Vad händer vid konkurs?

Startat av MrH, 07 juli 2011, 12:38:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Inspirerad av denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42072.0 så undrar jag av ren nyfikenhet vad som händer lite mer med själva trafiken om en entreprenör faktiskt skulle gå i konkurs. Nu tänker jag främst på kontrakt för linjetrafik, dvs det finns ett trafikavtal på x antal år och huvudmannen vill naturligtvis att trafiken drivs vidare. En konkursförvaltare tar över trafiken, men hur länge och vad händer sedan? Blir det en ny upphandling oavsett eller beror det på om konkursförvaltaren hittar en köpare till den konkursade entreprenören? Har detta hänt någon gång i modern tid någonstans i landet? Mycket hypotetiska frågor förstås men intressant ändå dock.

/MrH

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrH skrivet 07 juli 2011, 12:38:31 PM
Inspirerad av denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42072.0 så undrar jag av ren nyfikenhet vad som händer lite mer med själva trafiken om en entreprenör faktiskt skulle gå i konkurs. Nu tänker jag främst på kontrakt för linjetrafik, dvs det finns ett trafikavtal på x antal år och huvudmannen vill naturligtvis att trafiken drivs vidare. En konkursförvaltare tar över trafiken, men hur länge och vad händer sedan? Blir det en ny upphandling oavsett eller beror det på om konkursförvaltaren hittar en köpare till den konkursade entreprenören? Har detta hänt någon gång i modern tid någonstans i landet? Mycket hypotetiska frågor förstås men intressant ändå dock.

/MrH

Jag vet tre Buss i Väst-företag som gått i konkurs: Alfredssons Buss i Borås, Landvetter buss och nu senast Vänersborgs Linjetrafik. Där löste det dock sig i de två första fallen att andra delägare tog över trafiken och i det sista fallet att Buss i Väst bildade ett eget driftbolag för att ta över trafiken.

Sedan har vi Kålleredsbussarna som gick i konkurs och hade eget avtal. I det fallet tog Linjebuss och Göteborgs Spårvägar över deras trafik utan ny upphandling. Om inte konkursförvaltaren hittar ny ägare är det troliga en direktupphandling och något existerande bussbolag får ta över trafiken.

Kölabussen i Värmland gick i konkurs för ett par år sedan men körde ingen linjetrafik. Däremot en hel del skoltrafik. Denna lades då ut på andra bussbolag i området efter direktupphandling.

Numera finns det ju inte så många små bussbolag som har avtal direkt med länshuvudmännen utan det görs vanligen genom ett samverkansbolag. Om inte de stora har tagit över helt i länet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

swedebear

Citat från: MrH skrivet 07 juli 2011, 12:38:31 PM
Inspirerad av denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42072.0 så undrar jag av ren nyfikenhet vad som händer lite mer med själva trafiken om en entreprenör faktiskt skulle gå i konkurs. Nu tänker jag främst på kontrakt för linjetrafik, dvs det finns ett trafikavtal på x antal år och huvudmannen vill naturligtvis att trafiken drivs vidare. En konkursförvaltare tar över trafiken, men hur länge och vad händer sedan? Blir det en ny upphandling oavsett eller beror det på om konkursförvaltaren hittar en köpare till den konkursade entreprenören? Har detta hänt någon gång i modern tid någonstans i landet? Mycket hypotetiska frågor förstås men intressant ändå dock.

/MrH

Det blir väl säkert lite som i fallet med DSB First och Öresundstågen gissar jag, dvs en direktupphandling tills man kan göra en riktig upphandling
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Omnilasse

Citat från: MrH skrivet 07 juli 2011, 12:38:31 PM
Inspirerad av denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42072.0 så undrar jag av ren nyfikenhet vad som händer lite mer med själva trafiken om en entreprenör faktiskt skulle gå i konkurs. Nu tänker jag främst på kontrakt för linjetrafik, dvs det finns ett trafikavtal på x antal år och huvudmannen vill naturligtvis att trafiken drivs vidare. En konkursförvaltare tar över trafiken, men hur länge och vad händer sedan? Blir det en ny upphandling oavsett eller beror det på om konkursförvaltaren hittar en köpare till den konkursade entreprenören? Har detta hänt någon gång i modern tid någonstans i landet? Mycket hypotetiska frågor förstås men intressant ändå dock.

/MrH

I vanliga fall är ju orsaken till konkursen att avtalet är för dåligt (i annat fall har man nog försökt sälja bolaget innan det går så långt som till konkurs), så det är i regel svårt för konkursförvaltaren att hitta någon att ta över (de små bolag som nämnts här har ju ofta haft en beställningstrafik som snarare varit orsaken till konkursen)

Under en övergångstid får väl annars konkursförvaltaren fortsätta driva trafiken. I regel är ju detta grund för trafikhuvudmannen att säga upp avtalet (brukar t.o.m. finnas formulerat) - trafikhuvudmannen måste ju alltså godkänna om någon annan ska ta över att utföra trafiken. Om själva avtalet går att flytta över till en ny utförare är kanske tveksamt (strikt juridiskt), men eftersom det i sådana fall inte är någon verksamhet, kan det ju låta själva avtalet ligga kvar som en del i det konkursade bolaget (alltså bara en ren formalitet) och trafiken ändå utförs av någon annan som bär hela ansvaret. Dock kan förstås inte förutsättningarna eller villkoren i avtalet förändras i övrigt. Så det är nog sällsynt att någon är beredd till att ta över under de förutsättningarna.

En direktupphandling kan man göra - men ofta är tidsgränsen för en sådan rätt strikt (iaf om någon känner sig missnöjd och överklagar), så man måste förstås skyndsamt påbörja arbetet med en nya upphandling.



Jens

När en konkursförvaltare tillsätts - om han snabbt kommer fram till att verksamheten förlorar pengar varje dag den drivs vidare, finns det någon skyldighet att ändå hålla konkursboet vid liv då tills en kontrollerad fortsättning nås eller kan han avsluta bolagets verksamhet på dagen för att skydda fordringsägarna mot ännu större förluster?

Omnilasse

Citat från: Jens skrivet 07 juli 2011, 19:25:21 PM
När en konkursförvaltare tillsätts - om han snabbt kommer fram till att verksamheten förlorar pengar varje dag den drivs vidare, finns det någon skyldighet att ändå hålla konkursboet vid liv då tills en kontrollerad fortsättning nås eller kan han avsluta bolagets verksamhet på dagen för att skydda fordringsägarna mot ännu större förluster?
I princip kan han väl avsluta från dag 1. Problemet är ju att lönekostnaderna fortsätter belasta skuldsidan i företaget (pågrund av uppsägningstid) - och bara för att man går i konkurs, är man ju inte fri från avtalet (alltså från de böter som uppkommer om man inte kör trafiken). Eftersom det finns en lönegaranti som staten står för, kommer ju detta (om jag förstått saken rätt) som den högsta prioriteten efter övriga skatter. Det gör att man ändå har lönekostnaden, så oftast är det mest fördelaktigt att köra trafiken och ändå få in de pengar som verksamheten kan generera under tiden. I ett bussavtal - även om man går back, rör det ju ändå i regel om rätt lite back per månad. Exempelvis beställningstrafik är väl dock lätt att mer eller mindre avsluta relativt omgående (förutom redan bokade körningar förstås). Där kan det ju också vara lättare att sälja bussar etc.


Clabbe

Efter Kölabussens KK, blev det en ny upphandling.