Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Anders C skrivet 23 november 2020, 21:10:46 PM

Titel: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Anders C skrivet 23 november 2020, 21:10:46 PM
Vad är det för bussar Keolis har som blir arbetslösa i Göteborg och av vilka en del kan hamna i Stockholm?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 23 november 2020, 21:24:10 PM
De bussar som är äldst i Stockholm är ju alla Volvo b9:or så dessa skulle ju behöva ersättas, dock har väl bussarna i göteborg inga säkerhetsbälten? vilket lär behövas både i SSV och NV
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 24 november 2020, 07:46:07 AM
2 o 3 axliga Scania o Volvo från 2010 Partille o Mölndal
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 25 november 2020, 14:23:05 PM
Kan 57xx flyttas tillbaks till sin urpsrungsort månntro? Annars borde det då vara 25xx och 26xx som skulle bli aktuella va?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 25 november 2020, 14:30:45 PM
Som jag förstått det skall 57XX till Grimbo för den utökade trafiken där ... skall vara ca 20 buss till Grimbo o de 12 Angeredssnabben skall till Partille tillsammans med Mölnlyckebussarna från Mölndal.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: janjoh skrivet 25 november 2020, 18:29:05 PM
Läggs Angeredsnabben ner då bussarna ska till Partille? Jag kan säga jag bor nära Lindholmen och har skrivit till Västtrafik hur få resenärer det är som åker med de bussarna och linje 25 är proppfull från Hjalmar Brantings platsen mot Länsmansgården. Det måste till bättre balans i Göteborg. Man kan ju faktiskt åka till Hjalmar Brantings pl och byta till linje 40 mot Angered som dock tar längre tid. Likaså kommer linje 58 gå i rusningstrafik var 10:e min till Eketrägatan som har 5 min trafik idag, de kommer bli trängsel. Den stora förändringen som sker är ju att de blir färre bussar från Nordstan så de som kommer att gå kommer få fler resenärer från Centralen.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 25 november 2020, 18:43:26 PM
nej den byter dit så de förarna som e kvar där för mer o köra än de få mölnlycke bussarna o vad de mer nu skall köra

o Nordstan stänger ju mer eller mindre för arbeten med anslutningarna till nya bron o har jag förstått det rätt så när nya bron öppnar kommer all trafik o gå där medans man färdigställer anslutningarna från lilla bommen
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: janjoh skrivet 25 november 2020, 19:20:00 PM
Ja just det, i juni 2021 är planen att de då kan ordna anslutningarna o köra från Nordstan på nya bron. Dock ej spårvagn. Sen om de är i juni 2021 så stoppar de buss och spårvagn från Lilla Bommen. Komplicerat arbete då gamla bron står kvar att fixa så de måste stänga den först. Men när den nya invigts i maj/juni 2021 och bussarna går över den, så kommer bussarna gå via Nordstan nån månad,  innan de kan ordna hela anslutningen från Lilla Bommen genom att ta isär gamla bron. Spännande projekt :P
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 27 november 2020, 01:24:03 AM
Även dom 284X som inte är från 2010 verkar bli kvar eftersom man har installerat en skylt för linjenummer även på andra sidan precis som som 57XX också har.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 12 december 2020, 18:40:48 PM
har idag sett de har kört bussar från Partille o Mölndal upp till Gustavsberg
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 13 december 2020, 14:34:57 PM
Citat från: Erling.L skrivet 12 december 2020, 18:40:48 PM
har idag sett de har kört bussar från Partille o Mölndal upp till Gustavsberg

Individer i vilka nummerserie?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 13 december 2020, 16:06:47 PM
25xx 26xx 2801-2839 de flesta i dessa serier som varit i mölndal eller partille
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 13 december 2020, 16:10:56 PM
Tydligen va en Bärgare med till ödeshög o la ut denna bilden på facebook


