https://www.jnytt.se/artikel/stadsbussarna-kan-sluta-kora-redan-i-morgon
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/begaran-om-skyddsstopp-stadsbussarna-kan-stanna
Hoppas man kommer överens :-\
Ett skyddsstopp måste riktas mot arbetsgivaren. I det här fallet är det JLT som inte vill riskera bortfall av intäkter genom att stoppa försäljning framme hos föraren.
Vi får hoppas det löser sig i sista minuten.
Litet kul ändå med SVT:s temabild, som är minst 10 år gammal.
Även Jönköpings-Posten ståtar med en historisk bild: https://www.jp.se/artikel/alla-stadsbussar-i-jonkoping-kan-stoppas (https://www.jp.se/artikel/alla-stadsbussar-i-jonkoping-kan-stoppas)
Edit: Lagt till en länk.
Ett skyddsstopp riktar sig mot de farliga arbetsuppgifterna. Om de är farliga så är de det oavsett vems fel det är.
Skyddsstoppen måste helt riktigt riktas mot arbetsgivaren och det är väl så som skett också vad jag kan läsa mig till.
Arbetsgivaren Keolis får väl helt enkelt agera på detta utifrån given situation och ta en diskussion med huvudmannen om läget.
I värsta fall står väl Keolis med Svarte Petter i hand och har ett skyddsstopp som måste efterlevas men samtidigt blir vitesbelagd av huvudmannen.
Jag är inte insatt i hur avtalet mellan Keolis och JLT ser ut, men om det inte finns utrymme i avtalet till Keolis fördel och JLT inte ger efter så blir det tufft för Keolis.
// Niclas
Ett skyddsstopp gäller bara tills Arbetsmiljöverket har avgjort saken. Om detta inte håller med skyddsombudet så upphör skyddsstoppet. Om skyddsombudet får medhåll, så finns det ett myndighetsbeslut och det får nog även JLT rätta sig efter.
Situationen påminner ju om den som förelåg tidigare i Skåne så man kan ju nog utgå från något liknade här.
Ja lite besynnerligt med de huvudmän som inte kan acceptera domar för andra områden och rätta sig därefter. Utfallet här lär knappast bli annorlunda än i Skåne. Så varför vänta på myndighetsbeslut?
Länshuvudmännen (damer?) drivs numera i form av en del av det som brukar kallas regionen, tidigare landsting.
Troligen finns det en politisk majoritet att obstruera.
Kanske det blir så att en smittskyddsläkare stänger busstrafiken.
Vad har politiken för intresse att obstruera? Vad grundar du det på? Smittskyddsläkaren tillhör samma Region så där blir kommunikationen enkel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/skyddstopp-for-busstrafiken-i-jonkoping
Nu stannar bussarna, kollar man reseplaneraren så kör de klart sin linje och sen är det stopp.
Lite märkligt att SVT-reportern inte nämner ett dugg om vad som skett på andra håll i landet. Nu låter det mera som om detta är begränsat till detta område.
Meddelades just på radion att skyddsstoppet har trätt i kraft klockan 12.00 och bussarna i Jönköping står alltså stilla. Vi får väl se vad Arbetsmiljöverket nu säger.
Arbetsmiljöverket har nu ålagt Keolis att stänga av bussarnas främre del. Om Keolis inte gör detta väntar ett vite på 100 000 kronor per buss. Busstrafiken beräknas komma i gång under eftermiddagen och kvällen och bussarna sätts i trafik allteftersom de åtgärdats.
https://sverigesradio.se/artikel/7462386
Ja det är ju skönt, men JLT hade kunnat lösa frågan förhandlingsvägen långt tidigare och sluppit strandsätta resenärerna, särskilt med tanke på AMV:s ställningstagande annorstädes.
Citat från: Nico skrivet 28 april 2020, 12:19:38 PM
Lite märkligt att SVT-reportern inte nämner ett dugg om vad som skett på andra håll i landet. Nu låter det mera som om detta är begränsat till detta område.
Det ser man ju tyvärr i all media. Som om det vore mentala murar längsmed ett flertal kommun- och länsgränser.
Håller med. Men länstrafikbolagen själva gör ju allt för att upprätthålla dessa murar.
Varför upphandla något gemensamt, och skapa en enhetlighet som gör det enkelt och lättförståeligt att åka i andra län än där man själv bor, när man istället kan skapa 20+ separata lösningar, som inte är kompatibla, och kostar mer? >:(