Nobina 0079 i främmande område

Startat av Ashnton, 07 januari 2021, 20:21:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Tack för komplettering! Jag misstänker också lön och arbetstider som största orsakerna till stort rekryteringsbehov och där är ju villkoren i storstadsregionerna ofta bättre än på landsbygden. Jag tror nämligen inte att variationen i körningarna för särskilt många är direkt avgörande för huruvida de väljer att stanna kvar i yrket, det är snarare villkor och lokalt ledarskap som brukar betyda mest. Det är vad jag tror, i alla fall.

Lars-Håkan_E

På landsbygden har det ju till för typ 3-4 år sedan varit helt normalt med delade turer men allteftersom de stora chaufförsgrupperna födda på 40-50 talet börjar tunnas ut så blir det allt svårare att hitta yngre ersättare.

Det är idag inte helt ovanligt att 15-20% av förarkåren är födda på 40 talet och att mer än hälften av dessa jobbar heltid. Utan alla dessa pensionärer så stannar verksamheten, ska man sedan försöka rekrytera folk födda på -80 och -90 talet som inte har någon typ av handikapp som hindrar dem att hitta andra jobb så finns det inte mycket att locka med, delade turer som ger 65% lön är ju inte något som lockar många.

Peter Rost

Påstigning via framdörren (Hallsta Norrtäljeomlopp) på linjerna 401, 518, och 561?

//Peter

Ersa

Hallstavik på 401.
Norrtälje på 518 och 561.

Ashnton

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2021, 11:35:48 AM
Påstigning via framdörren (Hallsta Norrtäljeomlopp) på linjerna 401, 518, och 561?

//Peter
Ja det är påstigning fram men min erfarenhet har varit att förarna inte bryr sig om någon går på bak.
Fototeknisk kritik mottas tacksamt!

Filip S

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2021, 15:25:48 PM
Hallstavik på 401.
Norrtälje på 518 och 561.
Norrtälje kör ingen 518 längre, bara 561.

DEB

#21
Vilka avgångar har Norrtälje på 561?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Citat från: Filip S skrivet 10 januari 2021, 19:49:57 PM
Norrtälje kör ingen 518 längre, bara 561.

Så var det ja. Det är 561 man kör efter att man kört en 686 till Kista, och därefter tomkört till Jakobsberg. Alla dessa linjer i andra trafikområden känns som att de förändrats uppåt en-två gånger per år under innevarande avtal, och ännu mer förändringar lär det bli framöver.

Vilka linjer Hallstavik kör (eller inte kör) utöver 401 i skrivande stund, får nån annan gärna svara på.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2021, 16:21:47 PM
Tack för komplettering! Jag misstänker också lön och arbetstider som största orsakerna till stort rekryteringsbehov och där är ju villkoren i storstadsregionerna ofta bättre än på landsbygden. Jag tror nämligen inte att variationen i körningarna för särskilt många är direkt avgörande för huruvida de väljer att stanna kvar i yrket, det är snarare villkor och lokalt ledarskap som brukar betyda mest. Det är vad jag tror, i alla fall.

Din bild kan nog mycket väl stämma inåt stan, och på Lidingö som du nämnde. Men det finns gott om geografiska områden ett par mil utanför stan, som varken är ren stad eller ren landsbygd, där alla förare som kört mer än 15 år är vana vid sin dåvarande väldigt stora linjevariation. Dessa är inte överdrivet roade av det nya upplägget med att köra en och samma linje mellan punkt A till punkt B. Om jag skulle påstå att 676 är den minst populära linjen att köra bland förarna i Norrtäljedepån, skulle jag knappast fara med osanning. Ett pass med fyra vändor till Stockholm blev borttaget och omgjort, pga att det blev så impopulärt att köra. Att man skulle locka nya yngre förare med ett rejält monotont arbete, har jag inte sett några tydliga bevis på ännu.

Filip S

Citat från: DEB skrivet 10 januari 2021, 20:51:30 PM
Vilka avgångar har Norrtälje på 561?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
15:49 från Jakobsberg och 16:38 från Karolinska sjh  :)