(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p180x540/131262934_3766788026686069_8128203905061313415_o.jpg?_nc_cat=104&ccb=2&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=kJ9OmeUwVAgAX8BHlWG&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&tp=6&oh=cb1530d17e58e313ecdec125d58b0649&oe=5FFD0380)
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Resenären skrivet 13 december 2020, 22:01:45 PM
Såg ett par Volvo och några Scania på Värmdöleden i Nacka i går på väg mot Björknäs gissningsvis.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 december 2020, 09:35:18 AM
Men varför är så många på väg till Björknäs? Det som behövs bytas ut där är väl B9S:er i 38xx och 64XX bl.a. - men det är ju ledbussar, finns väl inga kortvagnar/boggi i området som är äldre än de som kommer nu? I SSV så finns ju 47XX och 39XX som borde bytas ut istället?????
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Fredde skrivet 14 december 2020, 09:53:35 AM
Dom är ju blå, bara att skylta upp 474 ::)
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Walter skrivet 14 december 2020, 10:35:56 AM
Uppställning i väntan på omlack etc?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 december 2020, 13:56:18 PM
2801 och ytterligare några Volvo åm 2010 stod kvar i Partilledepån igår kväll i alla fall.
Och mycket riktigt har 2643-2651 och 2851-2862 flyttats dit.
//Jonas
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 14 december 2020, 14:08:15 PM
Vill minnas det sas det skulle ta 3 dagar o köra upp allt o vet också att nån buss fick nått större haveri på fredagen o troligen får enkelbiljett ut från trafik

edit

o 2840 - 2850 5768-5769 5777-5784 finns nu på grimbo
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 december 2020, 14:42:31 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 december 2020, 13:56:18 PM
2801 och ytterligare några Volvo åm 2010 stod kvar i Partilledepån igår kväll i alla fall.
Och mycket riktigt har 2643-2651 och 2851-2862 flyttats dit.
//Jonas

Vart är "dit"? Till Partille för vidare öden?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Buzzlover skrivet 14 december 2020, 15:40:48 PM
Citat från: virtual1 skrivet 14 december 2020, 09:35:18 AM
Men varför är så många på väg till Björknäs? Det som behövs bytas ut där är väl B9S:er i 38xx och 64XX bl.a. - men det är ju ledbussar, finns väl inga kortvagnar/boggi i området som är äldre än de som kommer nu? I SSV så finns ju 47XX och 39XX som borde bytas ut istället?????
Tänk på att majoriteten 47xx är bundna till avtalet.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 december 2020, 16:01:15 PM
Isf blir det ju ännu underligare...
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 december 2020, 16:51:54 PM
Citat från: virtual1 skrivet 14 december 2020, 14:42:31 PM
Vart är "dit"? Till Partille för vidare öden?

Partille, ja. De är redan nämnda i tråden: 2643-2651 är Scanior för Mölnlyckelinjer och 2851-2862 är Volvo för Angeredsnabben. De har kvar samma arbetsuppgifter men har bara bytt depå.
//Jonas
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Buzzlover skrivet 14 december 2020, 18:12:00 PM
Citat från: virtual1 skrivet 14 december 2020, 16:01:15 PM
Isf blir det ju ännu underligare...
Underligare? Det lär säkert omstuvas och kanske kommer några av dessa till SSV, ville bara påpeka att ditt exempel med 47xx var bra då dom är gamla och inte får gå i Miljözonen då dom är Euro 4.
Men dom kommer inte kunna hivas tills dess att nuvarande avtal går ut. (vilket verkar kunna ta sin tid med tanke på att en helt ny upphandling nu måste göras)
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Slash2 skrivet 14 december 2020, 18:15:15 PM
Citat från: Resenären skrivet 13 december 2020, 22:01:45 PM
Såg ett par Volvo och några Scania på Värmdöleden i Nacka i går på väg mot Björknäs gissningsvis.
När jag körde förbi Björknäs tidigare idag såg jag inga blå bussar utöver de blå B9S som redan är stationerade där. Kan de ha körts till någon annan depå?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 december 2020, 18:15:53 PM
2863-2867 då?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Robert Brink skrivet 14 december 2020, 18:46:25 PM
Charlottendal i Gustavsberg har gott om plats över. Troligen ställs dom upp där i väntan på lackering och utplacerade precis som med beg B9S som kom från Nobina.

//R
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 14 december 2020, 19:22:36 PM
Blir det överhuvudtaget några normalbussar kvar snart hos Keolis SSV och Nacka/Värmdö? Hoppas verkligen inte att dessa hamnar i Nyboda och ska slingra runt bland villorna.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 14 december 2020, 19:27:09 PM
Majoriteten av vagnarna står i Grisslinge och en handfull står i Charlottendal i väntan på vidare öde
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Buzzlover skrivet 14 december 2020, 19:59:11 PM
Citat från: Citaro C2 skrivet 14 december 2020, 19:22:36 PM
Blir det överhuvudtaget några normalbussar kvar snart hos Keolis SSV och Nacka/Värmdö? Hoppas verkligen inte att dessa hamnar i Nyboda och ska slingra runt bland villorna.
Med tanke på att Nyboda inte har så värst mycket fordon som klarar Euro 6 standard inför den kommande skärpningen av Miljözons-kraven så tror jag inte dessa med deras Euro 5 klassning känns så aktuella där.
Skulle dessa dock konverteras till Euro 6 i samband med att dom utrustas med SL:s standard så kan det dock bli mer aktuellt.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 14 december 2020, 23:46:49 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2020, 18:15:53 PM
2863-2867 då?

