrutan som kunde öppnas i bakkant fick han inte heller. Till och med cigarettändare sakandes. Gårdagen bilägare hade det inte lätt om han inte valde lyxvarianten.
Är det alltså den röda bilen som skymtar till vänster som är en Kadett A? Jag känner inte alls igen bilen. Hade för mig att Kadett A hade ett bulligare bakparti
Titta på länken nedan. Jag trodde att det var en Kadett A
http://www.fegovi.com/cars/car217g.jpg
Nej, bilen du länkar till är Kadett B som kom 1966 och tillverkades t.o.m 1973.
Just det, A-Kadett fanns nog bara med två dörrar.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 maj 2008, 22:29:32 PM
Just det, A-Kadett fanns nog bara med två dörrar.
A-Kadetten som kom 1962? fanns bara med 2 dörrar. Motorn var på 1000 kubik.
B-Kadetten som länken visar kom 66. Uppborrad till 1100, för rivigare starter antar jag. Ökad topphastighet behövdes inte. I min A-Kadett kändes 100 km/tim som 250. B-Kadetten kändes något säkare.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 maj 2008, 22:48:31 PM
A-Kadetten som kom 1962? fanns bara med 2 dörrar. Motorn var på 1000 kubik.
B-Kadetten som länken visar kom 66. Uppborrad till 1100, för rivigare starter antar jag. Ökad topphastighet behövdes inte. I min A-Kadett kändes 100 km/tim som 250. B-Kadetten kändes något säkare.
Då är det på den här länken nedan en Kadett C? http://www.delest.nl/media/img/DCP_7199.JPG
Och det här är Kadett D? http://www.juppamring.de/mediac/400_0/media/Kadett~D~Seite~links~vorne~1.jpg
Och detta Kadett E? http://www.v8driver.de/bilder/fahrzeuge/kadett_e1/kadett_e.jpg
Har inte tänkt så mycket på de här generationerna tyvärr. För många år sedan var det en bekant som hade en Kadett i D-generationen men han påstod att det var generation C. Det är därför som jag trott i flera år att Kadett A var den som egentligen var Kadett B. Då har man lärt sig något nytt :)
Ja, med C-generationen blev det en helt ny bil. Den modellen kom -73.
.. och sedan kom Astran..
8)
Förstår ju inte Opels / GM:s policy att "kasta bort" gamla inarbetade varumärken...
/B
Nja, Kadett hängde med längre än så, det kom D och E generationer också. Astra kom först i början på 90-talet.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 maj 2008, 09:39:25 AM
.. och sedan kom Astran..
8)
Förstår ju inte Opels / GM:s policy att "kasta bort" gamla inarbetade varumärken...
/B
Det är ju en gammal fin tradition från den amerikanska bilindustrin att inte jobba med sina varumärken. De har ju en förmåga att klistra olika märken på samma bilar (Opel, Vauxhall, Daewoo, m.fl.), att byta märke på existerande bil mellan årsmodeller (Pontiac, Chevrolet, Daewoo, m.fl.), att försöka optimera produktion genom att flytta runt den och att låta samma bil ha olika märken på olika marknader. Därmed skapas också olika image för samma märke och modell på olika marknader. Ford och Chrysler har agerat på samma sätt men i något mindre omfattning. Med det sättet att jobba med sina produkter och varumärken når man aldrig den framgång man hoppas på för kunden kan aldrig identifiera sig med något utan har bara köpt bilen "bil". Det vill ingen idag.
Här kan man jämföra med de tyska märkena BMW, Mercedes och Audi och i viss mån även Volkswagen, som målmedvetet jobbat med varumärken och känsla sedan 80-talet och det har gett framgång. Om sedan produkterna är lika bra som varumärkena tål verkligen att diskutera för sannolikt har både Ford, GM, Toyota och andra vissa modeller som är väl så bra, men imagen saknas i många fall. Bl.a. påstås i tyska undersökningar att Opel sedan några år är det tyska märke som har högst kvalitet, men vad är en Opel idag? Eller var det en Vauxhall eller en Daewoo eller kanske en Chevrolet.....
Hej
Finns det mer bilder från Kristinehamn, Karlstad, Karlskoga?
mvh Stefan P
Citat från: Cero skrivet 27 maj 2008, 10:50:51 AMmen vad är en Opel idag? Eller var det en Vauxhall eller en Daewoo eller kanske en Chevrolet.....
Eller en Holden i Australien... ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Astra
Dock skulle jag inte säga nej till en snabb Ute, dvs en "pickup" med 3,8 till 6,0-litersmotor! ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Ute
Men nu har vi glidit ifrån det busshistoriska... :P
Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2008, 18:30:55 PM
Eller en Holden i Australien... ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Astra
Dock skulle jag inte säga nej till en snabb Ute, dvs en "pickup" med 3,8 till 6,0-litersmotor! ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Ute
Men nu har vi glidit ifrån det busshistoriska... :P
Jo visst har vi det, men jag kan ändå finna en tjusning i de utsvävningar gamla bilder som denna kan ge upphov till. :)
Jo men visst är det ju kul att se hur det kan spåra ur lite lagom trevligt :D
Jättetrevlig bild! Men den måste väl vara tagen tidigare än 72. Chauffören sitter ju på "fel" sida 8). Hälsar Jonas
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 29 maj 2008, 00:00:48 AM
Jättetrevlig bild! Men den måste väl vara tagen tidigare än 72. Chauffören sitter ju på "fel" sida 8). Hälsar Jonas
Om man tittar längst bort på gatan ser man att det är högertrafik. Eftersom gatan är enkelriktad är det svårt att se annars. Många högerstyrda bussar gick kvar i trafik även efter september 1967. De fick bara en dörr på bussens högersida. Den på vänster sida sattes igen men behölls vanligtvis. Så bilden kan mycket väl vara tagen 1972.
Så kan det mycket väl vara, Staffan. Miljön såg bara så gammal ut ;)