Dom är väl till för tåg- och spårvagnsersättning så dom finns väl också kvar här i Götet.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 15 december 2020, 00:27:31 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2020, 18:15:53 PM
2863-2867 då?

De har hela tiden varit stationerade i Partille och är det fortfarande.
//Jonas
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 december 2020, 08:47:35 AM
Hade inte Keolis förlorat det uppdraget?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 15 december 2020, 09:11:40 AM
Citat från: Citaro C2 skrivet 14 december 2020, 19:22:36 PM
Blir det överhuvudtaget några normalbussar kvar snart hos Keolis SSV och Nacka/Värmdö? Hoppas verkligen inte att dessa hamnar i Nyboda och ska slingra runt bland villorna.

25xx är kortvagnar
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 15 december 2020, 10:48:10 AM
Tack Erling, är så van att allt är boggi numera så det var trevligt att höra.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 15 december 2020, 22:58:14 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2020, 08:47:35 AM
Hade inte Keolis förlorat det uppdraget?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Trafiken i Partille på 500-linjerna ja. 
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 december 2020, 23:19:34 PM
http://vtstorage002.blob.core.windows.net/vtstoragecontainer01/5074__0__LINE__20201213__20211211__a24f7bb2-49df-47a6-8d22-210d354a4dd1__0,0__1847686.pdf
Keolis kör linje 74 från den så kallade stadstrafiken i Göteborg.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 december 2020, 16:03:33 PM
Så kallade?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 17 december 2020, 00:16:29 AM
Linje 74 tillhör Angeredstrafiken men den går ju mellan Partille och Angered.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 december 2020, 21:56:17 PM


Citat från: Buzzlover skrivet 14 december 2020, 18:12:00 PM
Underligare? Det lär säkert omstuvas och kanske kommer några av dessa till SSV, ville bara påpeka att ditt exempel med 47xx var bra då dom är gamla och inte får gå i Miljözonen då dom är Euro 4.
Men dom kommer inte kunna hivas tills dess att nuvarande avtal går ut. (vilket verkar kunna ta sin tid med tanke på att en helt ny upphandling nu måste göras)

Det beror på vilka 47xx du menar, de äldre etanoldrivna bussarna får fortsätta köra i miljözonen, samma sak gäller de etanoldrivna kusinerna i 37xx och 39xx-serien.
Däremot kan jag tänka mig att de något nyare 47xx som går på RME/HVO inte får gå i miljözonen efter årsskiftet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 december 2020, 22:26:41 PM
Hur är det med Hornsgatan? I våras fick jag information om att det inte skulle vara undantag för etanolfordon som inte uppfyllde "rätt" Euroklass där.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 17 december 2020, 22:35:52 PM
Enligt en annan tråd så ska tre av tåg- och spårvagnsersättningsbussarna bussarna i serien 2863-2867 flyttas till Dalarna.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 20 januari 2021, 17:37:32 PM
Står 10 röd lackade scanior på grimbo som härstammar från Mölndal
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 21 januari 2021, 09:08:18 AM


Går det att få till nån bild? =)
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 21 januari 2021, 15:39:05 PM
Citat från: Erling.L skrivet 20 januari 2021, 17:37:32 PM
Står 10 röd lackade scanior på grimbo som härstammar från Mölndal

boggi eller kort?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 21 januari 2021, 16:13:30 PM
Boggie   ska försöka ordna bild om de är kvar nästa vecka
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 21 januari 2021, 16:34:53 PM
Vilken skräll att det var boggi...
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 23 januari 2021, 13:30:11 PM
Kan nog inte ordna vild då det verkar på Facebook att de rullar upp nu i helgen och är 12 st
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 januari 2021, 14:38:56 PM
Följande vagnar ingår i konvojen:
2607, 23, 24 till Eriksberg
2638-42 till Hornsberg (!)
2648-51 till Björknäs

Bild från tankuppehåll i Jönköping.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210123/f434532a69149060c3c14e8bd0eb78db.jpg)
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 januari 2021, 15:37:14 PM
Vad ska Hornsberg med boggibussar?
Linje 77?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 23 januari 2021, 17:04:16 PM
Jag tror att 26xx skulle kunna passa in på även buss 50, 67, 69 och 72 i och med att dessa linjer trafikeras av ledbussar. Tycker inte ni det?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 23 januari 2021, 17:33:22 PM
Nej det tycker jag verkligen inte.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Leyland skrivet 23 januari 2021, 17:41:32 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 23 januari 2021, 17:04:16 PM
Jag tror att 26xx skulle kunna passa in på även buss 50, 67, 69 och 72 i och med att dessa trafikeras av ledbussar. Tycker inte ni det?

Jo, så är det. Och kanske något Hornsbergsomlopp i den totala optimeringen hamnar i både Söderort, linje 76 och på Lidingö. Som i gamla goda tider.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 23 januari 2021, 17:45:55 PM
I sommar stänger ju Hornsberg för gott och flyttar till Tomteboda, kan de bli några linjeflyttar som de blev när Fredriksdal var nytt? Kommer dom ta över någon Linje från Arriva kanske? 507 stannar ju direkt utanför Entren t ex.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Fredde skrivet 23 januari 2021, 20:44:58 PM
Hur långa är dessa fordon? Samma längd på alla individer?
Detta har ju stor inverkan på vilka linjer de kan/får rulla på...
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2021, 21:07:00 PM
Alla är nog 14,6 m med axelavstånd 7,09

Har SL dispens från 13,99 m kravet?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 23 januari 2021, 23:00:18 PM
Citat från: homer skrivet 23 januari 2021, 17:45:55 PM
I sommar stänger ju Hornsberg för gott och flyttar till Tomteboda, kan de bli några linjeflyttar som de blev när Fredriksdal var nytt? Kommer dom ta över någon Linje från Arriva kanske? 507 stannar ju direkt utanför Entren t ex.
Jag har ingen aning om vilka förändringar som kommer med anledning av flytten till Tomteboda, men att 507 skulle flyttas från Råsta till Tomteboda ser jag som osannolikt eftersom det är två helt olika kontrakt och skulle kräva någon form av reglering av respektive trafikavtal.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2021, 14:56:52 PM
Hade det varit samma entreprenör skulle det varit en annan femma, att ensidigt bara flytta produktion från Arriva till Keolis är ganska orimligt, något liknande försökte man ju göra i Kronoberg för ett antal år sedan (med andra aktörer), eller rättare sagt man gjorde det, Det kostade landstinget ganska många miljoner....
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Jörgen skrivet 24 januari 2021, 16:53:54 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2021, 21:07:00 PM
Alla är nog 14,6 m med axelavstånd 7,09

Har SL dispens från 13,99 m kravet?

Dessa är visst 2010 års modell?! Fanns det bara en längd att beställa från Scania då?
För de från 2011 och framåt är ju både 13,71 och 14,76 i längd.

Är det verkligen 13.99m som gäller i innerstan för SL:s bussar? Verkar ju bara gälla turistbussar enligt vad jag ser.

Och är det ingen av dem som kommer från Göteborg som är 13,71?
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2021, 17:14:37 PM
Alla individer som jag kollat är 14,6 meter.

Inom Stockholms stad gäller maximal längd 12,0 meter (Förutom på ett antal genomfarter) för treaxlig buss med styrbar stödaxel gäller 13,99 meter.
För ledbuss finns andra bestämmelser som inte är aktuella i detta fall.

Givetvis gäller det alla bussar, Trafikförvaltningen kan dock ha dispens för buss i linjetrafik på vissa gatuavsnitt.

Att använda en 14,6 meters buss med dryga 7 meters axelavstånd i innerstaden är rent praktiskt inte vidare praktiskt, dessutom är det fråga om Euro 5/EEV fordon. Däremot finns det säkert en hel hop med användningsområden för dessa bussar förutom i innerstaden. de är ju bara 11 år gamla.

Jag är övertygad om att Keolis har full koll på var dessa bussar ska sättas in.
Titel: SV: Från Göteborg till Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 24 januari 2021, 18:44:08 PM
kanske Listan med bussar till Hornsberg bara beskrev var bussarna skulle köras nu för parkering, inte var de ska placeras när det är dags för trafik